• fat killer powder

Tosti gezond of ongezond?

Laatste update op 27 januari 2021

Is een tosti gezond of ongezond?Een tijdje terug kreeg ik een vraag over tosti’s. Is een tosti gezond of ongezond? Komen er vetten vrij door het verhitten van de kaas? Blijkbaar zijn er nog steeds een aantal geruchten over tosti’s en de mate van (on)gezondheid die de rondte doen. Vandaar dat het mij leuk leek om er een blog aan te wijden. In dit artikel zal ik kijken naar in hoeverre een tosti ongezond is en zal ik alternatieven geven om je overheerlijke tosti aan te passen aan je fitness gerelateerde voedingsschema!

Wat zit er op tosti’s?

Onder een tosti verstaan we normaal gesproken 2 witte boterhammen, kaas en ham gegrild in een tosti-ijzer. Natuurlijk afgemaakt met een beetje curry, ketchup of mayonaise. Tosti’s zijn erg lekker en ik ken dan ook vele liefhebbers in mijn directe omgeving. Er wordt veel beweerd over tosti’s, maar één van de meest bekende stellingen is dat de samenstelling van het vet verandert door het verhitten van de kaas.

Hieronder zie je de voedingswaarden van een tosti, gemaakt met 2 sneden witbrood, 1 plak ham (20 gram) en 1 plak 48+ kaas (20 gram). Dit is berekend zonder saus.

  • Energie = 236 kcal
  • Eiwitten = 14,8 gram
  • Koolhydraten = 27,3 gram (waarvan 2 gram suikers)
  • Vetten = 8,1 gram (waarvan 4,7 gram verzadigd vet)

Is een tosti ongezonder?

Hier kan ik meteen heel duidelijk over zijn. Een tosti is niet gezonder of ongezonder dan hetzelfde broodje zonder het te grillen. In dat opzicht is een tosti dus gezond! Er verandert niets aan de samenstelling van de vetten in kaas en je kunt dus zonder zorgen tussen de middag een lekkere tosti naar binnen werken. De voedingswaarden van een tosti ham / kaas (zoals hierboven genoemd) zijn dus precies gelijk aan de voedingswaarden van 2 sneden brood met ham en kaas zonder deze te toasten.

Toch zijn er dingen waarbij je rekening moet houden bij het eten van tosti’s. Door het grillen van het broodje wordt de tosti makkelijker verwerkt door je lichaam. Een tosti zal dus minder snel je honger stillen dan een normaal broodje. Dit kan er toe leiden dat je nog een extra tosti gaat maken, terwijl je normaal gesproken genoeg zou hebben gehad. Hierdoor krijg je dus meer calorieën binnen en dit kan ongezond zijn, afhankelijk van de rest van je voedingspatroon!

Een tosti is pas echt lekker als we er een dikke klodder saus bij eten. Deze saus kan echter veel calorieën en/of vetten bevatten die je liever wil vermijden. Mayonaise bevat namelijk erg veel vet en rode sausjes, zoals curry en ketchup, bevatten minder calorieën maar wel behoorlijk wat koolhydraten. In het artikel over droogtrainen heb je al kunnen lezen dat, als we vet willen verliezen, de calorie-inname beperkt moet worden. Denk dus goed om de hoeveelheid saus bij je tosti!

Hoe maak ik mijn tosti gezond?

Vergeleken met een normaal broodje ham en kaas is een tosti niet ongezonder. Wat ik jullie wel wil meegeven is om je eens in te lezen over de waarheid achter brood. Wit- en meergranen brood is namelijk helemaal niet zo gezond als men denkt. Daarom raad ik je ook aan om van je tosti te blijven genieten, maar dit wel met mate te doen! En bij het maken van een tosti kun je het best kiezen voor volkoren brood. Dit is gemaakt van de hel graankorrel en bevat dus veel meer voedingsstoffen dan witbrood.

Een goed alternatief is dus om 2 volkoren boterhammen te gebruiken en deze te beleggen met kipfilet en 30+ kaas. Deze tosti bevat minder calorieën dan de klassieke variant en kan beter passen in een voedingsschema als je wil droogtrainen of afvallen. Zo maak je dus een tosti gezond!

tosti gezond

Tosti recepten

Zelf eet ik ook graag tosti’s! Wil je weten hoe ik hem maak? Aangezien ik van pittig houd smeer ik eerst sambal op mijn volkorenboterham, daarna leg ik er 2 plakken kipfilet op en een beetje kaas. Afgemaakt met een klein beetje ketchup! HEERLIJK! Misschien niet de meest gezonde maaltijd, maar ach…we moeten ook blijven genieten natuurlijk!

Op Voeding-en-fitness.nl hebben we ook enkele lekkere recepten voor tosti’s gedeeld. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze tosti met banaan en chocolade of dit tosti met ei recept. Houd je van vis? Misschien is deze tosti met zalm dan wel echt iets voor jou!

Op welke manier maak jij je tosti gezond(er)?

105 GEZONDE EIWITRIJKE RECEPTEN
Wil jij meer spiermassa opbouwen, wil je zichtbare buikspieren of wil je gewoon wat kilo's kwijt en weer lekker in je vel zitten? Dan zijn de FitChef recepten geschikt voor jou! Met FitChef leer je precies hoeveel je moet eten en welke verhouding voor jouw doelstelling optimaal is. De eiwitrijke recepten ondersteunen spieropbouw én vet verlies.
Volg Marvin
Meer interessante tips
Voeding voor voetballers om de prestaties te verbeteren
voeding voor voetballers

Hoe kunnen we onze prestaties verbeteren tijdens een voetbalwedstrijd? Er wordt veel aandacht geschonken aan techniek, tactiek en krachttraining om de fysieke prestaties te verbeteren. Lees blog

Zijn eieren gezond of ongezond?
eieren cholesterol

Eieren zijn een populair voedingsmiddel in veel keukens en worden al sinds oudsher gegeten door mensen. Hoewel de meeste vogeleieren eetbaar zijn voor mensen, zijn Lees blog

Hoe kan je jouw gezondheid verbeteren? Onze beste tips!
gezondheid verbeteren

In deze vreemde tijd zijn we allemaal met onze neuzen op de feiten gedrukt. We realiseren ons nu des te meer dat gezondheid nog belangrijker Lees blog

10 gezonde slowjuicer recepten voor sapjes en smoothies
slowjuicer recepten

Sinds enkele jaren is de slowjuicer erg populair geworden in Nederland. Je gebruikt een slowjuicer op sapjes en smoothies mee te maken. We vinden dit Lees blog

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

zeventien − vijftien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.