Ziekenhuisdieet een verstandige manier van afvallen?

ziekenhuisdieet afvallenBen je te zwaar en wil je snel afvallen? Dan ga je op zoek naar een dieet dat je op de snelst mogelijke manier vet laat verbranden. Er bestaan diëten waarmee dat mogelijk is, het ziekenhuisdieet krijgt kritiek maar is wel zo’n dieet dat je snel laat afvallen. Met het volgen van een strak schema zal je in korte tijd snel gewicht verliezen. Maar wat houdt dit afslank programma precies in? En is het ziekenhuisdieet wel een gezonde manier van afvallen? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leg ik je meer uit over dit type dieet en geef ik je mijn advies!

Wat is het ziekenhuisdieet?

Eerder heb ik al het Cambridge dieet, het Eiwitdieet en het Koolhydraatarm dieet besproken. Het ziekenhuisdieet is anders dan een hoop diëten die op de markt verkrijgbaar zijn. Dat komt omdat het in ziekenhuizen is bedacht, waarbij het een snelle oplossing is voor mensen die een ingreep moeten ondergaan en op een bepaald gewicht moeten raken. Is het niet meer mogelijk om “normaal” af te vallen voor de datum van deze ingreep, dan wordt het ziekenhuisdieet gehanteerd!

Deze moet er op een soort crashdieet achtige manier voor zorgen dat je toch op gewicht komt, om risico’s te verkleinen tijdens de operatie. Dit gebeurt uiteraard onder toezicht van een heel medisch team.

Hoe ga je snel met dit dieet afvallen?

Het is simpel dieet, waarbij je repeterend veel hetzelfde eet en drinkt. Er is niet veel ruimte voor variatie, maar je doel wordt wel bereikt. Doordat je in de meeste gevallen niet meer dan 1000 calorieën eet (dit is 1200 tot 1500 minder dan het onderhoudsniveau voor vrouwen en mannen) ga je sowieso afvallen.

Het zal wel een combinatie worden van vocht-, vet- en spiermassa gezien je te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt en je met dit soort diëten vaak in de beginfase ook veel vocht verliest. Het is volgens de meeste gebruikers ook geen leuk dieet.

Ziekenhuisdieet schema en producten

Je mag met het dieet een beperkt aantal dingen eten en drinken zoals o.a. geroosterd brood, beschuit, toast, crackers, eieren, kip, rundergehakt, salade, yoghurt, kwark, water, koffie of thee met niks erin. Ook is het belangrijk dat, wanneer je zuivel neemt, hier bijna tot geen suikers in zitten en niet teveel vetten. Geen fancy smaakjes, die zijn dan ook niet toegestaan.

Je eetschema kan er dan op een dag zo uit zien:

Ontbijt:
2 beschuitjes met niks erop, 1 gekookt ei en een beker koffie met niks erin

Lunch:
1 geroosterde boterham, bakje salade 250 gram (zonder saus erop) en 1 glas water

Avondeten:
1 rundertartaar, 1 tomaat, magere kwark 200 gram en 1 glas water

Nu is het in het begin redelijk te doen, het zal je toch op een gegeven moment de neus uitkomen. Althans dat blijkt uit de gebruikerservaringen. Het is ook niet bijster veel. Je zal dan ook verschillende momenten verdeeld over de dag een hongergevoel krijgen, waar je rekening mee dient te houden.

Ervaringen ziekenhuis dieet

ziekenhuisdieet ervaringenIn korte tijd wordt er rap mee afgevallen. Je kan zomaar in een week tijd 5 kilo of meer kwijtraken. Krab jezelf wel even achter de oren waar dit uit bestaat. Omgerekend is het namelijk heel moeilijk, al dan niet onmogelijk om alleen maar 5 kilo aan vetmassa kwijt te raken in 7 dagen.

Je zal met het ziekenhuisdieet zeker in de begin ook een aantal kilo vocht verliezen. Naarmate je het langer blijft doen kan naast vet ook spiermassa worden aangesproken, doordat je extreem weinig voeding binnenkrijgt uit je eten en drinken.

Niet langer dan een week volgen

Het is nadrukkelijk aan te raden niet langer dan een week bezig te gaan met dit dieet. Calorieën tellen op een zeer extreme manier is namelijk ongezond. En je zal er ook nog eens het jojo-effect mee triggeren. Hiermee komt je lichaam in een soort spaarstand terecht, omdat er weinig voeding je lichaam binnenkomt. Je lichaam gaat dan sparen voor wellicht nog slechtere tijden en gaat dan juist vet vasthouden in de vorm van buffers.

Voordelen ziekenhuisdieet

  • 5 kilo of meer per week afvallen
  • Alles wat je nodig hebt kun je in de supermarkt halen
  • Geen dure shakes, pillen of maaltijdvervangers

Nadelen ziekenhuisdieet

  • Een heel eentonig voedingspatroon waardoor het snel saai gaat worden
  • Hongergevoelens, waardoor het moeilijk is vol te houden
  • Meestal slaat het jojo-effect in na het dieet, waarmee je resultaten slechts tijdelijk zijn
  • Je kan klachten krijgen zoals bv. hoofdpijn, duizelingen, buikpijn en spierpijn
  • Weinig gezonde voedingsstoffen die je dan ook mis zal gaan lopen tijdens het dieet
  • Geen lange termijn oplossing, je kan het dieet maximaal 10 dagen volgen (dit wordt aangeraden).

Mijn advies?

Hoewel je met het dieet in korte tijd veel kunt afvallen, is het geen ideaal dieet. Ga je de voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, dan vragen wij ons af waarom je dit dieet überhaupt zou willen volgen. Je doet er veel verstandiger aan je voedingspatroon stukje bij beetje in positieve zin te veranderen, hier heb je uiteindelijk veel meer aan en je zal er veel gezonder mee afvallen. Het ziekenhuisdieet wordt alleen in medisch noodzakelijke situaties gebruikt door een getraind medisch team. Ik ben dan ook van mening dat dit dieet ALLEEN in het ziekenhuis gebruikt moet worden. Het is erg kortzichtig en ongezond om zo weinig calorieën te eten per dag. Je zult snel afvallen, maar zoals reeds benoemd raak je echt niet alleen vet kwijt. Je zult ook veel spiermassa verliezen en bovendien mist je lichaam belangrijke vitaminen en mineralen. Ga voor een voedingsschema waarbij je genoeg eiwitten, koolhydraten en vetten binnenkrijgt en welke precies is afgestemd op jouw lichamelijke behoefte. Met een calorietekort van 300 tot 500 kcal zal je geleidelijker afvallen, maar behoud je wel spiermassa en doe je dit op een gezonde manier.

Vraag nu jouw persoonlijke voedingsschema aan!
De door ons op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Afvallen of spiermassa winnen? Een eetplan van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.