• body en fit beauty

Wat is droogtrainen?

Laatste update op

wat is droogtrainenJe hebt vast wel eens van de term ‘droogtrainen’ gehoord. Droogtrainen wordt ook wel cutten genoemd en heeft te maken met het verlagen van je vetpercentage. Sporters in de sportschool hebben het er vaak vlak voor de zomer over, maar wat is droogtrainen precies? In deze blog op Voeding-en-fitness.nl leg ik je alles over droogtrainen uit!

Wat is droogtrainen?

Droogtrainen is een trainingsregime en voedingspatroon waarbij je als doel hebt om het vetpercentage te verlagen om zo de spieren beter tot uiting te laten komen. Bij het droogtrainen is het belangrijk dat je niet teveel spiermassa verliest. Om spiermassa verlies zoveel mogelijk te beperken is het belangrijk dat je genoeg eiwitten tot je neemt en niet lager dan 500 kcal onder je energiebehoefte gaat eten.

Het doel van droogtrainen is om meer spierdefinitie te krijgen. Spierdefinitie is het zichtbaar krijgen van je spieren en je spiermassa dus beter naar voren laten komen. Wat heb je hier voor nodig? Ten eerste dus spiermassa, ten tweede is een laag vetpercentage een vereiste. We hebben allemaal spieren, maar een laag vetpercentage is een ander verhaal. Door tijdens het droogtrainen je vetpercentage te verlagen komen jouw spieren beter naar voren. Je zult de afzonderlijke spieren gaan zien, meer lijnen krijgen en ook de aders worden beter zichtbaar.

Voordat je begint met cutten is het belangrijk om je startpunt in kaart te brengen. Dit kun je doen door je vetpercentage te meten. Je kunt dan jouw doel bepalen en met tussentijdse metingen de voortgang van het droogtrainen monitoren.

Hoe verlaag ik mijn vetpercentage?

De belangrijkste voorwaarde voor betere spierdefinitie is een lager vetpercentage. En nee een lager vetpercentage krijg je niet alleen door uren lang cardio te doen na je training. Een goed voedingsschema is misschien wel het belangrijkste aspect bij het droogtrainen. Bij het maken van een voedingsschema is een negatieve energiebalans van belang. Dit betekent dat je minder eet dan dat je lichaam nodig heeft. Doordat het lichaam minder binnenkrijgt dan dat het nodig heeft gaat het vetreserves als energie gebruiken. Hierdoor ga je afvallen en zal je vetpercentage geleidelijk dalen.

Door deze vetreserves te gebruiken heeft het lichaam toch nog genoeg energie om de dagelijkse taken uit te voeren. De meeste mensen kiezen ervoor om maximaal 300 tot 500 kcal onder de dagelijkse energiebehoefte te eten. Je zal vast denken dat als je meer dan 500 kcal onder je energiebehoefte gaat eten dat je sneller afvalt. Dat is inderdaad waar. Helaas is een groot deel van het gewicht wat je dan verliest spiermassa en dat is juist wat je wilt voorkomen als je gaat droogtrainen.

Tip: bereken hier jouw dagelijkse caloriebehoefte!

Droogtrainen tips

Droogtrainen kan best lastig zijn. Het aanpassen van je voedingspatroon en trainingsroutine vergt focus en aandacht. Wil je meer tips over hoe je het best kunt droogtrainen? Op Voeding-en-fitness.nl hebben we een handig artikel geschreven met daarin alles wat je moet weten over vet verlies. Bekijk alle droogtrainen tips!

Fitness en cardio

Het is nu wel duidelijk dat een goed voedingsschema erg belangrijk is bij het droogtrainen maar hoe zit het met het fitness schema? In de sportschool hoor je men vaak zeggen dat het uitvoeren van veel herhalingen verstandig is om droge spieren te krijgen, maar zo werkt het niet. Uit onderzoek is gebleken dat je bij het uitvoeren 8 tot 12 reps de spiergroei maximaal stimuleert. Bij 3 tot 6 herhalingen stimuleer je voornamelijk de kracht van de spieren en boven de 15 herhalingen het uithoudingsvermogen van de spieren. Zoals je kunt lezen is het dus aan te raden om rond de 8 tot 12 herhalingen te blijven wanneer je wilt droogtrainen om zo de spiergroei maximaal te stimuleren en spierverlies te beperken. In deze blog lees je meer over het aantal herhalingen bij fitness.

Wanneer je gaat beginnen met jouw droogtrain schema is het helaas niet mogelijk om aan cardio te ontkomen. Maar laat je cardiotraining niet belangrijker worden dan je krachttraining. Doe cardio dus niet meer dan 2 tot 3 keer per week. Je kan deze cardiotraining het best na je training doen. Omdat je gedurende je training al een deel van je glucose reserves hebt verbrand, is het doen van cardiotraining na je training het beste omdat je dan direct je vetreserves aanspreekt. Het beste is om 20 tot 30 minuten cardio te doen op 65% of 70% van je maximale hartslag.

Helpt een fatburner bij cutten?

droogtrainen fatburnersEen populair supplement tijdens het droogtrainen is een fatburner. Fatburners worden gebruikt omdat zij de vetverbranding stimuleren en het hongergevoel verminderen. Op deze aspecten kan een fatburner dan ook zeker waardevol zijn.

Het belangrijkste is echter een goed voedingspatroon! Wanneer jij bewust bent van wat je eet en daar goed op let kan een fatburner helpen bij het afslanken. Zo’n supplement werkt namelijk ondersteunend en is zeker geen wondermiddel. Eet en train je niet goed? Dan gaat een fatburner ook niet werken! Op Voeding-en-fitness.nl lees je meer over de werking van een fatburner.

Wil je een goede fatburner om te helpen bij het verliezen van vet? Bekijk dan eens de Top 5 Beste Fatburners en bestel voordelig online!

Voedingsschema droogtrainen

Er zijn veel dingen waar je rekening mee moet houden tijdens het samenstellen van een goed voedingsschema. Niet iedereen krijgt het voor elkaar om zelf een gezond en gevarieerd eetpatroon in elkaar te zetten. Heb je hier hulp bij nodig? Voeding-en-fitness.nl biedt Online Personal Training aan! Onze op maat gemaakte schema’s helpen jou bij het behalen van de resultaten die je zoekt.

Persoonlijk voedingsschema op maat!
De door mij op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Afvallen of spiermassa winnen? Een eetplan van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.