• singles day

Vocht vasthouden oorzaken? 7 tips voor vocht afdrijven!

vocht vasthouden oorzaken tipsEr zijn genoeg mensen die er wel eens mee te maken krijgen… het vasthouden van vocht, ook wel vochtretentie genoemd. Je kan dit merken doordat je wat zwaarder bent dan normaal, een trouwring niet zo makkelijk meer afgaat maar bijvoorbeeld ook door opgezwollen voeten of enkels. Met name in de zomer lijken sommige mensen er wel iets meer last van te hebben. Je wilt bij vocht vasthouden natuurlijk graag weten waar het vandaan komt. En nog veel belangrijker, hoe kom je er weer vanaf? Daarom wijden wij er hier op Voeding-en-fitness.nl een uitgebreid artikel aan, met vochtafdrijvende tips die oplossing kunnen bieden voor jouw vochtophoping. Zo vind je tips omtrent voeding (eten en drinken), lichaamsbeweging maar ook ontspanning. Ze kunnen allemaal vocht afdrijven, ben je al benieuwd?

Wat zijn de oorzaken van vocht vasthouden?

Om een duidelijk beeld te krijgen wat er nou ten grondslag kan liggen bij oedeem (medische term voor vochtophoping), is het belangrijk de verschillende mogelijke oorzaken te kennen. Je kan dan zelf ontdekken of dit op jouw van toepassing is. We hebben ze hieronder voor je op een rijtje gezet.

Hormonen zijn niet in balans

Het vasthouden van meer vocht in het lichaam, zal voor veel vrouwen wel bekend in de oren klinken. Er zijn namelijk genoeg dames die een paar weken voor de menstruatie te maken krijgen met meer vochtophoping. Het komt overigens niet alleen tijdens de menstruatiecyclus voor, ook bij algemeen pilgebruik of zwangerschappen merken veel vrouwen (in meerdere of mindere mate) dat ze wat extra vocht vasthouden dan normaal.

Kom je niet veel aan ontspanning toe of ervaar je soms stress? In dergelijke gevallen kan het hormoon cortisol dat vrijkomt bij dit soort situaties er ook voor zorgen dat vocht vasthouden in de hand wordt gewerkt [1]. Tevens kan een niet goed werkende schildklier (traag) er ook voor zorgen dat vrouwen zich opgeblazen voelen en er vochtophoping kan plaatsvinden.

Je voedingspatroon kan invloed uitoefenen

Hoe tegenstrijdig het ook mag klinken maar vaak krijg je bij vochtretentie, ook wel vocht vasthouden of oedeem, te weinig vocht (water) binnen. Je doet er dan ook zeker goed aan om veel water te drinken zodat je vochthuishouding op orde is en je lichaam voldoende gehydrateerd is. Naast water kan je ook thee of een ander gezond drankje nemen.

Verder is het belangrijk te kijken naar hoeveel zout je binnenkrijgt per dag. Hoewel je een paar gram nodig hebt per dag (tot maximaal 6 gram per dag), kan een teveel aan zouten in je voeding ook leiden tot vocht vasthouden in je lichaam. Je krijgt zouten heel makkelijk binnen, hetzelfde als bij suikers het geval is. In kant-en-klaar maaltijden en alles uit pakjes, zakjes en bakjes zit al vaak zout toegevoegd. Samen met het eventuele zout wat je hier nog bij doet kom je boven het advies van een paar gram per dag uit. Probeer dan ook zoveel mogelijk onbewerkte voeding te eten (en drinken) en voeg hier bij voorkeur een klein beetje zout, en vervolgens andere kruiden, aan toe om het op smaak te brengen.

Te veel koolhydraten kunnen ook de oorzaak van vochtophoping zijn. Bij zelf klaargemaakte maaltijden met veel groente en fruit is dit overigens minder dan bij bewerkte voeding. Bij overschotten van koolhydraten (die dus niet gelijk gebruikt worden voor energie) worden deze opgeslagen in de vorm van glycogeen in de spieren, waar het gekoppeld wordt aan water. Voor 1 gram glycogeen telt 3 tot 4 gram water, wat mede de reden is waarom mensen bij een koolhydraatarm dieet met meer eiwitteninname vaak snel een paar kilo gewicht verliezen (waaronder dus ook wat vocht).

vocht afdrijven

Lichaamsbeweging speelt ook een rol

Voldoende of zelfs heel veel lichaamsbeweging zorgt voor een goede doorbloeding en ook een gezonde vochtafdrijving. Je kan hierbij denken aan fitness, krachttraining en HIIT. Maar ook aan zwemmen, fietsen, hardlopen of zelfs wandelen. Zorg er voor dat je veel lichaamsbeweging krijgt, het zal ook de vochtafdrijving bevorderen bij problemen met vochtophoping.

Niet goed functionerende aderkleppen in de benen

Mensen met niet goed functionerende aderkleppen in de benen kunnen ook vocht vasthouden ervaren, vaak zie je dit bij mensen die ook spataders hebben.

7 tips voor vocht afdrijven

Nu je weet wat de mogelijke oorzaken kunnen zijn van vocht vasthouden, weet je ook of één van deze factoren op jouw van toepassing is. En wat nu volgt is nog interessanter, namelijk de tips om er vanaf te raken. Neem onderstaande tips door en probeer ze om te ontdekken welke voor jou het beste werken.

1. Een voedingspatroon voor vochtafdrijving

Het is verstandig om je voedingspatroon te veranderen en zoveel mogelijk onbewerkte voeding te gebruiken. Je kan hierbij denken aan groenten, fruit, noten, zaden, pitten, vlees / vis / kalkoen, of meer van dat soort producten. Kies producten die dicht bij de natuurlijke oorsprong staan en verminder het vocht vasthouden.

Reduceer ook het aantal koolhydraten (en zoveel mogelijk de ongezonde suikers) in je voedingspatroon. Je krijgt bij het eten van groentes en fruit al een hoop gezonde koolhydraten binnen waarin veel vitamines, mineralen en voedingsvezels zitten. Je hebt ook speciale groentesoorten die uitblinken bij het vocht afdrijven namelijk spruitjes, knoflook, asperges, koolsoorten, wortels, selderij, mierikswortel, komkommer, sla (ijsbergsla, veldsla of andere soorten), radijs, uien (rood of wit) en tomaten (ook verschillende soorten). Neem verder iets meer eiwitten en gebruik ook zeker (weliswaar op een verantwoorde manier) gezonde vetten in je voedingsschema. Zorg er dus ook voor dat je minder zout binnenkrijgt, aangezien een teveel aan zout het vocht vasthouden in de hand werkt [2].

2. Gebruik wilde kruidensoorten

Wist je dat er in de natuur heel veel wilde planten zijn die je kunnen helpen met vocht afdrijven? Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld brandnetels of paardenbloembladen, die vochtophoping tegen gaan. Je kan ze makkelijk verwerken in verschillende maaltijden, in de thee doen of ze op een andere creatieve manier aan je voedingspatroon toevoegen.

3. Drink water en vochtafdrijvende thee

Het is dus belangrijk bij vocht vasthouden veel water te drinken. Hoe gek het ook klinkt, door meer water te drinken houdt je lichaam minder vocht vast [3]. Drink in ieder geval 2 liter water per dag. Bij een actieve leefstijl is het zelfs nodig om meer dan 2 liter te water te drinken.

Je hebt ook theesoorten die je kunnen helpen bij vocht afdrijven. Hiervoor hoef je helemaal niet een speciaal soort thee te nemen, maar voor het beste resultaat neem je groene of zwarte thee (en laat je andere theesoorten links liggen). Thee maken van duizendblad is ook nog een idee, die heeft namelijk ook een vochtregulerende werking. Neem zo’n 3 tot 4 kopjes thee per dag extra, naast het water dat je drinkt. Je vochthuishouding is zo op peil.

tips vocht afdrijven

4. Lekker naar de sauna gaan

Veel mensen doen het al regelmatig en naar de sauna gaan is een leuke activiteit. Het zorgt voor wat extra ontspanning en je zweet er ook op los tijdens een saunasessie. Een bezoekje aan de sauna kan zo zijn voordelen hebben.

Zo ook bij vocht vasthouden. Sterker nog …het is een van de beste manieren om vochtafdrijving (bij een vochtophoping) te stimuleren. Je zweet er namelijk flink op los en zal hierbij ook veel water drinken. Je vochthuishouding krijgt op die manier een gezonde boost. Ga lekker samen met een vriend of vriendin naar de sauna of zoek een spa op waar ze sauna’s hebben. Je kan er vaak ook nog andere dingen doen. Boek bijvoorbeeld een lekkere massage om je spieren te helpen ontspannen na zware trainingen.

5. Je lichaam droog borstelen met een sisal handschoen

Een andere effectieve manier kan zijn om je lichaam droog te borstelen met een sisal handschoen. Het zijn een soort van scrubhandschoenen die je ook heel goed kan gebruiken bij vocht vasthouden, om vochtafdrijving te stimuleren. Je kan ze meestal wel halen bij de drogist of andere soortgelijke winkels.

Wat je gaat doen is je lichaam met ronddraaiende bewegingen masseren. Je kan bijvoorbeeld bij je benen beginnen en zo langzaam omhoog gaan tot je jouw hele lichaam hebt gehad. Het is goed voor vocht afdrijven en werkt verder ook nog eens ontspannend. Het zorgt voor een goede doorbloeding en circulatie van vocht in je lichaam. Je krijgt er trouwens ook nog een zachte huid van, waarmee het ook nog eens schoonheidsvoordelen heeft.

6. Voeg natriumbicarbonaat toe bij het baden

Je kan er ook voor kiezen om natriumbicarbonaat (zuiveringszout) toe te voegen tijdens het baden. Het toevoegen van 500 gram zuiveringszout tijdens het baden (15-20 minuten) heeft een positieve werking bij vocht vasthouden en kan vocht afdrijven. Hierna dien je (voor het beste resultaat) je lichaam wel met lauwwarm water af te spoelen zodat al het eventueel nog aanwezige zuiveringszout word weggespoeld.

Zuiveringszout wordt voor veel doeleinden gebruikt. Zo kan het verlichting bieden bij insectenbeten, verbranding door de zon en wordt het veel gebruikt voor voetenbadjes. Het kan je dus ook helpen bij oedeem. Je kan zuiveringszout overal kopen en bestellen en het hoeft niet duur te zijn. Let wel op dat de prijs per 500 gram of 1 kilo flink kan verschillen per merk en winkel.

7. Of een speciaal voetenbadje nemen

Je kan het ook simpel doen met een voetenbadje, waar je zeezout en jeneverbessen in gooit. De combinatie van die 2 zal ertoe leiden dat er een vochtafdrijvend effect ontstaat. En het is voor veel mensen een stukje ontspanning.

Zeezout heeft dus een positieve werking bij vocht vasthouden en zorgt voor vochtafdrijving (bij een vochtophoping). Je moet alleen wel even goed opletten dat je ook echt zeezout koopt. Is het “zeezout” dat in de winkels ligt wit van kleur en regelmatig van korrel? Dan is de kans groot dat het om gewoon geraffineerd zout gaat. Je kan beter gaan voor Keltisch zout (is ook zeezout) en die is meestal lichtgrijs van korrel en wordt gewonnen uit zee bij de Franse kustgebieden. Jeneverbessen hebben verder een bloedzuiverende werking en helpen ook bij oedeem. Ga je beiden in een voetenbadje gooien dan kan dit een positief effect creëren bij vochtophoping.

Vocht vasthouden en afdrijven conclusie?

Vochtophopingen kunnen dus verschillende oorzaken hebben. Maar hoe jij er ook aan komt, je kan met de tips uit dit artikel er weer vanaf raken. Er zijn verschillende manieren om dit te doen. Een hoop van de tips zijn überhaupt goed voor je gezondheid, zoals het drinken van minimaal 2 liter water per dag. Is je vochthuishouding weer op peil, dan raden we je ook aan dit soort zaken in je leefstijl vast te houden. Je zal er een gezonder leven door gaan leiden, maar ook de kans op nieuwe vochtophopingen drastisch verkleinen. Denk hierbij ook aan het eten en drinken van onbewerkte voeding, voldoende ontspanning in alle drukte en meer van de tips die we je hebben gegeven!

het stappenplan naar een fit lichaam
De FIT. Methode is een boek met meer dan 300 pagina’s over alle belangrijke elementen op weg naar een gezonder lichaam. De FIT. Methode kan je zien als een stappenplan naar een fit lichaam en bevat informatie over voeding, mindset en herstel. Ook is er veel aandacht geschonken aan trainingsleer en trainingsmethodiek. Daarnaast biedt dit boek je voorbeeldschema’s, voor zowel voedingsschema’s als fitnessschema’s!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!
Volg Marvin

Bronnen

  1. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1440-1681.1998.tb02301.x
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2957126
  3. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18385417

Bron afbeeldingen: Beautyliti.com, Healthline.com

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.