• xxl nutrition korting

Vitamine D en krachttraining: een goede combinatie

Laatste update op 1 juli 2020

vitamine d en krachttrainingVoor velen is het al bekend dat vitamine D een belangrijke vitamine voor het lichaam is. Het wordt ook wel de ‘‘zonnevitamine’’ genoemd. Deze naam heeft het te danken aan het feit dat vooral de zon zorgt voor vitamine D productie in het lichaam. Slechts een klein deel, ongeveer 10 a 20 procent, wordt via voedsel opgenomen. Verschillende instanties, zoals het Voedingscentrum, bevelen dan ook aan om elke dag minstens een half uur buiten in de zon te zijn waarbij de handen en hoofd onbedekt zijn. Het Voedingscentrum beveelt daarnaast ook aan om dagelijks te zorgen voor een inname van 10 microgram vitamine D. Voor krachtsporters is vitamine D misschien nog wel belangrijker. In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl kijken we naar de relatie tussen vitamine D en krachttraining, zoals de opbouw van spiermassa en spierkracht.

Inhoud van deze blog:

  1. Vitamine D tekort
  2. Symptomen
  3. Wetenschappelijke studies
  4. Vitamine D en krachttraining

Vitamine D tekort in Nederland?

Zeker in het najaar is er te weinig zonlicht in Nederland om genoeg vitamine D aan te maken. Risicogroepen die extra kans lopen op een tekort zijn kleine kinderen tot en met 3 jaar, zwangere vrouwen, ouderen en mensen met een getinte huid. Naast de dagelijkse hoeveelheid van 10 microgram beveelt het Voedingscentrum aan dat deze risicogroepen dagelijks 10 microgram extra vitamine D innemen.

Symptomen tekort aan D-vitamine

  • Vermoeidheid
  • Hartkloppingen
  • Zwakke botten
  • Traag herstel
  • Spierkramp
  • Hyperventilatie
  • Depressie
  • Lusteloosheid
  • Spier- en gewrichtspijn

Vitamine D en krachttraining

Maar waarom is vitamine D dan specifiek goed voor krachttraining? Vitamine D heeft een positief effect op de spieropbouw. Het zorgt voor sterke botten en werkt positief op het testosteronpijl. Het kan ook helpen bij het verbeteren van de spierdichtheid en gaat spier vermoeiing tegen. Dit blijkt uit een wetenschappelijk onderzoek uit 2011 dat in Amerika is uitgevoerd. De onderzoekers Feldman, Spike en Adams (2011) concluderen dat vitamine D helpt om het verlies van spiermassa en spierkracht te verminderen.

Vitamine D heeft in het algemeen namelijk gunstige effecten op spierkracht. Een onderzoek van Bunout et. al (2006) toonde ook aan dat suppletie met vitamine D en krachttraining zorgde voor meer spierkracht bij ouderen.

fitness vitamine D

Goede combinatie vitamine D en krachttraining

Hieruit blijkt dat vitamine D en krachttraining dus een goede combinatie zijn aangezien spierkracht en sterke botten belangrijke factoren zijn als het gaat om krachttraining. Sterkere spieren zijn nuttig, omdat ze onder anderen het risico om te vallen, en dus botbreuken, verminderen. Het doel van krachttraining is om het gehele lichaam sterker te maken; zowel botten als spieren. Vitamine D levert hier een goede bijdrage aan. Als je een slimme krachttrainer bent, zorg er dan voor dat je vitamine D-gehalte op peil is!

Persoonlijk voedingsschema op maat
Hulp nodig bij afvallen of spiermassa opbouwen? De door mij op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Bulken of cutten? Een eetplan op maat van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!
Volg Marvin

Bronnen

  1. Feldman, D., Spike, J.W., & Adams, J. (2011). Vitamine D. Los Angeles: Academic Press
  2. Bunout, D. et. al (2006). Effects of vitamin D supplementation and exercise training on physical performance in Chilean vitamin D deficient elderly subjects. Experimental Gerontology
Meer interessante fitness tips
De beste voedingsstoffen voor sterke botten
voedingsstoffen voor sterke botten

Als sporter vinden we het vaak erg belangrijk om een goede conditie te hebben, spiermassa op te bouwen en functionele kracht te hebben. Maar soms Lees blog

5 supplementen voor een betere gezondheid
supplementen voor een betere gezondheid

Probeer jij je gezondheid te verbeteren? Dan is het belangrijk om kritisch te kijken naar je voeding-  en beweegpatroon. Als je elke dag lekker en Lees blog

Vitamines en mineralen: alles wat je moet weten!
mineralen in voeding

Bijna iedereen weet wel wat vitamines zijn, misschien iets minder mensen weten wat mineralen zijn. Zo goed als iedereen weet ook dat vitamines en mineralen Lees blog

Heb ik extra vitamine D in de winter nodig?
vitamine D supplementen

De dagen worden steeds korter en de zon laat zich steeds minder zien. Velen van ons gaan 's ochtends in het donker naar hun werk Lees blog

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

9 + negentien =