Vet verliezen met Intermittent Fasting

intermittent fasting vet verliezen afvallenEr zijn eindeloos veel diëten en methodes om af te vallen en vet te verliezen. De ene methode werkt beter dan de andere en sommige methodes kunnen we het best gelijk naar de prullenbak verwijzen. Denk hierbij aan de zogeheten crash-diëten, waarbij je slechts een fractie binnenkrijgt van de calorieën die je eigenlijk nodig hebt. Je zult op korte termijn veel afvallen, maar op de lange termijn is het zeer ongezond. Zo krijg je te weinig voedingsstoffen binnen een na een tijdje schakelt je lichaam over op overlevingsmodus, wat betekent dat je verbranding op de allerlaagste stand gaat. Een steeds populairder wordende methode is Intermittent Fasting. Dit is een principe waarbij je met tussenpozen vast, oftewel die periode helemaal niks meer eet. Is Intermittent Fasting een goede methode om vet te verliezen? Wat zijn de voor- en nadelen van Intermittent Fasting? De antwoorden op deze vragen lees je in dit artikel op Voeding-en-fitness.nl!

Wat is Intermittent Fasting?

Intermittent Fasting is een dieetmethode waarbij je een bepaalde periode van de dag niet eet (vasten). Er zijn zelfs varianten van IF waarbij je hele dagen niks eet, maar dit lijkt mij erg lastig te combineren met werk/school/sport en andere activiteiten. De meest populaire variant van Intermittent Fasting berust op het principe waarbij je niet ontbijt. Je stelt je eerste maaltijd uit tot later op de dag en eet al je calorieën die je nodig hebt binnen een blok van 8 uur (bijvoorbeeld van 12.00 tot 20.00) De overige uren nuttig je helemaal niks dat calorieën bevat.

De gedachte hierachter is dat het lichaam op deze manier beter in staat is om vet te verbranden, hierdoor verlies je makkelijker overtollig vet en is het ook eenvoudiger om je behaalde resultaten vast te houden. Ook neemt de aanmaak van groeihormoon toe, wat weer een rol speelt bij een verbeterde vetverbranding.

Wanneer je aan IF doet eet je dus wel voldoende voedingsstoffen, alleen doe je dit in een bepaalde tijdsperiode. Buiten deze periode eet je niks wat calorieën bevat. Het is dus niet te vergelijken met een crash-dieet, waarbij je veel te weinig belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt.

intermittent fasting lean gains

De voordelen van Intermittent Fasting

Intermittent Fasting kent een aantal voordelen:

  • Het vasten stelt je lichaam in staat om beter vet te verbranden. Wanneer je de gehele dag door eet krijg je veel suikers binnen. Ons lichaam heeft de voorkeur voor deze suikers wanneer er energie benodigd is. Ons lichaam komt dus bijna niet toe aan het verbranden van vet. Met IF wordt het makkelijker om vet te verliezen, een gezond gewicht te behalen en te behouden.
  • Door aan IF te doen wordt je gevoeliger voor insuline en stijgt de aanmaak van groeihormoon. Een verhoogde productie van groeihormoon heeft een positief effect op de aanmaak van spiermassa. Wanneer je makkelijker spiermassa wint zal je stofwisseling omhoog gaan, je verbrandt dus nog makkelijker vet!
  • Intermittent Fasting verbetert de verhouding tussen LDL-cholesterol en HDL-cholesterol. Door een verbeterd cholesterolgehalte neemt de kans op hart- en vaatziekten drastisch af.
  • Door een geruime periode niets te eten stimuleer je de aanmaak van noradrenaline. Dit verhoogt de stofwisseling en geeft een boost aan je concentratie en mentale alertheid. Je zult veel scherper zijn.

De nadelen van Intermittent Fasting

Er zijn echter ook een aantal nadelen aan deze methode van vasten.

  • Allereerst is het, zeker in het begin, best lastig om IF vol te houden. Je zult merken dat je veel honger hebt en dit vergroot de kans dat je stiekem toch gaat snacken. Dit hongergevoel neemt echter na een aantal dagen wel af!
  • Intermittent Fasting is niet handig te combineren met een zeer intensieve baan of topsportcarrière. Wanneer je de hele dag door zware arbeid moet leveren of op verschillende tijden piekinspanningen moet leveren is het lastig om je aan een bepaalde routine te houden. In dat opzicht is IF beter vol te houden als je een gestructureerd leven hebt en van te voren weet hoe je dagen eruit zien.
  • Ook wanneer je aan het bulken (spiermassa winnen) bent kan het lastig zijn om aan interval vasten te doen. Het is simpelweg best moeilijk om een calorie-overschot te behalen in slechts 8 uur tijd. Probeer bijvoorbeeld maar eens 3500 kcal weg te eten in zo’n korte periode.

Supplementen bij Intermittent Fasting

Tijdens het periodieke vasten eet je dus een geruime tijd niks. Veel mensen zijn bang voor een nadelig effect op hun spiermassa. Al is de gedachte dat ze spieren zullen verliezen onterecht, het kan helpen (zeker mentaal) om een BCAA supplement te gebruiken. Een BCAA supplement bevat pure aminozuren die een beschermende werking hebben voor je spiermassa. Omdat deze verder geen calorieën leveren haalt het gebruik van een dergelijk supplement je niet uit je vast.

Top 5 beste aminozuren
Drink jij BCAA's voor, tijdens of direct na je workout? Wil jij enkel de allerbeste aminozuren gebruiken? Wij hebben de Top 5 beste aminozuren voor je op een rij gezet. Bekijk en bestel de beste supplementen voor herstel en spieropbouw direct online!

 

 


vet verliezen 1.0 IFEr is nog veel meer te vertellen over de methode Intermittent Fasting en de effecten hiervan op ons lichaam. Wil jij meer weten over hoe je IF kunt gebruiken om af te vallen en vet te verliezen? Ik kwam een heel nuttig en interessant E-book tegen op Drogespieren.nl

Hier vind je meer informatie over het E-book Vet Verliezen 1.0

Dit is geen gesponsord artikel. Ik krijg hier niet voor betaald, ik wil gewoon dit boek met jullie delen. Zelf vond ik hem erg interessant!

 


 

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

4 Comments:

  1. Ik ben net van het principe ; hoe meer keren je eet, hoe sneller je gaat verbranden. Omdat ik mijn lichaam als een draaiende motor bekijk.
    Als je een hele tijd niets eet, gaat het lichaam dat voedsel toch net vasthouden om die periode te overbruggen of ben ik verkeerd ?

    • Hi Stefanie!

      Dat is een veel gedeelde gedachte! Echter blijkt dat je stofwisseling pas vertraagd als je 60 uur of langer vast. Bovendien gaat je lichaam pas in overlevingsmodus (tragere verbranding) wanneer je structureel te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt. Wanneer je de Intermittent Fasting methode toepast en daarbij genoeg calorieën binnenkrijgt en een goede verdeling van eiwitten-koolhydraten-vetten hanteert, gebeurt dit dus niet. IF schijnt ook de productie van noradrenaline te stimuleren, wat juist de stofwisseling versnelt…

  2. Beste Marvin,

    Misschien een tip voor jou. Op elke site waar je komt wordt je door gelinkt naar Fitchef. Mocht je Vet verliezen 1.0 op je planning willen zetten om het weer te verkopen, dan kan dit weer via extragezond.nl. In toestemming met de auteur natuurlijk 😀

    Groet,
    Niels van Loon

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *