• supplementen webshop awards

Tricep dips; een handige tricep oefening voor thuis

Tricep dips uitvoering

Als je meer vorm aan je bovenarmen wilt geven is het erg belangrijk om je triceps te trainen. De triceps zitten aan de achterkant van je bovenarm en bepalen voor het grootste gedeelte de massa en grootte van je bovenarmen! In een eerdere editie van Fitness oefening van de Week hebben we de Lying Tricep Extension stap voor stap uitgelegd. Deze week zullen we de Tricep Dip bespreken. Deze oefening kun je overal uitvoeren, zowel in de sportschool als thuis. Je maakt namelijk gebruik van een verhoging en je eigen lichaamsgewicht. Uiteraard kun je de Triceps Dips zwaarder maken door gewichten te gebruiken. Deze oefening is dus geschikt voor iedereen, van groot tot klein en voor beginners en gevorderde sporters.

Tricep Dips uitvoering

  1. Zet je handen achter je op schouderbreedte uit elkaar op een bankje.
  2. Zorg ervoor dat dit bankje of deze verhoging stevig en stabiel staat.
  3. Laat je billen van het bankje zakken waarbij je jouw benen naar voren uitstrekt (dit kan op de grond zijn, maar ook op een andere verhoging.
  4. Strek je triceps uit, waarbij je een lichte buiging in je ellebogen blijft houden. Op deze manier creëer je volledige spanning op de tricep en ontlast je de elleboog! Dit is de beginhouding.
  5. Laat je lichaam nu langzaam naar beneden zakken, waarbij je buigt vanuit je ellebogen tot deze ongeveer een hoek van 90 graden hebben. Houdt de spanning op je triceps en zorg ervoor dat je rug dicht bij het bankje blijft.
  6. Bij de opwaartse fase druk je krachtig vanuit je triceps omhoog. Hierbij haal je de kracht dus volledig uit je triceps en duw je jezelf als het ware weer terug naar de beginhouding.
  7. Je hebt nu 1 volledige herhaling gemaakt, herhaal deze stappen voor het aantal reps dat je wilt maken.

Zoals je ziet is de Triceps Dip een gemakkelijke oefening. Je kunt hem overal uitvoeren, in de sportschool maar dus ook thuis. De Triceps Dips is een fitnessoefening die je op allerlei manieren kunt aanpassen, zodat de belasting exact past bij jouw trainingsniveau en mogelijkheden.

Tricep Dips techniek tips en variaties

  • Om te zorgen voor de meest optimale spierprikkel houd je jouw rug vlakbij het bankje en je ellebogen in een neutrale positie, laat je ellebogen dus niet teveel naar buiten wijzen!
  • De neergaande beweging voor je langzaam en geconcentreerd uit, de opwaartse beweging doe je sneller en explosiever.
  • Begin met enkel je lichaamsgewicht, wanneer je merkt dat de Tricep Dip te makkelijk gaat kun je gewicht toevoegen. Zorg ervoor dat je dit wel rustig opbouwt!

verzwaarde tricep dipsAfhankelijk van jouw persoonlijke trainingsniveau en het materiaal waarover je beschikt kun je variëren met de Tricep Dips. Als je 2 bankjes hebt kun je jouw voeten op het andere bankje leggen, hierdoor maak je de oefening net iets zwaarder dan wanneer jouw benen op de grond rusten. Ben je in de sportschool of heb je schijven thuis liggen? Deze kun je op jouw bovenbenen laten rusten zodat je de Tricep Dips verzwaard uitvoert. Uiteraard kun je deze tricep oefening ook lichter maken! Door je voeten plat op de grond te zetten en je knieën gebogen te houden maak je de oefening lichter en kun je meer herhalingen maken.

Naast de mogelijkheden om de Tricep Dip te verzwaren of lichter te maken zijn er ook andere dip oefeningen voor de triceps waarbij je ongeveer dezelfde beweging maakt. Zo kennen we de Triceps Dips in een rekstok of op een dip-apparaat. Deze oefeningen worden uiteraard in de toekomst nader toegelicht op Voeding-en-fitness.nl!


Supplementen kunnen je helpen bij het sterker worden, afvallen en vergroten van je spiermassa. Afhankelijk van je fitness doelen kies je voor een bepaald type supplement. Om jou te helpen vind je op voeding-en-fitness.nl de Top 5 beste supplementen. Hierin kun jij snel zien welke producten de echte aanraders van dit moment zijn! Goede supplementen die je kunt gebruiken als ondersteuning bij de Tricep Dips zijn:

De Tricep Dips kun je gemakkelijk thuis uitvoeren, ideaal voor mensen die geen tijd hebben om naar de sportschool te gaan en liever thuis aan hun gezondheid werken. Wist jij dat je met slechts enkele attributen heel goed en effectief thuis kunt fitnessen? Een bankje, wat schijven en een kettlebell is voldoende om een deftige en zware training af te werken.

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *