• xxl nutrition korting

Top 10 Pre Workouts met de meeste cafeïne

Laatste update op 25 november 2021

Een Pre Workout staat bekend om de grote hoeveelheid cafeïne die het bevat. Doorgaans wordt dit voedingssupplement door fanatieke sporters gebruikt voor hun trainingen. De cafeïne zorgt voor een flinke energieboost en extra focus. Waar een kop koffie ongeveer 85 mg cafeïne bevat, zit er in een Pre Workout vaak minimaal het dubbele of zelfs drievoudige. Maar welke Pre Workout Boosters bevatten nu de hoogste dosering cafeïne? In deze blog op Voeding-en-fitness.nl delen we de Top 10 Pre Workouts met de meeste cafeïne!

pre workouts met de meeste cafeïne

Waarom een Pre Workout gebruiken?

Ben je een sporter die behoefte heeft aan meer energie en een betere concentratie tijdens het sporten? Dan is de Pre Workout als voedingssupplement voor jou een goede oplossing. Ook verhoogt cafeïne de vetverbranding en tot slot zorgt caffeine voor minder vermoeidheid. Cafeïne lijkt veel op de neurotransmitter adenosine. Adenosine bindt aan een eigen receptor om verdere processen in gang te brengen.

Cafeïne stimuleert de adenosine receptor niet, maar blokkeert deze voor adenosine. In de hersenen zorgt adenosine voor een vertraagde hersenactiviteit. Dit effect wordt nu teniet gedaan, met als gevolg dat je minder vermoeidheid ervaart [1,2].

Hoewel cafeïne de stofwisseling een lichte boost geeft, zorgt het gebruik van een Pre Workout er niet direct voor dat je gaat afvallen. Pre Workouts bevatten namelijk ook vaak calorieën, die de stofwisselingboost weer compenseren.

Naast cafeïne bevat een Pre Workout natuurlijk meer stoffen. Denk aan aminozuren als citrulline malaat, creatine monohydraat, arginine en beta alanine. In deze blog lees je meer over de 5 beste Pre Workout ingrediënten.

Pre Workouts met de meeste cafeïne

Niet alle voedingssupplementen bevatten dezelfde hoeveelheid cafeïne. Dus als je zeker wil weten dat je genoeg effect merkt van jouw Pre Workout kun je deze op cafeïnegehalte vergelijken. In de tabel hieronder zie je de 10 Pre Workouts met de meeste cafeïne.

Pre WorkoutCafeïne per dosering
5150 Legendary350+ mg
Mutant Madness335 mg
Blast! Pre Workout300 mg
THE Pre Workout+300 mg
Go Hard Pre Workout250 mg
Crazy Pre Workout250 mg
NO-Xplode 3.0200 mg
ABE Pre Workout200 mg
Gold Standard Pre Workout175 mg

5150 Legendary = 350+ mg cafeïne

De 5150 Pre Workout uit de Legendary Series bevat 350 mg watervrije cafeine. Daarnaast bevat deze pre workout booster van 5% Nutrition Rich Piana dicafeïne, guarana extract en groene koffiebonen extract. In totaal komt de cafeïne mix op 470 mg per scoop van 12,5 gram. Deze heftige Pre Workout is dus alleen geschikt voor de ervaren krachtsporters die gewend zijn aan deze stimulerende supplementen.

Naast deze extreem hoge dosering cafeïne bevat 5150 Legendary 4 gram citrulline en 2,5 gram beta alanine. Kies uit de smaken Blue Ice, Wild Berry, Green Apple of Tropical Fruit en breek de hele sportschool af.

Mutant Madness = 335 mg cafeïne

Ook Mutant Madness hoort bij de Pre Workouts met de meeste cafeïne. Met maar liefst 335 mg per dosering van 7,5 gram poeder is dit een echte hardcore pre workout booster. Deze Pre Workout van Mutant bevat daarnaast een goede dosering creatine, arginine, citrulline en beta alanine. Ook hierbij geldt onze waarschuwing; alleen gebruiken bij ervaring met pre workouts en nooit meer dan 1 scoop nemen op een dag.

Wil jij Mutant Madness proberen? Dan heb je de keus uit 5 lekkere smaken, namelijk; Blue Raspberry, Fruit Punch, Fuzzy Peach, Pineapple en Roadside Lemonade.

Blast! Pre Workout = 300 mg cafeïne

Met Blast! Pre Workout van XXL Nutrition haal je een krachtige pre workout booster in huis. Per maatschepje bevat Blast! namelijk 300 mg cafeïne (de helft van de maximale dagelijkse inname). Beta alanine zorgt voor een verbeterd uithoudingsvermogen, taurine draagt bij aan een verbeterde doorbloeding, citrulline malaat stimuleert de aanmaak van groeihormoon en AAKG zorgt voor het pomp-effect zoals vaak gebruikt in N.O. supplementen. Al met al zou dit dus een geweldige combinatie moeten zijn!

THE Pre Workout+ = 300 mg cafeïne

THE Pre Workout+ van Myprotein is een sterke pre workout booster met 300 mg cafeïne per dosering. Voor een stevige training kun je dus wel vertrouwen op deze Myprotein Pre Workout. Naast een hoge dosis cafeïne bevat deze pre workout 6 gram L-citrulline, 3,2 gram beta alanine, 1 gram taurine en 1 gram tyrosine.

Het grote voordeel van Myprotein is dat ze vaak goede aanbiedingen hebben, waardoor je THE Pre Workout+ nog goedkoper kunt bestellen. Bovendien krijg je met de kortingscode MARVINNL nog eens 36% extra korting!

Xtreme Workout V2 = 266 mg cafeïne

Joel Beukers heeft ook een vermelding in deze Top 10 Pre Workouts met de meeste cafeïne verdiend. Zijn Xtreme Workout V2 bevat namelijk 266 mg per dosering. In combinatie met stoffen als citrulline malaat, beta alanine, arginine, taurine en tyrosine is deze Clean Nutrition pre workout een uitstekende keuze.

Ik begrijp dat niet iedereen fan is van het geschreeuw van Joel Beukers. Zelf vind ik het vaak ook een beetje too much, maar zijn pre workout booster is toch wel van een goede kwaliteit. Dat mag ook gezegd worden!

Go Hard Pre Workout = 250 mg cafeïne

De Go Hard Pre Workout van PURE is een sterke pre workout booster met 250 mg cafeïne per dosering. Hiermee ga jij echt hard in de sportschool en haal je het maximale uit jouw training. Daarnaast bevat deze Pre Workout populaire ingrediënten zoals arginine, beta alanine, citrulline, magnesium, vitamine B3 en B6.

Bovendien is de PURE Go Hard Pre Workout voor een lage prijs online te kopen. Kies uit de smaken Orange, Tropical of Fruit Punch en go hard or go home!

Crazy Pre Workout = 250 mg cafeïne

Ook de Crazy Pre Workout van Body & Fit bevat 250 mg cafeïne per scoop. Dit is een dosering die zorgt voor een lekkere energieboost. Verder bevat deze Body & Fit pre workout booster creatine monohydraat, arginine, beta alanine, taurine en citrulline malaat. Helaas zijn niet al deze stoffen sterk genoeg gedoseerd.

Om de positieve effecten van de andere ingrediënten te ervaren zou je eigenlijk 2 schepjes Crazy Pre Workout moeten nemen. Dan kom je echter op 500 mg cafeïne en dien je de rest van de dag weinig tot geen koffie meer te drinken.

pre workout met veel cafeïne

NO-Xplode 3.0 = 200 mg cafeïne

NO-Xplode 3.0 van BSN is een populaire Pre Workout die al jaren veel wordt verkocht in Nederland. Met 200 mg cafeine per scoop is dit niet de meest extreme pre workout booster. De focus van deze BSN Pre Workout ligt dan ook meer op een toename van kracht, spieruithoudingsvermogen en pomp. Tijdens het trainen had ik dan ook lekker volle spieren.

Wanneer je veel waarde hecht aan een toename in kracht, spieruithoudingsvermogen en graag een volle pomp wilt moet je NO Xplode 3.0 zeker eens proberen. De smaken zijn bovendien erg lekker!

ABE Pre Workout = 200 mg cafeïne

Op zoek naar de Pre Workouts met de meeste cafeïne? Dan kunnen we niet om ABE Pre Workout van Applied Nutrition heen. Ook deze pre workout booster bevat 200 mg cafeïne per dosering. Niet de meest krachtige dosering, maar toch had ik tijdens het trainen een flinke energieboost. Dit komt door de mix van verschillende ingredienten.

ABE Pre Workout bevat namelijk ook 4 gram citrulline malaat, 200 mg taurine, 100 mg TheaCrine en 3,25 gram creatine. Bovendien heb je de keus uit 11(!) verschillende smaken.

Gold Standard Pre Workout = 175 mg cafeïne

Een supplement dat al vele jaren wordt verkocht in Nederland is de Gold Standard Pre Workout van Optimum Nutrition. Als je supplementen van Optimum Nutrition koopt weet je zeker dat je kwaliteit in huis haalt. Deze pre workout booster bevat 175 mg cafeïne en is aangevuld met creatine, beta alanine, citrulline malaat, carnitine en tyrosine.

Benieuwd naar mijn persoonlijke ervaring met deze Optimum Nutrition pre workout? Check de Gold Standard Pre Workout review hier en ontdek alle voordelen en nadelen.

Op welk moment Pre Workout innemen?

Over het algemeen kun je zeggen dat het ongeveer 15 minuten tot een half uur duurt voordat de werkzame stoffen van de Pre Workout in je lichaam zijn opgenomen. Dus je kunt net voordat je aan je intensieve training begint jouw Pre Workout shake of shotje nemen. Houd er wel rekening mee dat als je ditt thuis al doet, je ook nog reistijd kwijt bent om op de sportschool aan te komen.

Daarnaast is het zo dat het effect van het voedingssupplement ook ongeveer een half uur duurt. Het is dus ook belangrijk om daar rekening mee te houden bij je planning.

Is een Pre Workout Booster geschikt voor elke sport?

De sporters die het meeste baat hebben bij het gebruik van een Pre Workout als voedingssupplement zijn krachtsporters. Het gaat hier namelijk om intensieve krachtinspanning die van korte duur is. Dat is ook wel logisch, want de effectieve werking van cafeïne is vrij kort. Daardoor heeft een duursporter, zoals een hardloper, eigenlijk geen voordeel van dit soort sportsupplementen.

Kun je Pre Workout gebruiken zonder sporten?

Het is niet aan te raden om dit voedingssupplement te gebruiken als je het niet echt nodig hebt. En je het dus ook niet daadwerkelijk gebruikt om in te zetten bij een sportprestatie. De energie boost die de cafeïne je geeft zal namelijk toch ergens naar toe moeten. Verbruik je die energie niet? Dan kan dit ervoor zorgen dat je ’s avonds moeilijker in slaap valt. En dat is jammer, want iedere sporter weet dat een goede nachtrust ook een belangrijk onderdeel is van het trainingsprogramma.

Bovendien is het ook niet handig om een Pre Workout met veel cafeïne te nemen als je overdag ook al veel koffie drinkt. De kans is dan groot dat je veel meer cafeïne binnenkrijgt dan eigenlijk goed is voor je lichaam. Volgens Het Voedingscentrum is de bovengrens voor mannen ongeveer 600 mg cafeïne per dag en voor vrouwen zo’n 500 mg. Wanneer je het met mate drinkt is koffie gezond, zoals je kunt lezen in de blog op Voeding-en-fitness.nl.

Top 10 Pre Workouts cafeïne

De beste pre workouts selecteer je natuurlijk niet alleen op cafeïnegehalte. Wat voor jou de beste pre workout is, is afhankelijk van jouw wensen en doelen. Kijk dus ook zeker naar de totale samenstelling van een product, de smaak en de prijs. Gaat het jou om zoveel mogelijk energie? Dan zijn dit de 10 Pre Workouts met de meeste cafeïne per scoop.

  • 5150 Legendary = 350+ mg
  • Mutant Madness = 335 mg
  • Blast! Pre Workout = 300 mg
  • THE Pre Workout+ = 300 mg
  • Xtreme Workout V2 = 266 mg
  • Go Hard Pre Workout = 250 mg
  • Crazy Pre Workout = 250 mg
  • NO-Xplode 3.0 = 200 mg
  • ABE Pre Workout = 200 mg
  • Gold Standard Pre Workout = 175 mg

Wat is jouw favoriete pre workout booster?

Top 5 beste pre workouts
Zoek jij de beste Pre Workout Booster? Wil jij een knallende training met meer kracht, focus en spierpomp? Wij hebben de Top 5 beste pre-workout boosters speciaal voor jou samengesteld. Maximale resultaten voor de laagste prijs!
Volg Marvin
Laatste berichten van Marvin (alles zien)

Bronnen

  1. Judelson, DA, Armstrong, LE, Sokmen, B, Roti, MW, Casa, DJ, and Kellogg, MD. Effect of chronic caffeine intake on choice reaction time, mood, and visual vigilance. Physiol Behav 85: 629–634, 2005.
  2. O’Connor, PJ, Motl, RW, Broglio, SP, and Ely, MR. Dose- dependent effect of caffeine on reducing leg muscle pain during cycling exercise is unrelated to systolic blood pressure. Pain 109: 291–298, 2004.
Meer handige fitness tips
Koffie als Pre Workout gebruiken?
koffie als pre workout gebruiken

Kom jij de dag ook niet door zonder een lekker bakje koffie? Een groot deel van de Nederlanders drinkt koffie, omdat het lekker is én Lees blog

Help! Mijn Pre Workout is hard geworden
pre workout is hard geworden

Wanneer je regelmatig pre workout boosters gebruikt heb je het vast wel eens meegemaakt. Het poeder van je pre workout is gaan klonteren en aan Lees blog

Welke Pre Workout past het best bij jou?
beste post workouts

Zonder spierpomp door de sportschool of springend achter je bureau? Welke pre workout booster past het best bij jou? Bij het kiezen van een pre-workout Lees blog

Het effect van cafeïne op sportprestaties
cafeïne sportprestaties

Heb jij iedere ochtend een bak koffie nodig voordat je naar je werk gaat? Dan behoor je tot het overgrote deel van de Nederlanders die Lees blog

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien + twee =