• xxl nutrition gifts

T-Bar Row uitvoering & techniek tips

t-bar rowMet de T-Bar Row kun je op een goede manier de rugspieren trainen. Deze fitness oefening is ook wel bekend onder de namen T-Bar Bent over Row of Close Grip Bent over Row. Wanneer je deze oefening correct uitvoert helpt hij bij het ontwikkelen van de brede rugspier. De T-Bar Row lijkt qua uitvoering enigszins op de Barbell Row, alleen dan met nog smallere greep. Voor deze rugoefening heb je een T-Bar of Olympische barbell nodig. Je traint echter niet alleen je Latissimus Dorsi met deze oefening. Het is een compound oefening, waarbij je ook de trapezius, biceps, schouders en onderarmen aanpakt. Tevens train je de rompspieren mee bij het behouden van de stabiliteit. Wil jij de T-Bar Bent over Row leren? Op Voeding-en-fitness.nl leer ik je de perfecte T-Bar Row uitvoering, geef ik je enkele techniek tips en kun je een instructievideo bekijken!

Correcte T-Bar Row uitvoering

Wil jij de juiste T-Bar Row uitvoering leren? Volg de onderstaande stappen voor een maximaal effect en het voorkomen van vervelende blessures.

  1. Plaats de Olympische halterstang in het bevestigingspunt of plaats hem op de grond, bijvoorbeeld in de hoek van het squatrack.
  2. Neem een V-grip en pak deze vast met de duimen wijzend naar binnen.
  3. Maak een hoek van 45 graden met je bovenlichaam ten opzichte van je heupen.
  4. Houd hierbij je buikspieren en billen goed aangespannen en zorg voor een rechte rug.
  5. Adem in en trek de stang naar je borst toe, waarbij je spanning op de rugspieren even vasthoudt.
  6. Laat de barbell langzaam en gecontroleerd zakken en adem uit.
  7. Herhaal deze beweging voor het gewenste aantal reps.

t-bar row uitvoering

T-Bar Bent over Row techniek tips

Wil jij het maximale resultaat halen uit je T-Bar Row uitvoering? Neem de onderstaande techniek tips in acht bij het uitvoeren van deze rugspieroefening.

  • Bouw het gewicht langzaam op. Het is leuk om zwaar te trainen, maar een goede uitvoering is veel belangrijker. Zeker bij een oefening als de Close Grip Bent over Row is het belangrijk om je rug recht te houden. Wanneer je te zwaar gaat trainen is de kans groot dat je rug bol trekt en je techniek slechter wordt.
  • Houd je ellebogen kort langs je lichaam tijdens de gehele beweging. Zo creëer je namelijk de grootste ROM (range of motion) en stimuleer je de rugspieren maximaal.
  • Bij de T-Bar Row is het nuttig om de schouderbladen samen te knijpen wanneer je de stang helemaal naar je toe hebt gebracht. Zo houd je de spanning even vast op de spieren en krijg je een goede contractie.

T-Bar Row video

De onderstaande video laat een goede T-Bar Row uitvoering zien.

Fitness oefeningen voor de rugspieren

De T-Bar Row kun je eigenlijk in iedere sportschool wel doen. Veel sportscholen hebben een speciaal bevestigingssysteem voor T-Bar Rowen, maar ook als dit niet het geval is heb je aan een halter en V-grip genoeg. Zoals eerder gezegd lijkt de T-Bar Bent over Row veel op de Barbell Row. Andere fitness oefeningen die je kunt doen je voor je rugspieren zijn bijvoorbeeld de Pull Up, Seated Row, Straight Arm Pulldown en Lat Pulldown.

Persoonlijk fitness schema op maat!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Bron afbeeldingen: www.advancedhumanperformance.com & www.sprnutrition.com

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.