• xxl nutrition banner

Swiss Ball Crunch uitvoering & tips

Bijgewerkt op 8 januari 2024 door Marvin

Swiss ball crunchDe buikspieren, iedereen wil ze graag laten zien. Helaas kunnen maar weinigen zeggen dat ze een goed getrainde sixpack hebben! Hoe krijg jij nu dat gewenste wasbordje? Allereerst moet je voeding natuurlijk op orde zijn. Je kunt wel elke training keihard tekeer gaan met je buikspieroefeningen, maar als jouw vetpercentage te hoog is, kun je wel fluiten naar die zichtbare abs. Droogtrainen is de eerste stap naar die sixpack.

Uiteraard zijn er talloze buikspieroefeningen om de sixpack te prikkelen. Vandaag in de ‘Fitness oefening van de Week’ krijg je een heldere uitleg over de Swiss Ball Crunch. Deze buikspieroefening richt zich voornamelijk op de Rectus Abdominis, oftewel de rechte buikspieren. Voor deze oefening heb je alleen een Swiss Ball / Fitness Ball nodig.

Hoe voer je de Swiss Ball Crunch uit?

  1. Ga op de Swiss Ball liggen, waarbij je onderrug steunt op het ronde oppervlak van de bal.
  2. Zet je voeten stevig neer op de grond en zorg voor een buiging van 90 graden in je knieën.
  3. Je bovenlichaam leunt naar achter, los van de bal.
  4. Houd je armen naast je lichaam, achter je oren of gekruist over je borst, zo voorkom je dat je gaat trekken aan je nek.
  5. Laat je bovenlichaam naar achter zakken waarbij je spanning voelt op je buikspieren. Hierbij moet je er op letten dat je niks gaat forceren met je nek!
  6. Nu breng je jouw bovenlichaam weer omhoog, waarbij je de kracht haalt uit je buikspieren. Span deze dus goed aan! Je onderrug houdt altijd contact met de Swiss Ball.
  7. Houd spanning op de buikspieren en adem uit wanneer je de opwaartse beweging uitvoert.
  8. Laat je bovenlichaam weer op dezelfde wijze zakken in tegelijkertijd adem je in.
  9. Herhaal deze stappen voor het aantal herhalingen dat je wilt uitvoeren!

swiss ball crunch uitvoering

Techniek tips Fitness Ball Crunch

Bij de Swiss Ball Crunch is het belangrijk om de oefening langzaam en gecontroleerd uit te voeren. Stabiliteit is belangrijk bij deze buikspieroefening. Als je, na een tijdje, de oefening helemaal onder controle hebt kun je hem zwaarder maken. Dit doe je door bijvoorbeeld een dumbbell of schijf vast te houden tijdens het uitvoeren van de Swiss Ball Crunch. Blijf er wel voor zorgen dat je de oefening op de correcte wijze uitvoert. Vorm gaat voor gewicht!

Swiss Ball Crunch video

Het filmpje hieronder laat zien hoe je de Swiss Ball Crunch goed uitvoert:

Fitness ball kopen?

Ik hoop dat je deze tips ter harte neemt in je zoektocht naar keiharde buikspieren! De Swiss Ball Crunch is ook thuis uit te voeren! Het enige wat je nodig hebt is namelijk een Swiss ball en deze kun je hier online kopen:

Buikspieroefeningen

Benieuwd naar goede oefeningen voor je buikspieren? Om jou te helpen bij het krijgen van die strakke sixpack vind je hier de beste sixpack tips! Op Voeding-en-fitness.nl leren we je nog meer goede buikspieroefeningen.

Persoonlijk Fitnessschema op Maat
Weinig resultaat in de gym? Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een fitnessschema? Laat mij je helpen! Op basis van jouw wensen, doelen en fysieke mogelijkheden maak ik een trainingsprogramma op maat. Zelfs thuis trainen is mogelijk. Zo bereik jij de beste shape ooit!
Volg Marvin
Meer handige fitness tips
Thuis fitness materiaal: Wat heb je nodig?
thuis fitness materiaal kopen

Wanneer je geen tijd of zin hebt om naar een sportschool te gaan, of wanneer je je gewoon niet echt op je gemak voelt tussen Lees blog

Pendlay Row uitvoering & techniek tips
pendlay row uitvoering

De Pendlay Row is een fitness oefening die je met een barbell en gewichten uitvoert. Hij lijkt op de Barbell Row en wordt voornamelijk gebruikt Lees blog

Machine Shoulder Press uitvoering
machine shoulder press

De Machine Shoulder Press is een fitness oefening voor je schouderspieren. De beweging lijkt op die van de Dumbbell Shoulder Press en Overhead Press met Lees blog

Push Ups uitvoering & techniek tips
opdrukken uitvoering

Een klassieke oefening voor het trainen van je borstspieren is de Push Up, misschien beter bekend als opdrukken. Waarschijnlijk is iedereen begonnen met het doen Lees blog

Marvin Grouw

In 2014 ben ik afgestudeerd als Sportmanager aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Daarna heb ik mij verder gespecialiseerd tot Voedingsadviseur en Personal Trainer. Sindsdien ben ik werkzaam voor diverse sportscholen in Harderwijk en schrijf ik content voor platformen als XXL Nutrition en Fit Meals. Ik heb Voeding-en-fitness.nl opgericht om mijn waardevolle kennis en ervaringen te delen over krachttraining, voeding en supplementen. Zo help ik jou graag bij het bereiken van je (sportieve) doelen. Ik help al ruim 10 jaar sporters met online personal training en voedingsadvies op maat. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *