Suikers: alles wat je moet weten

wat is suikerOver suiker is al veel gezegd en geschreven. Volgens de één is suiker absoluut vergif, terwijl anderen aangeven dat er niks mis is met suiker zo lang je niet boven je calorie-behoefte uitkomt. Door alle verschillende invalshoeken kan het lastig zijn om te kiezen hoe jij met suiker omgaat. In dit artikel proberen we wat meer informatie te geven over suiker en wat het met je lichaam doet. Is het nodig om de inname van suikers te vermijden? En is dit überhaupt wel mogelijk? Voeding-en-fitness.nl zet alles wat je moet weten over suiker voor je op een rij!

Wat is suiker?

Suiker, ook wel sacharose genoemd, komt in de natuur voor in een aantal vormen. Zo komen suikers onder andere voor in fruit, suikerbiet, suikerriet, melk en mais.

Op de verpakking van een product staan de suikers onder de koolhydraten. Een koolhydraat bestaat namelijk uit sachariden, dit zijn een of meer suikermoleculen. De volgende soorten sachariden kennen we: Monosachariden (enkelvoudige koolhydraten), Disachariden, Oligosachariden en Polysachariden (de laatste 3 zijn meervoudige koolhydraten). De koolhydraten voorzien het lichaam van energie.

Daarnaast wordt suiker vaak gebruikt als smaakversterker / smaakmaker zoals in snoep en frisdrank.

De verschillende vormen van suikers

Suiker komt voor in verschillende vormen. Elke vorm heeft dan ook een andere benaming. Hieronder zijn een aantal verschillende benaming van suikers kort weergeven.

Vast

  • Suiker, Kristalsuiker, Rietsuiker, Invertsuiker (Sacharose)
  • Melksuiker (Lactose)
  • Vruchtensuiker (Fructose)
  • Druivensuiker (Dextrose)
  • Moutsuiker (Maltose)

vloeibare suikers honingVloeibaar

  • Stroop
  • Honing
  • Agavesiroop
  • Maplesiroop
  • Isoglucose
  • Glucose- fructosestroop, ook veel bekend als HFCS – High Fructose Corn Syrup
  • Glucosestroop
  • Vruchtensap (-concentraat)

De functie van sachariden in ons lichaam

Sachariden (koolhydraten) hebben als belangrijkste functie het leveren van energie. Suiker is een snelle bron van energie. Producten die rijk zijn aan suikers leveren hebben een snelle afgifte van energie. De energie is op korte termijn bruikbaar voor het lichaam, maar die piek neemt daarna ook snel weer af. Koolhydraten die uit meervoudige suikers bestaan, zoals volkorenproducten, geven ons lichaam ook energie maar op een meer geleidelijke wijze. De piek is minder stijl en de energie afgifte duurt langer.

Gedurende de dag moet de voorkeur worden gegeven aan meervoudige koolhydraten, maar na een intensieve workout heeft je lichaam snelle suikers nodig om de glycogeen voorraad weer aan te vullen. Deze voorraad bevindt zich voornamelijk in onze spieren en lever.

Naast de functie als leverancier van energie hebben sachariden ook de volgende functies:

  • Het in stand houden van de water- en electrolytenhuishouding.
  • Tegengaan van de afbraak van eiwitten.
  • Ondersteunen van het afweersysteem.
  • Bescherming van botten en bindweefsels.

Zijn er goede en slechte suikers?

Vaak wordt er gezegd dat natuurlijke suikers minder slecht zijn dan bijvoorbeeld kristal- of basterdsuiker. Maar is dit ook echt zo? Uiteindelijk kan er gezegd worden dat alle suikers natuurlijke suikers zijn. Kristalsuiker komt namelijk voort uit suikerriet of suikerbieten en ook dit zijn natuurlijke producten.

Zo goed als alle vormen van suiker bestaan uit glucose en fructose. Het lichaam neemt dan ook al die vormen van suiker hetzelfde op in het lichaam. De suikers worden in de darmen afgebroken tot de bekende glucose en fructose en vervolgens via de bloedbanen naar de lever gestuurd. De levert zorgt er op zijn beurt voor dat de fructose en glucose gebruikt kan worden als energiebron.

Het verschil in suikers uit fruit en kristalsuiker, is dat kristalsuiker veel geconcentreerder is. Een banaan bevat per 100 gram zo’n 12 gram suiker. 100 gram kristalsuiker bevat ook echt 100 gram suiker.

natuurlijke fruit suikers

Word je dik van suiker?

Bij een “normale” inname van suiker op een dag word je niet per se dik. Het lichaam heeft zelfs suiker nodig om je te voorzien van energie.
Glucose kan in het lichaam maar in kleine hoeveelheden opgeslagen worden, het grootste deel wordt dan ook gebruikt voor energievoorziening. Wanneer je echter teveel suikers binnenkrijgt en daarmee over je dagelijkse calorie-behoefte uitkomt ga je aankomen. In die situatie worden de overtollige suikers namelijk omgezet in vet (lipogenese) en door ons lichaam opgeslagen. Belangrijk is dan ook om te zorgen voor een stabiele energiebalans, dit houdt in dat je evenveel calorieën binnenkrijgt als dat je verbrandt.

Producten als frisdrank bevatten veel suikers. Dit zijn veelal snelle suikers en deze leveren ook energie, maar deze producten bevat zoveel suiker dat het lichaam niet al deze energie kan verbruiken. Dit zorgt er voor dat het lichaam deze suikers opslaat en vervolgens omzet in vet.

Stevia als suikervervanger

stevia natuurlijke suikervervangerEen inmiddels populair alternatief voor suiker is stevia. Stevia komt voort uit de stevia plant en is ongeveer 200 tot 300 keer zoeter dan normale suiker. Zelf heeft de stevia een ietwat bittere smaak, om dit te voorkomen wordt het vaak gemengd met fructose of glucose. Stevia bevat zo goed als geen calorieën, maar producten waarin stevia zit verwerkt bevat dus ook vaak glucose en fructose en dus wel calorieën (zoals Coca-Cola Life). De suikers in producten met stevia bestaan ongeveer voor een derde uit stevia, dit zorgt er voor dat deze producten zo’n 30% minder calorieën bevat dan producten met normale suikers.

Suikervrij eten: zin of onzin?

Tegenwoordig is het haast een hype aan het worden; suikervrij eten. Althans, veel mensen claimen dat ze suikervrij eten. Eigenlijk is dit helemaal niet mogelijk, want je krijgt hoe dan ook wel koolhydraten binnen. Groenten en fruit bevatten namelijk ook suikers. Waar deze mensen eigenlijk op doelen is dat zij toegevoegde suikers zoveel mogelijk vermijden. Dat is natuurlijk een goed streven, maar het compleet vermijden van suiker is onzin. Ons lichaam herkent de bron namelijk niet, maar ziet enkel wat er binnenkomt. Of dit nu suikers zijn uit fruit, agavesiroop of uit havermout. Alle koolhydraten worden door ons lichaam afgebroken tot glucose. Op scheikundig niveau zijn deze dus allemaal hetzelfde. Zelfs toegevoegde suikers worden afgebroken tot glucose, dus feitelijk gezien is het helemaal niet nodig om deze suikers te vermijden.

Uiteraard is het vaak wel zo dat wanneer je toegevoegde- en enkelvoudige suikers zoveel mogelijk probeert te vermijden, je vaker gezonde producten eet die veel voedingsstoffen bieden. Deze zijn rijk aan micronutriënten, vitamines en mineralen die ons lichaam ook hard nodig hebben. Om die reden zou het zinvol zijn om suikers te minderen. Wanneer je kiest voor gezonde voeding en je dagelijkse calorie-behoefte niet overschrijdt is het helemaal niet nodig om panisch te doen over suikers, van welke bron dan ook.

Vraag nu jouw persoonlijke voedingsschema aan!
De door ons op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Afvallen of spiermassa winnen? Een eetplan van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!

 

Hoe ga jij met suiker in je voeding om?

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *