• body en fit beauty

Sportblessures in Nederland

Laatste update op

sportblessureSteeds meer mensen gaan sporten, want meer lichamelijke beweging heeft veel voordelen voor de lichamelijke (en geestelijke) gezondheid. Toch brengt deze verhoogde mate van activiteit risico’s met zich mee. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een sportblessure is dus zo opgelopen. Maar hebben de sporters in Nederland nu eigenlijk veel kans op het oplopen van een blessure? En welke sporten zijn nu eigenlijk het gevaarlijkst? In dit artikel zoomen we in op de sportblessures in Nederland. Onthoud; sporten is goed, maar safety first!

Aantal sportblessures in Nederland?

Per jaar ontstaat er ongeveer 4.400.000 sportblessures in Nederland. Hieronder vallen alle blessures die veroorzaakt zijn door een sportactiviteit. Dit kunnen dus zowel teamsporten zijn, zoals voetbal, hockey en handbal, maar ook individuele sporten, als fitness, zwemmen en hardlopen. Van deze 4.4 miljoen blessures waren er 1.7 miljoen dusdanig erg dat er een medische behandeling voor nodig was. Het gros van deze behandelingen vond plaats bij de fysiotherapeut. Voor 870.000 blessures werd namelijk een traject gevolgd waarbij de expertise van de fysio nodig was.

  • 4.4 miljoen sportblessures per jaar in Nederland
  • 1.7 miljoen blessures hadden medische behandeling nodig
  • 870.000 hiervan werden behandeld door een fysiotherapeut

Wat voor soort blessures treft de sporter?

Zoals je hebt kunnen lezen ontstaan er heel wat blessures per jaar onder de Nederlandse sporters. Maar welke blessures zijn nu het meest voorkomend? Welke lichaamsdelen zijn het meest gevoelig en komen dus het meest voor onder de sportblessures in Nederland? De tabel hieronder geeft je een indicatie van de meest aangedane lichaamsdelen tijdens het sporten! De middelste kolom toont het aantal totale blessures en de rechter kolom toont het aantal terugkerende/chronische blessures.

sportblessures in NederlandUit bovenstaande tabel wordt wel heel duidelijk dat vooral ons onderlichaam veel heeft te verduren (65% van alle blessures). Onze armen volgen met zo’n 18%. Gelukkig is ons hoofd relatief veilig tijdens het sporten. Slechts 2% van alle blessures betreft een hoofdblessure.

  • 19% van alle blessures treft onze knie
  • 17% van de blessures is een enkelblessure
  • Slechts 2% is een blessure aan het hoofd

Een groot deel van de sportblessures treffen onze knieën. Heb jij al eerder een knieblessure gehad? Of merk je dat jouw kniegewricht zwakker aan het worden is? Dan kan een kniebrace uitkomst bieden. De juiste brace geeft meer stabiliteit en voorkomt zo ernstige knieblessures.

Welke sporten zijn het ‘gevaarlijkst’?

Welke sport is nu het meest blessuregevoelig? Bij welke sport is de kans op een blessure het grootst? De ene pechvogel is de andere natuurlijk niet, dus zelfs met dammen kan iemand een blessure oplopen. De tabel hieronder toont de blessuregegevens van de meest beoefende sporten in Nederland. Wat valt je op?

welke sport is het gevaarlijkst?

 

Zoals je in de tabel kunt zien vinden we de meeste blessures bij het veldvoetbal. Toch is dit niet de sport waarbij je de meeste kans hebt op een  blessure. Wanneer we kijken naar de sportblessures in Nederland volgens deze tabel is het belangrijk om te kijken naar de kolom met daarin ‘het aantal blessures per duizend sporturen’. Dit cijfer toont namelijk bij welke sportactiviteit je het grootste risico loopt om geblesseerd te raken. Hieruit komt naar voren dat hockey en hardlopen de grootste kans geven op een sportblessure, terwijl fitness erg veilig is!

  • Hockey en hardlopen de meest blessuregevoelige sporten.
  • Fitness de meest veilige sport met slechts 1,5 blessure per duizend sporturen.

Fitness de veiligste sport

Hoewel veel ouders vaak niet heel enthousiast zijn wanneer hun kinderen beginnen met fitnessen is de gedachte dat krachttraining blessures veroorzaakt dus ongegrond. Vergeleken met andere sporten is fitness juist heel veilig. Waarschijnlijk komt dit omdat je zelf de volledige controle hebt. Dit is dus anders als bij teamsporten of competitiesporten waar je een tegenstander hebt die jou kan blesseren. Wanneer jij goed naar je lichaam luistert en de fitnessoefeningen goed uitvoert is de kans op een blessure bijzonder klein.

Wat kan er dan wel gebeuren tijdens het fitnessen? De belangrijkste blessure is het fenomeen dat overtraining heet. Hierbij train je te zwaar, terwijl je jouw lichaam te weinig rust geeft en niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Na verloop van tijd raakt je lichaam overbelast en ontwikkel je allemaal kleine pijntjes en merk je zelfs dat je weerstaand lager wordt. Daarom is het vinden van de juiste balans tussen krachttraining, rust en voeding ook zo belangrijk!

  • Fitness één van de veiligste sporten
  • Belangrijk om op je techniek te letten
  • Luister naar je lichaam en zorg voor een goede balans tussen training, rust en voeding
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Bron: Veiligheid.nl

Welke sporten beoefen jij en ben jij wel eens geblesseerd?


Op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen, reviews en winacties van Voeding-en-fitness.nl? Volg ons op Facebook!

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.