Seated Row uitvoering en techniek tips

seated row De Seated Row is een fitness oefening die goed geschikt is om je rugspieren te trainen. Deze oefening wordt uitgevoerd op een machine of met kabels en is in vrijwel elke sportschool wel te vinden. Omdat de Seated Cable Row een oefening is die je zittend uitvoert is deze erg veilig, terwijl je toch veel verschillende spieren aanspreekt. Dat maakt deze fitnessoefening extra interessant voor beginnende sporters. Toch hebben ook gevorderde krachtsporters nog steeds baat bij de Seated Row om hun rugspieren meer vorm en dikte te geven. Maar hoe voer je nu een perfecte row uit? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leg ik je de correcte Seated Row uitvoering uit en geef ik je techniek tips!

Welke spieren traint de Seated Row?

Voordat ik je meer ga vertellen over de Seated Row uitvoering kijken we eerst even naar de verschillende spieren die je met deze oefening traint. Deze oefening stimuleert voornamelijk de latissimus dorsi en de rhomboideus. Maar ook de biceps, schouders en trapezius worden aangesproken bij de Cable Row. Je traint dus meerdere spieren met één oefening, net zoals andere bekende compound oefeningen. Naast de Seated Row is de Lat Pulldown een andere goede oefening om je latissimus dorsie (wijde rugspier) te trainen.
Mega Grow XXL Nutrition

De correcte Seated Row uitvoering

Wil jij deze oefening voor je rug perfect uitvoeren? Volg dan de onderstaande uitleg en leer de juiste Seated Row uitvoering.

  1. Ga op de Seated Row machine zitten stel het juiste gewicht in.
  2. Plaats je voeten op de daar voor bedoelde steunen en houd een lichte buiging in je knieen.
  3. Zorg voor een rechte rug en breng je schouders ietsjes naar achter.
  4. Trek de V-bar (handvat) naar je lichaam toe, ter hoogte van je buik.
  5. Doe dit door je schouderbladen naar achter te brengen en knijp je rugspieren samen wanneer je op de eindpositie bent.
  6. Laat het gewicht vervolgens weer langzaam en gecontroleerd zakken naar de beginpositie.
  7. Herhaal deze beweging voor het gewenste aantal reps.

seated row uitvoering

Techniek tips voor de Seated Cable Row

Pas de volgende tips toe om jouw techniek tijdens het uitvoeren van de Seated Row te perfectioneren.

  • Houd je rug recht tijdens de hele beweging door je buikspieren aan te spannen.
  • Haal de kracht puur uit je rugspieren en voorkom ´cheaten´ door mee te gaan bewegen met je hele bovenlichaam. Wanneer je dit doet verlies je spanning op je rug spieren en worden deze spieren minder geprikkeld.
  • Je kunt variëren met de positie van je armen wanneer je een rechte stang pakt in plaats van de V-bar. Zo kun je bijvoorbeeld meer nadruk leggen op de biceps.
  • Houd je schouders laag tijdens de gehele beweging. Onbewust trekken veel mensen hun schouders omhoog, wat kan leiden tot verkrampte spieren in je nek.

In de onderstaande video zie je een goede Seated Row uitvoering:

Bereik je doel met online personal training
Vergroot je kans op succes door de Online Personal Training van Voeding-en-fitness.nl! Onze persoonlijke voeding- en fitnessschema's worden op maat voor jou gemaakt! Bekijk de mogelijkheden en bereik je doelen met onze hulp.
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Schrijf je in voor de Voeding-en-fitness.nl nieuwsbrief en ontvang tweemaal per maand de beste fitness tips en voedingsadviezen in je mailbox. Wij houden niet van spam, dus zullen je niet lastig vallen!

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *