• xxl nutrition gifts

Proteïne dieet: eiwitrijk afvallen in 4 fasen

proteïne dieetIn theorie is afvallen niet moeilijk. Zorg er voor dat je dagelijks minder calorieën binnenkrijgt dan je verbruikt en je zal vet gaan verliezen. Waarom hebben zoveel mensen dan toch nog moeite met hun gewicht? En waarom is obesitas wereldwijd gezien zo’n groot gezondheidsprobleem? Daar zijn tal van redenen voor, zoals te weinig beweging, het onderschatten van hun dagelijkse calorie-inname en simpelweg de discipline niet hebben om een gezond voedingsschema te volgen. In de loop der jaren zijn talloze diëten bedacht om het afvallen te stimuleren. Een van de meest populaire diëten van de laatste jaren is het eiwitdieet. Maar hoe steekt dit proteïne dieet precies in elkaar? In deze blog op Voeding-en-fitness.nl ga ik je meer uitleggen over de opzet van het proteïnedieet.

Wat is het proteïne dieet?

Het proteïne dieet stelt eiwitten als basis voor het voedingspatroon. Niet heel verwonderlijk natuurlijk gezien de naam. Het grootste gedeelte van je voeding bij het eiwitdieet bestaat dus uit proteïnen. Tegelijkertijd creëer je een calorietekort door suikers en verzadigde vetten te schrappen uit je eetpatroon. Je kunt het eiwitdieet dus eigenlijk ook een koolhydraatarm dieet noemen. Maar waarom wordt er gekozen voor zoveel eiwitten? Eiwit zijn belangrijk bij het herstel van je spierweefsel, en juist die spiermassa wil je zoveel mogelijk bewaren tijdens het afvallen. Een hogere spiermassa zorgt namelijk voor een hoger calorieverbruik (ook in rust). Daarnaast geven proteïnen langer een verzadigd gevoel, waardoor je makkelijker onder je dagelijkse caloriebehoefte blijft.

Voordelen:

  • Eiwit geeft een verzadigd gevoel waardoor je minder trek hebt.
  • Eiwitrijke voedingsmiddelen bieden de ruimte om gevarieerd te eten en koken.
  • Proteïnen dragen bij aan het behouden van spiermassa bij het afvallen.

Nadelen:

  • Je kunt in de eerste weken last krijgen van een slechtere adem.
  • Hoge eiwitinname kan problemen geven indien je slecht functionerende nieren hebt.

Hoe werkt het eiwitdieet?

Bij het eiwitdieet is het belangrijk dat je meer eiwitten gaat eten en de inname van enkelvoudige koolhydraten en vetten vermindert. Uiteraard blijft het creëren van een calorietekort de basis voor het afvallen. Het is niet direct zo dat je vet gaat verliezen omdat je meer proteïnen eet (of drinkt). Door suikers en vetten te schrappen maak je het alleen makkelijker om je calorieën te beperken. De meeste ongezonde voedingsmiddelen zijn namelijk rijk aan juist deze twee voedingsstoffen. Wanneer je het proteïne dieet volgt werk je normaal gesproken in vier verschillende fases.

eiwitten goed voor je

De 4 fasen van het proteïnedieet

Omdat het altijd de bedoeling is dat je een gezond eetpatroon ontwikkelt voor de lange termijn, is het proteïnedieet opgedeeld in vier fasen. De Startfase, Combifase, Overgangsfase en Gezondgewichtfase.

Startfase

Je begint het proteïne dieet met de Startfase. Tijdens deze fase eet je alleen eiwitmaaltijden, aangevuld met groenten (250 – 500 gram). Ter aanvulling van deze eiwitrijke maaltijden kun je multivitaminen en eiwitsupplementen, zoals eiwitshakes gebruiken. Je eet dus totaal geen koolhydraatrijke voedingsmiddelen, zoals brood, havermout of rijst. Gedurende deze fase is het erg belangrijk om ruimschoots water te drinken. Je lichaam heeft water nodig om alle afvalstoffen goed af te kunnen voeren. De Startfase van het proteïnedieet kun je zien als de eerste zet naar een gezonder eetpatroon.

Combifase

In de tweede fase, de Combifase, ga je het avondeten weer vervangen door een normale maaltijd. De naam zegt het eigenlijk al, je combineert het voedingspatroon van de Startfase met een normale avondmaaltijd. Deze bestaat uit kip, vlees of vis met daarbij een flinke portie groenten. Ook hier houd je de inname van koolhydraten nog zeer beperkt. Houd als richtlijn zo’n 45 gram koolhydraten per dag aan (over alle maaltijden geteld).

Overgangsfase

De volgende fase in het eiwitdieet is de overgangsfase. Tijdens deze fase mag je weer iets meer koolhydraten gaan eten. Zo kun je bij het ontbijt namelijk kiezen voor volkoren boterhammen. Door langzaam het aantal koolhydraten weer te verhogen ervaar je zelf hoeveel je extra kunt eten, zonder daarbij weer aan te komen. Dit betekent dus niet dat je direct weer bij elke maaltijd een hap suiker kunt nemen, beperk de extra koolhydraten tot de boterhammen bij het ontbijt of de lunch. Naast het toevoegen van brood aan je eetpatroon kun je tijdens deze fase van het proteïnen dieet ook weer een stuk fruit nuttigen.

Gezondgewichtfase

Tijdens de laatste fase van het proteïne dieet ga je over naar normale voeding. Je hoeft dus geen eiwitsupplementen meer te nemen, maar kunt wel eiwitrijke tussendoortjes blijven gebruiken. Als het jou uitkomt kun je dus nog steeds een eiwitshake of eiwitreep nemen. Bij de Gezondgewichtfase is het de bedoeling dat je weer gaat wennen aan een normaal voedingspatroon, waarbij de verdeling tussen eiwitten, koolhydraten en vetten in goede balans zijn. Je hebt inmiddels geleerd over het belang van deze voedingsstoffen en weet beter wat jouw lichaam nodig heeft. Zo kun je zelf bewust met je eten omgaan én is het makkelijker om een gezond en gebalanceerd voedingspatroon vast te houden.

Uiteraard is het na het eiwitdieet belangrijk om je nieuwe gezonde eetpatroon vast te blijven houden. Blijf genieten, maar wees je ook bewust van de effecten van een te hoge calorie-inname op je lichaamssamenstelling. Door lekker te blijven bewegen, bij voorkeur een combinatie van krachttraining en cardio, houd je jezelf fit. Zo kun jij je vetpercentage blijvend verlagen!

Top 5 beste eiwitshakes
De beste eiwitten speciaal voor jou op een rij gezet! Op zoek naar de beste eiwitshake? Voeding-en-fitness.nl heeft de beste eiwitten voor jou geselecteerd. Bestel ze voor de laagste online prijs!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

2 reacties:

  1. stelletje sjnonnies ik bankdruk sws 10 keer x zoveel als jullie mietjes.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.