Preacher Curl, dé isolatieoefening voor je biceps

preacher curl uitvoeringEen hele goede oefeningen voor grote spierballen is de Preacher Curl. De Preacher Curl isoleert je biceps en helpt bij de zoektocht naar massieve armen! Vandaar dat we deze oefening ook terug vinden in de top 4 beste biceps oefeningen! Voor deze oefening heb je een preacher-bankje en EZ-stang nodig. Op de foto hiernaast zie je hoe deze attributen eruit zien. Ik raad een EZ-stang aan omdat dit zorgt voor minder spanning op je polsen. Wil jij je spierballen op de beste manier trainen met deze oefening? Dan is het belangrijk om de perfecte techniek aan te leren. Hieronder leer ik je de correcte Preacher Curl uitvoering!

De biceps

Met de Preacher Curl train je voornamelijk de biceps (musculus biceps brachii). Deze spier heeft twee koppen, vandaar de naam bi-ceps. De musculus biceps brachii longus (lange kop) en de musculus biceps brachii brevis (korte kop) zijn de belangrijkste spieren aan de voorzijde van de bovenarm. De musculus biceps brachii heeft de volgende functies:

  • Buigen van de elleboog (flexie)
  • Open draaien van de hand (supinatie)
  • Voorwaarts heffen van de arm (anteflexie)

Preacher Curl uitvoering

Wil jij de perfecte Preacher Curl uitvoering leren? Volg onderstaande stappen en verbeter je techniek!

  1. Ga op het preacher-bankje zitten en stel de zitting in op een manier zodat je rechtop kunt blijven zitten en je voeten plat op de grond kunt zetten.
  2. Zorg ervoor dat het bankje is afgesteld zodat jij in staat bent om gedurende je gehele herhaling te blijven zitten met je billen op de zitting.
  3. Zet je handen iets minder ver dan schouderbreedte uit elkaar.
  4. Til de EZ-stang omhoog tot je onderarmen loodrecht op de ondergrond staan.
  5. De gehele beweging dient gecontroleerd te worden uitgevoerd. Het is niet de bedoeling dat je de kracht vanuit je rug gaat halen, maar dat je puur de biceps isoleert!
  6. Let erop dat je jouw armen niet overstrekt, dit kan blessures voorkomen. Het beste is om een lichte buiging in je armen te houden.
  7. Je polsen blijven tijdens de gehele oefening recht!

preacher curl uitvoering

Preacher Curl techniek tips

Deze oefening is erg geschikt om je biceps te isoleren. De Preacher Curl kun je gebruiken voor verschillende fitness doelstellingen. Wil jij je spier-uithoudingsvermogen trainen? Dan maak je setjes met een aantal herhalingen dat tussen de 15 en 20 ligt. Ben jij er op uit om spiermassa te winnen? Dan is de sub-maximale variant het best. Dit houdt in dat je tussen de 6 en 12 herhalingen maakt per setje. Toch liever brute kracht trainen? Dan ben jij het best af met setjes waarbij je tussen de 3 en 6 herhalingen maakt. Voor de variatie kun je de Preacher Curls ook uitvoeren met losse dumbbells of kabels. Zo kun je de focus leggen op één arm tegelijk.

Onderstaande video toont de correcte Preacher Curl uitvoering:

Fitness oefeningen op Voeding-en-fitness.nl

Wil jij graag grote biceps die de mouwen van je shirt op knappen zetten? Volg dan deze tips voor de Preacher Curl en zorg ervoor dat je voeding op orde is. Voor je het weet sta jij bekend om je gigantische spierballen! Om meer pomp te creëren kun je gebruik maken van supplementen zoals de Pre-Work Out Boosters van XXL Nutrition of Body en Fitshop.

Voor meer informatie over allerlei fitness oefeningen houd je elke week de Fitnessoefening van de Week in de gaten! Deze tips maken van jou dé man in de sportschool.

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!

 

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *