• website van het jaar 2020

Plaatselijk vet verbranden: is dat mogelijk?

Laatste update op 3 augustus 2020

plaatselijk vet verbrandenWie droomt er niet van, lokaal vet verbranden waar jij dat wilt? Veel mensen met overgewicht hebben vaak probleemgebieden die ze willen aanpakken. Misschien ben jij er ook één van. Maar er zijn zoveel verhalen over plaatselijk vet verbranden dat opheldering zeer gewenst is. Het is dan ook tijd de waarheid boven tafel te halen voor iedereen die precies wil weten hoe het zit. In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl lees je of het überhaupt mogelijk is plaatselijk vet te verbranden. Benieuwd of je sneller van je buikvet af kunt komen, of het vet op je heupen kunt verbranden? Ik geef je mijn tips hieronder en deel hoe jij op de beste manier vet kunt verliezen.

Het plaatselijk vet verbranden mysterie

Hoewel veel mensen graag anders willen geloven, is plaatselijk vet verbranden helaas niet mogelijk. Ook heeft ieder lichaam de voorkeur voor vetopslag op een bepaalde plek. Bij vrouwen worden vetten makkelijker opgeslagen rond de billen, heupen en dijen. Voor mannen is vaak de buik de vaste ontmoetingsplek voor opgeslagen lichaamsvet, terwijl je daar juist een sixpack wilt. Maar waarom is lokaal je vetverbranding verhogen dan zo lastig, of niet mogelijk?

Alfa-2 en Beta-2 receptoren spelen een belangrijke rol

Voor het verbranden van opgeslagen lichaamsvet zal je lichaam het eerst moeten vrijmaken, ofwel gaan mobiliseren. Een hormoon dat hierbij onder meer wordt gebruikt is adrenaline. Hierbij moet adrenaline zich binden aan de receptoren van vetcellen, zodat de vetverbranding kan starten. Er zijn veel van die receptoren die tot de familie van adrenoceptoren behoren.

En de twee belangrijkste daarvan, voor vetverbranding en vetopslag, zijn alfa-2 en beta-2. De alfa-2 zorgt juist voor vetopslag, beta-2 voor het vrijmaken en uiteindelijk verbranden ervan. Vetcellen bevatten beide adrenoceptoren, maar de verhouding is per lichaamsdeel anders. Hierdoor ontstaan de zogeheten probleemzones; de plek waar jouw lichaam het liefst vet opslaat.

Is het nu onmogelijk om op bepaalde lichaamsdelen opgeslagen lichaamsvet kwijt te raken? Nee natuurlijk niet, zolang je de vetverbranding maar blijft verhogen. Je zal dan uiteindelijk ook op “hardnekkige” plekjes vet gaan verbranden. Dit is een kwestie van doorzettingsvermogen bij het verlagen van je vetpercentage.

Plaatselijk buikvet verbranden met buikspieroefeningen?

Om te beginnen zijn buikspieroefeningen perfect voor een sterke core, mooie sixpack en zal het veel voordelen bieden. Maar met alleen buikspieroefeningen buikvet verbranden is niet mogelijk. Hiervoor is meer nodig dan elke dag je buikspieren aanpakken.

Je kan namelijk best sterke buikspieren hebben, zelfs een sixpack …maar in veel gevallen zit deze onder een vetlaagje. Wil je een slanke taille, een 6- of zelfs 8-pack realiseren, met alleen buikspieroefeningen? Dan zal het knap lastig worden.

Je kan plaatselijk vet verbranden “triggeren” door je hele vetverbranding te verhogen. Dus zorgen dat je lichaam vet aan gaat spreken als energiebron. Dit doe je door dagelijks meer calorieën te gebruiken dan je uit je voeding binnenkrijgt. Vraag het maar aan iedere bodybuilder, die 6-pack krijgen is het lastigst. We praten hier voor het gemak even over situaties waarbij geen stimulerende middelen zoals anabolen worden gebruikt.

Hoe kom je wel van plaatselijk opgeslagen lichaamsvet af?

Om het voorbeeld van buikspieroefeningen erbij te pakken, laten je buikspieren (ook andere spiergroepen) vetcellen los bij het trainen ervan. Het betekent echter niet dat deze, in de bloedbaan vrijgekomen vetcellen, ook daadwerkelijk verbrand worden. Ze kunnen dus net zo goed weer op dezelfde plek worden opgeslagen.

Het belangrijkste is je gehele vetverbranding te verhogen, waardoor je ook lokaal opgeslagen lichaamsvet gaat verbranden. Heb je over het geheel weinig opgeslagen vetmassa, dan zal je het sneller verbranden op plekken waar het wel zit. Dit betekent dus dat je dat laatste beetje vet kunt verliezen wanneer je jouw vetpercentage in zijn geheel verlaagt. Kwestie van doorzettingsvermogen dus!

7 tips om je vetverbranding te boosten!

Neem onderstaande 7 tips door om je gehele vetverbranding te stimuleren. Ondanks dat plaatselijk vet verbranden niet mogelijk is, kun je zo wel je vetpercentage verlagen.

1. Zorg voor een negatieve energiebalans

Hoewel je met allerlei wonderdiëten, pilletjes, maaltijdvervangers en andere producten wordt bestookt is het eigenlijk heel simpel. Je zal namelijk een negatieve energiebalans moeten creëren om af te vallen. Het is de basisregel die feitelijk altijd weer terugkomt.

Maar hoe pak je dit aan? Je zal (ongeveer) moeten achterhalen wat je per dag aan energie verbruikt. Heb je bijvoorbeeld zwaar lichamelijk werk, sport je veel, is jouw metabolisme hoog etc.? Dit zijn allemaal zaken die een rol spelen. Hier kun je jouw caloriebehoefte berekenen.

Vervolgens ga je alle calorieën opschrijven die je dagelijks binnenkrijgt. Nu kan je met deze gegevens, je calorieëninname iets reduceren zodat je ongeveer 300 tot 500 calorieën onder het “onderhoudsniveau” zit. Je hebt nu een negatieve energiebalans gecreëerd, waarmee je opgeslagen lichaamsvet kan verbranden.

2. Kies voor een gezond voedingspatroon

Maar het zijn niet alleen maar calorieën waarop je moet letten. De inhoud van deze calorieën is minstens net zo belangrijk. Ga je een calorieënrestrictie van 500 calorieën aan, maar eet je de hele dag chocoladerepen …ben je niet slim bezig. Je zult afvallen, maar je algehele gezondheid zal achteruitgaan. Verder spelen bepaalde voedingsstoffen een belangrijke rol bij hormoonhuishouding, verhouding tussen spiermassa en vetmassa en transport van vitamines en mineralen.

De beste tip die we je kunnen geven is dan ook; eet zo dicht mogelijk bij de natuur. Verse groenten (alle soorten), fruit (alle soorten), noten, zaden, pitten, vlees, vis, gevogelte, bonen, eieren etc. En drink veel water. Ga je dit in de juiste verhoudingen doen zal je vetverbranding verhogen. Verder zal je meer energie krijgen, jezelf gelukkiger voelen en veel gezonder gaan leven.

3. Minder (geraffineerde) suikers

In veel van de producten die in de schappen van de supermarkt liggen, zitten (verborgen) suikers verwerkt. Je kan gerust zo af en toe wel wat suikers eten, maar niet in overmaat. En probeer ze altijd uit natuurlijke bronnen te halen (bijvoorbeeld fruit) en laat ze uit minder geraffineerde suikers bestaan.

Het punt is dat bijna alle verpakte producten suikers bevatten, in meerdere of mindere mate. Dit kan worden gedaan om producten te conserveren (langer houdbaar te maken), maar ook voor de smaak van producten. Maar een stuk verst fruit is juist veel lekkerder, zoet en vele malen gezonder.

Probeer ook het aantal suikers dat je dagelijks binnenkrijgt iets te matigen. Je krijgt ze namelijk heel makkelijk binnen. Denk hierbij aan 1 of 2 klontjes suiker in je koffie, zoet beleg voor op brood en koekjes of snoepjes. Minder je deze producten? Dan zal je vetverbranding verhogen (en dus ook plaatselijk vet verbranden) een stuk makkelijker worden.

4. Veel water drinken

Je kan een snelle slag slaan voor de vetverbranding (en dus ook het geliefde plaatselijk vet verbranden), met water drinken. Water is niet alleen lekker, de beste dorstlesser en supergezond. Het bevat ook 0 calorieën.

In bijna al je andere drinken zitten wel calorieën. Het loopt al snel op! Stel je neemt 2 bakken koffie (melk en suiker), 1 glas vers sinaasappelsap, 2 glazen cola, een wit wijntje bij het eten en een glas halfvolle melk. Dan zit je al aan een 539 calorieën, waarvan 95,7 gram suiker per dag. Niet alleen je voeding is belangrijk. Ook je drinkpatroon heeft invloed op je dagelijkse calorie-inname.

5. Combinatie krachttraining en cardio

Wil je nog effectiever je vetverbranding verhogen (en hiermee ook plaatselijk vet verbranden)? Dan doe je er verstandig aan ook te gaan sporten.

Je kan hierbij denken aan krachttraining, fitness, cardio, HIIT, crossfit, calisthenics, spinninglessen en ga zo maar door. Het zijn allemaal dingen die je in de sportschool kan doen. Maar het is natuurlijk ook een optie om zelf fitnessapparatuur aan te gaan schaffen.

Meer aan lichaamsbeweging doen is ook altijd goed. Fietsen, lopen (hardlopen), zwemmen, traplopen, spelletjes of andere leuke en spannende activiteiten gaan je vetverbranding ook verhogen.

cardio vet verlies

6. Conditionering en leefstijl

Je wil plaatselijk vet verbranden en hiervoor jouw vetverbranding verhogen. Verder wil je ook een gezondere leefstijl, meer energie en gelukkiger door het leven gaan. Om deze positieve veranderingen in je leven te realiseren, zal je jouw leven moeten omgooien. En conditionering speelt hierin een hele belangrijke rol! Het mentale aspect is hierbij enorm belangrijk.

Wil je namelijk gezonder gaan eten en drinken, moet je het ook in huis halen. En andere ongezonde dingen in de supermarkt laten liggen. Zo maak je het een heel stuk makkelijker voor jezelf. Nu zal je, wanneer je trek krijgt in iets bijvoorbeeld een handje gezonde nootjes pakken. Ga ook voor een gezonde leefstijl en alle andere aspecten ervan. Je zal op die manier snel de bekende vruchten plukken van al deze positieve veranderingen in je leven.

7. Verminder stress

Het is verder ook heel belangrijk naast hard werken en al je (sportieve) inspanningen, aan ontspanning te doen. Ga er lekker op uit, relax en geniet van het leven met volle teugen. Het zal bijdragen aan je welzijn! Rust is namelijk erg belangrijk om goed te herstellen na het trainen.

Je kan het verder best druk hebben, maar dat is iets anders dan gaan lopen stressen. Maak je dus niet al te druk, zeker niet om onbelangrijke dingen. En laat stress al helemaal buiten de deur …is ook nergens voor nodig. Stress stimuleert namelijk de vetopslag. Niet handig als je je vetpercentage wilt verlagen.

Stress, vetopslag en plaatselijk vet verbranden

Het werkt ook plaatselijke vetopslag in de hand, waardoor plaatselijk vet verbranden op die plekken ook weer iets lastiger wordt. Je slaat namelijk juist op die plekken waar je het niet wilt, makkelijker vet op. En hoewel plaatselijk vet verbranden praktisch niet mogelijk is, zal je wel jouw hele vetverbranding moeten verhogen.

Kun je plaatselijk vet verbranden?

Nee, plaatselijk vet verbranden is helaas niet mogelijk. Wil je vet verliezen op bepaalde plekken? Dan zal je jouw gehele vetpercentage moeten verlagen. Omdat het lichaam de voorkeur heeft voor vetopslag op bepaalde plekken, gaat het vet op die plaatsen pas als laatst weg. Wil je dat buikje kwijtraken, die lovehandles verliezen of slankere heupen? Zorg dan voor een calorie-tekort door middel van een voedingsschema op maat en ga meer bewegen. Zo stimuleer je de vetverbranding en raak je met doorzetten ook lokaal vet kwijt.

PERSOONLIJK VOEDINGSSCHEMA OP MAAT
Hulp nodig bij afvallen of spiermassa opbouwen? De door mij op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Bulken of cutten? Een eetplan op maat van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!
Volg Marvin

Bron afbeeldingen: Bol.com & Blog.anytimefitness.com

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × een =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.