Over ons

Marvin Grouw

Marvin GrouwHi allemaal!

Ik ben Marvin Grouw, 25 jaar en woonachtig in Harderwijk. In september van 2014 ben ik begonnen met de website Voeding-en-fitness.nl. Op deze website plaats ik leerzame artikelen over alles wat met gezondheid, supplementen, voeding en fitness te maken heeft. Ik hoop dat deze artikelen jullie helpen bij het maken van de meest verantwoorde keuzes op het gebied van voeding & sport.

Mijn gehele jeugd ben ik veel (ja echt veel) te dik geweest. Zo rond mijn 17e was ik hier helemaal klaar mee en ben ik begonnen met het veranderen van mijn leefstijl. Ik ben gaan hardlopen, fitnessen en heb natuurlijk mijn voedingspatroon aangepast (dit is het belangrijkst). Eerlijk gezegd wist ik toen weinig af van de gezonde manieren om gewicht en vet te verliezen. Mijn methode was dan ook alles behalve gezond, ik at veel te weinig en ging elke dag hardlopen. Hierdoor viel ik wel heel snel af, zo’n 27 kg in een paar maanden, maar ik merkte dat ik slapper en futlozer werd.

Sinds die periode is mijn passie voor voeding en krachttraining enorm gegroeid. Ik ben me meer gaan verdiepen in de processen in ons lichaam en wat nu wel werkt en wat niet werkt. Ik hoop dan ook dat ik jullie kan inspireren en motiveren met mijn artikelen!

In 2014 ben ik afgestudeerd als Sportmanager en daarna heb ik nog een thuisstudie gevolgd tot Voedingsadviseur. Tijdens mijn studies heb ik mezelf gespecialiseerd op de volgende vlakken:

  • Sportmanagement
  • Anatomie & Fysiologie
  • Trainingsleer
  • Voedingsleer
  • Sportstimulering
  • Performance Psychology

Gekoppeld met de ervaring uit de praktijk denk ik dat ik jullie kan voorzien van de juiste informatie en tips!

Wil je meer weten? Stuur me dan gerust een berichtje via de contactpagina. Uiteraard kan ik je ook helpen bij het samenstellen van een fitness- en/of voedingsschema.

Natuurlijk kun je me ook volgen op Facebook of Instagram!


Lennard Voogd

LennardHallo allemaal

Mijn naam is Lennard Voogd, 22 jaar oud en woonachtig in Harderwijk. Ik zit momenteel in het 4e jaar van de studie Sportmanagement aan de CALO op Windesheim te Zwolle. Omdat ik erg geïnteresseerd ben in fitness, voeding, supplementen en alles daar om heen, heb ik Marvin gevraagd of ik mijn 2e jaars profilering kon voldoen bij Voeding en Fitness. Door artikelen en reviews over supplementen te schrijven kan ik veel leren en mijn kennis delen met iedereen die dit ook interessant vind.

Mijn hele leven doe ik al aan sport. Van mijn 6e tot mijn 16e heb ik op volleybal gezeten. Toen ik op mijn 16e stopte met volleybal begon ik met fitness. Rond mijn 18e begon ik met voetbal in een vriendenteam. Ook doe ik zo’n 1 á 2 keer per maand bedrijfsvolleybal erbij.

Ondanks dat ik relatief veel sport, heb ik toch de aanleg om dik te worden, ik ben dus een endomorph. Net als Marvin, was ik ook al mijn hele leven aan de dikke kant. Rond mijn 18e levensjaar zat ik op mijn hoogtepunt met zo’n 106(!) kilo met een vetpercentage van ongeveer 23%. Hier moest echt wat aan gedaan worden, en na mijn 1e jaar Sportmanagement ben ik een aantal kilo afgevallen.

Omdat ik nog steeds niet tevreden was, heb ik Marvin afgelopen september om hulp gevraagd met een voedingsschema. Sinds ik dit schema volg, ben ik al een paar kilo vet kwijt en voel ik mij een stuk fitter. Op dit moment weeg ik rond de 90 kilo en ben dus al zo’n 16 kilo afgevallen. Ik ben nog lang niet waar ik wil zijn, dus ben ik zeer gemotiveerd om veel te sporten en goed te eten.

Na mijn studie hoop ik iets te kunnen doen waarin ik mijn passie voor fitness maar ook voor voeding kan uiten. Ik zou graag mensen persoonlijk begeleiden in het bereiken van hun doelen.

10 Comments:

  1. Hallo, ik ben jelmar en ben al tijden op zoek naar de juiste wijze van voedingssuplementen in te nemen en vooral welke! Er zijn zoveel verschillende en de ene beweert beter en sneller te werken dan de ander. Mijn doel is licht spieropbouw en droger worden, ik ben al redelijk droog maar je weet het zelf, dat laatste beetje hé! Kunnen en willen jullie hierin advies geven? Ik ben wel bekend met eiwit en creatine maar er zijn dus ook pre en post workout etc etc…

    Alvast bedankt!

    Groeten Jelmar

    • Hoi Jelmar!

      Allereerst is het belangrijk om te weten dat supplement slechts een aanvulling zijn op een gezond en gevarieerd eetpatroon. De producenten doen vaak talloze beloften, die vaak te mooi klinken om waar te zijn. Onthoud dat het geen wondermiddelen zijn, maar als steuntje in de rug dienen.

      Wanneer je droger wilt worden is het allerbelangrijkst om je voedingspatroon goed af te stemmen op jouw situatie. Je dagelijkse caloriebehoefte is afhankelijk van factoren zoals gewicht, vetpercentage en activiteitsniveau. Als je weet hoeveel calorieën jij dagelijks nodig hebt kun je een tekort creëren door onder dit aantal te gaan zitten. Wanneer je immers minder kcal binnen krijgt dan je lichaam verbruikt ga je vet verliezen.

      En inderdaad, die laatste beetjes zijn het moeilijkst. Dat laatste restje vet gaat pas weg als je alles tot in de puntjes goed op elkaar hebt afgestemd. Maar voeding en krachttraining is hier wel essentieel in. Supplementen gaan er niet voor zorgen dat je dat vet kwijt raakt.

      Wel kun je eens kijken naar een fatburner. Een fatburner kan helpen bij het verliezen van vet omdat het je hongergevoel remt en je verbranding stimuleert door de cafeine. Cafeine geeft je vetverbranding een stimulans, waardoor een fatburner ondersteunend werkt bij het droogtrainen.
      Kijk anders eens op https://voeding-en-fitness.nl/top-5-beste-fatburners/

      Andere supplementen als pre- en post workout boosters helpen niet direct bij het droogtrainen, maar zorgen er vooral voor dat je een betere training kunt neerzetten (uiteindelijk draagt het dus indirect wel bij aan het eventuele verlies van vet).

      Whey eiwitten moet je gewoon zien als een makkelijke manier om eiwitten binnen te krijgen. Vergelijk het nemen van een shake maar eens met het koken van 8 eieren… een shake heb je binnen 2 minuten gemaakt en naar binnen gewerkt, terwijl je veel langer doet over het koken / opeten van die eieren!

  2. Hallo Marvin,

    Allereerst heel erg bedankt voor de snelle reactie! Ik heb heel je, overigens fantastische website, doorgelezen en nu ben ik benieuwd, waarschijnlijk mijn vraag verkeerd gesteld, welke combinatie van voedingssupplementen ik zal ‘moeten’ gebruiken bij mijn trainingsschema? Ik ben bezig met krachtsport/cardio. En voornamelijk calistenics.. Zeg je alleen eiwit en creatine of ook een pre en post erbij (per dag gezien) als ook een fatburner?

    Groeten Jelmar

    • Hi Jelmar!

      Welke supplementen jij zal ‘moeten’ gebruiken ligt natuurlijk aan wat jij zelf graag wilt. Persoonlijk gebruik ik altijd eiwitten, die kan ik je dus zeker aanraden.
      Creatine is ook een supplement dat zijn waarde wel heeft bewezen. Wil je net wat meer kracht en meer uithoudingsvermogen, dan kun je kiezen voor creatine.

      Een pre of post workout supplement is niet direct iets wat ik noodzakelijk acht voor jouw doelen. Wanneer je voeding op orde is krijgt je lichaam voldoende stoffen binnen om te herstellen van je training. En Pre-workout kan wel handig zijn als je vaak energieloos bent en geen zin hebt om te trainen. Zo’n pre workout booster geeft je dan net ff wat meer energie.

      Als jij écht een extraatje nodig hebt bij het verliezen van vet, dan zou ik er een fatburner bij nemen. Het is niet noodzakelijk, dus ‘moeten’ is het niet! Maar het helpt je door de verbranding te stimuleren en zal ook mentaal helpen. Je gaat dan misschien ook net wat serieuzer met je voeding om, omdat je het werk van de fatburner niet wilt tegenwerken…

      Fijne avond!

  3. Hoi Marvin!

    Ik weet eerst voldoende en ga ermee aan de slag! Bedankt voor je tijd en succes met de site!

    Fijne avond!

  4. Hallo Marvin,
    Ik heb jou afgelopen Zondag een vraag toegestuurd. Mijn vraag is waar kan ik jouw Reply terug vinden ?
    Met vriendelijke groet,
    Martin.

  5. Hoi Marvin, helpt dit ook voor vrouwen om een plattere buik te krijgen?

    Groetjes Marjolein

    • Goedemorgen Marjolein,

      Als je een plattere buik wilt krijgen is een combinatie van een gebalanceerd voedingspatroon + voldoende beweging (bij voorkeur krachttraining) erg doeltreffend. De op maat gemaakte schema’s die wij samenstellen zijn ook geschikt voor vrouwen die vet willen verliezen / een plattere buik willen. Dus niet enkel voor mensen die graag gespierder willen worden 🙂

      Kijk eens naar de mogelijkheden van onze Online Personal Training. Wie weet is dit wat voor jou!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *