• First Energy Gum

Oblique Crunch uitvoering & techniek

oblique crunch Vergeet jij niet je schuine buikspieren te trainen tijdens het fitnessen? Alleen Crunches of Hanging Leg Raises zijn niet voldoende om je buikspieren goed aan te pakken. Je schuine buikspieren, ook wel obliques genoemd, kun je trainen met oefeningen als de Dumbbell Side Bend en de Oblique Crunch. Sterke obliques zorgen er voor dat je buikje minder uitpuilt, waardoor je slanker oogt en je jouw buik beter onder controle hebt. Maar hoe voer je nu een perfecte Oblique Crunch uit? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leg ik je de Oblique Crunch uitvoering uit en geef ik je een aantal praktische techniek tips!

De schuine buikspieren

De obliques (schuine buikspieren) liggen aan beide kanten van je core naast de rechte buikspier, oftewel rectus abdominis. De schuine buikspieren omlijsten als het ware de rechte buikspier. De obliques zijn verantwoordelijk voor rotatie en lateroflexie van de wervelkolom. Tevens ondersteunen ze de rechte buikspier. Bij zware compound oefeningen, zoals de Squat of Deadlift worden de schuine buikspieren geprikkeld, maar er zijn ook isolatie oefeningen zoals de Oblique Crunch die specifiek de schuine buikspier aanpakken. De obliques kunnen we onderverdelen in de Musculus obliquus internus abdominis, oftewel binnenste schuine buikspier, en Musculus obliquus externus abdominis, oftewel buitenste schuine buikspier.

Oblique Crunch uitvoering

Door de onderstaande stappen te volgen kun jij de perfecte Oblique Crunch uitvoering leren. Het is belangrijk om deze fitness oefening goed uit te voeren. Zo voorkom je blessures en behaal je de beste resultaten.

  1. Leg een fitness matje op de grond en ga op je rug liggen
  2. Breng beide benen naar de rechterzijde
  3. Plaats je benen op elkaar en houd een lichte buiging in je knieën
  4. Plaats vervolgens je linkerhand achter je hoofd
  5. Breng nu je linker elleboog omhoog, zoals bij een normale crunch, alleen focus tijdens de beweging op de contractie van je schuine buikspieren
  6. Crunch omhoog (schouderbladen van de grond) en houd de bovenste positie een seconde vast
  7. Laat je bovenlichaam nu langzaam naar beneden zakken tot de startpositie
  8. Herhaal dit voor het gewenste aantal reps
  9. Draai je benen nu naar je linkerzij om de andere kant van je obliques te trainen

oblique crunch uitvoering

Schuine buikspieren trainen

  • Hoewel het bij de Oblique Crunch uitvoering niet mogelijk is om extra gewicht toe te voegen kun je wel focussen op een perfecte techniek en concentreren op de beweging.
  • Adem in tijdens de excentrische fase (naar beneden gaan) van de beweging en adem uit tijdens de concentrische fase (omhoog komen).
  • Houd je benen tijdens het crunchen op de grond, het is belangrijk dat alleen je bovenlichaam omhoog komt. Zo haal je de kracht puur uit je schuine buikspieren.

Oblique Crunches video

Aan de hand van onze techniek tips kun je de schuine buikspieren goed trainen. Wil jij het nog even rustig bekijken? In de onderstaande video zie je de Oblique Crunch uitvoering.

 

Bron afbeelding: Bodybuilding.com

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *