• xxl nutrition korting

Mountain Climbers uitvoering voor strakke buikspieren

Bij het uitvoeren van fitness oefeningen is een goede houding en techniek erg belangrijk. Niet alleen om de beste resultaten te behalen, maar juist ook om blessures te voorkomen. Een lekkere oefening voor strakke buikspieren is de Mountain Climber. Deze intensieve oefening versterkt je core, maar ook je schouders, armen en benen. Hieronder leer ik je de Mountain Climbers uitvoering en deel ik handige tips voor buikspieren trainen!

mountain climbers uitvoering

Mountain Climbers uitvoering

Wil jij de Mountain Climber oefening perfect uitvoeren? Volg het stappenplan hieronder om de Mountain Climbers uitvoering te leren.

  1. Plaats je handen en voeten op de grond zodat je een Push Up positie aanneemt.
  2. Zorgt voor stabiliteit door te steunen op je handen en tenen.
  3. Houd je rug in een neutrale positie en span je buikspieren en bilspieren aan.
  4. Breng vervolgens om en om één been naar je handen toe (alsof je een berg beklimt dus). Hierbij breng je je linkerbeen naar je linker elleboog en je rechterbeen naar je rechter elleboog.
  5. Zorg er voor dat je de kracht uit je buikspieren haalt en deze goed aanspant.
  6. Herhaal deze beweging voor het gewenste aantal reps.

Het fijne van Mountain Climbers is dat je ze kunt gebruiken om je buikspieren te trainen, maar ook als cardio oefening. Door de snelheid te verhogen maak je er een oefening van waar je veel energie mee verbrandt. Ook kun je de Mountain Climber thuis doen. Een fitnessmatje is wel fijn bij het uitvoeren van deze buikspieroefening.

techniek mountain climber

Techniek tips Mountain Climber

Voor de beste resultaten gebruik je mijn techniek tips van de Mountain Climber.

  • Bij deze oefening is het belangrijk dat je in een rechte lijn beweegt. Dit betekent dat je controle over je rompspieren houdt en je buik niet meebeweegt tijdens de uitvoering.
  • Om te voorkomen dat je jouw bovenrug bol trekt, kun je de schouderbladen naar elkaar toe knijpen.
  • Zorg eerst voor een gecontroleerde beweging voordat je de snelheid of intensiteit gaat opvoeren.
  • Houd je schouders in positie boven je polsen.

Mountain Climber variaties

Je kunt Mountain Climbers uitdagende of juist makkelijker maken met verschillende variaties. Probeer bijvoorbeeld eens de Cross-Body Mountain Climbers, Power Mountain Climber, Reverse Mountain Climbers, Standing Mountain Climber of Sliding Mountain Climber.

Cross Body Mountain Climbers

In plaats van je benen recht naar voren te bewegen, beweeg je ze nu diagonaal. Je brengt je rechterbeen dus naar je linker elleboog en je linkerbeen naar je rechter elleboog. Op deze manier train je de schuine buikspieren.

Power Mountain Climber

Deze variatie is een stuk uitdagender. Je plaats namelijk je voet naast je hand en zo maak je de beweging een stuk groter (en moeilijker). Hier is wel enige flexibiliteit voor nodig, dus een sessie yoga na je krachttraining is wenselijk.

Standing Mountain Climbers

Vind jij het lastig om de juiste houding te vinden of heb je zwakke polsen? Dan kun je de Standing Mountain Climber eens proberen. In plaats van de oefening op handen en voeten uit te voeren, doe je hem nu staand. Dit lijkt easy, maar ook op deze manier kun je de buikspieren goed laten branden en veel calorieën verbruiken.

Reverse Mountain Climber

Zoals de naam al verklapt voer je de Reverse Mountain Climber dus andersom uit dan de normale variant. Je staat weer in de plank / push up houding, maar dan met je buik naar boven wijzend. Beweeg je knieën om en om naar je borst en voel die buikspieren branden.

Sliding Mountain Climber

Bij deze variant gebruik je een gladde ondergrond of een handdoek. In plaats van je voeten los te houden van de vloer, laat je ze nu over de vloer naar je ellebogen toe glijden. Zo maak je de oefening wat lichter en kun je meer snelheid houden. Perfect wanneer je net begint met trainen en de Mountain Climbers nog niet helemaal goed kunt uitvoeren.

Mountain Climbers video

In de onderstaande video zie je hoe je Mountain Climbers moet uitvoeren.

Meer buikspieroefeningen

Bij Voeding-en-fitness.nl delen we natuurlijk meer goede buikspieroefeningen. Wil jij je buikspieren trainen? Kijk dan ook eens bij deze fitness oefeningen.

Persoonlijk Fitnessschema op Maat
Weinig resultaat in de gym? Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een fitnessschema? Laat mij je helpen! Op basis van jouw wensen, doelen en fysieke mogelijkheden maak ik een trainingsprogramma op maat. Zelfs thuis trainen is mogelijk. Zo bereik jij de beste shape ooit!
Volg Marvin
Meer handige fitness tips
Cable Fly uitvoering & uitleg
cable fly uitvoering

Bankdrukken is natuurlijk één van de populairste borstoefeningen. Maar voor een mooi gevormde borst zijn press-oefeningen alleen niet voldoende. Het is ook belangrijk om een Lees blog

Reverse Grip Barbell Curl uitvoering
reverse barbell curl uitleg

De Barbell Curl is één van de beste oefeningen voor je biceps. Er bestaan echter verschillende variaties op deze fitness oefening. Heb jij al eens Lees blog

Chin-Up uitvoering & techniek uitleg
chin-up uitvoering

De Chin Up is een oefening voor je rugspieren die erg lijkt op de Pull-Up. Deze variant van het optrekken is ideaal om je rug Lees blog

Machine Crunch uitvoering en techniek tips
ab crunch machine

Er zijn veel verschillende fitness oefeningen die je kunt doen voor het trainen van je buikspieren. Van zeer moeilijke oefeningen tot eenvoudige basisoefeningen. De Ab Lees blog

Marvin Grouw

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

vier × vijf =