• First Energy Gum

Military Press uitvoering en techniek tips

military press schoudersDe Military Press (ook wel Overhead Press genoemd) is één van de basis fitness oefeningen voor je schouders. In bijna ieder fitnessschema kom je de Military Shoulder Press wel tegen. Traditioneel wordt deze schouderoefening uitgevoerd met een barbell (rechte stang). Een variant die bijna identiek is hieraan is de Dumbbell Shoulder Press. De Military Press kan je zowel staand als zittend uitvoeren. Deze press oefening is goed om meer kracht en spiermassa op te bouwen in je gehele schoudergordel. Uiteraard is het wel erg belangrijk om de juiste techniek te leren. Daarom leggen we je op Voeding-en-fitness.nl de correcte Military Press uitvoering uit. Volg deze uitleg en je behaalt maximale resultaten en voorkomt blessures.

De schouderspieren

Voordat ik je de Military Press uitvoering ga uitleggen kijken we even naar de schouders zelf. De schouder is een complex gewricht en wordt onderverdeeld in 3 gedeelten;

  • Deltoideus Anterior: het voorste deel van de schouder. Heeft als functies het voorwaarts kantelen van de arm (anteversie), het naar binnen draaien van de schouder (endorotatie) en het van het lichaam af bewegen van de arm (adductie).
  • Deltoideus Lateralis: het middelste deel van de schouders. Heeft als functie het opzij bewegen van de arm van het lichaam af (abductie). Dit deel zorg voor de breedte in de schouderspieren.
  • Deltoideus Medialis: het achterste deel van de schouder. Heeft als functies het achterwaarts kantelen van de arm (retroflexie), het naar buiten draaien van de schouder (exorotatie) en het van het lichaam af bewegen van de arm (adductie).

beste schouderoefeningen

Military Press uitvoering

Wil je de perfectie techniek voor de Military Press leren? Volg dan onderstaande stappen.

  1. Neem een barbell en kies het juiste gewicht om mee te trainen
  2. Ga achter de stang staan en plaats je voeten op schouderbreedte
  3. Pak de barbell vast met overhandse greep (beide handen bovenop de stang)
  4. Til de barbell op tot boven je schouders en houd hierbij een rechte rug
  5. Laat het gewicht langzaam zakken tot iets boven je borst
  6. Stoot de barbell vervolgens explosief uit, zonder je ellebogen op slot te zetten
  7. Herhaal deze beweging voor het gewenste aantal reps van de Military Press

military press uitvoering

Techniek tips Military Shoulder Press

Bij fitness oefeningen is het belangrijk om de juiste techniek aan te leren. Een verkeerde beweging kan zorgen voor blessures én die wil je voorkomen. Nu je de correcte Military Press uitvoering weet is het slim om de onderstaande tips in acht te nemen.

  • Houd een rechte rug tijdens de gehele beweging. Je wilt je schouderspieren trainen, daarom is het niet de bedoeling dat je de kracht uit je rug gaat halen. Merk je dat je voorover moet leunen of juist overdreven achterover leunt om de barbell uit te stoten bij de Overhead Press? Dan is het slim om een lichter gewicht te kiezen.
  • Let erop dat je de ellebogen niet helemaal uitstrekt en op slot zet bij de opwaartse fase van de Military Press. Je haalt dan niet alleen de spanning van je schouderspieren af, je vergroot ook nog eens de druk op je elleboog gewricht. Dit kan zorgen voor overbelasting of een andere blessure.
  • Nog niet zo’n ervaren krachtsporter? Veiligheid voor alles! Begin de Military Press uitvoering te leren door hem zitten uit te voeren in een Smith Machine. Zo kun je de beweging onder de knie krijgen voordat je hem los (en zwaarder) gaat uitvoeren.

Hoe voer je de Military Press goed uit?

Het onderstaande filmpje laat de juiste Military Press uitvoering en techniek zien.

Thuis schouders trainen

Wil jij de Military Press graag uitvoeren om je schouders te trainen, maar sport je niet bij een sportschool? Geen nood, je hebt namelijk enkel een stang met gewichten nodig. Het kopen van een barbell plus een aantal schijven is een kleine investering, die zich zeker terug zal betalen. Je kunt de stang namelijk voor veel verschillende oefeningen gebruiken. Dus niet alleen voor de Military Press, maar bijvoorbeeld ook voor de Barbell Row of Barbell Curl.

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Bronnen afbeeldingen: muscleforlife.com & fittipdaily.com

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *