• xxl nutrition banner

Migraine: oorzaken, symptomen en wat je kunt doen tegen een migraineaanval

Bijgewerkt op 26 maart 2024 door Marvin

Migraine is een vervelende hersenaandoening. Je herkent het aan een intense, vaak ondraaglijke hoofdpijn en een aantal andere symptomen. Naast hevige pijn heeft het een grote invloed op je dagelijks leven. Hoe herken je een aanval en kun je dit tegengaan? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leg ik je uit wat migraine is en hoe je aanvallen kunt verminderen.

wat is migraine

Wat is migraine?

Migraine is een soort hoofdpijn die vaak aanvoelt als een intense kloppende pijn aan één kant van het hoofd. Mensen met migraine kunnen ook last hebben van misselijkheid, overgevoeligheid voor licht en geluid, en soms zien ze zelfs flitsen of vlekken. Het kan een paar uur tot zelfs dagen duren. Best pittig, hè? De exacte oorzaak is niet helemaal duidelijk, maar het heeft te maken met veranderingen in de hersenen en genetische factoren.

Hoe herken je een migraineaanval?

Een migraine aanval is niet alleen maar een hoofdpijn. Je herkent het aan een aantal vervelende symptomen. De meest voorkomende is wel een intense, bonzende hoofdpijn. Deze kan uren tot dagen aanhouden. Andere kenmerken van een aanval zijn misselijkheid en overgevoeligheid voor licht en geluid. Daar kun je van gaan braken. Deze migraine symptomen verschillen van persoon tot persoon. Daarnaast zijn ze voor de een heftiger dan voor de ander.

Soms begint een migraineaanval met een aura. Hierbij kun je lichtflitsen, vlekken of sterretjes zien die bewegen. Ook kun je een deel van je gezichtsveld tijdelijk kwijtraken.

Symptomen migraine

  • Intense hoofdpijn
  • Pijn zit meestal aan 1 zijde van het hoofd
  • Misselijkheid
  • Overgeven
  • Overgevoeligheid voor licht of geluid
  • Bewegende lichtflitsen of vlekken
  • Tijdelijke verminderen blikveld
  • Tintelend gevoel

Hoe ontstaat migraine?

Je vraagt je waarschijnlijk af: hoe ontstaat migraine? Het is niet helemaal duidelijk wat de exacte oorzaak van migraine is. Wel is het bekend dat bepaalde factoren een migraineaanval kunnen triggeren. Denk aan stress of overgevoeligheid voor bepaalde voeding. Alcohol en cafeïne kunnen ook triggers zijn voor migraineaanvallen. Ook hormonale veranderingen en onvoldoende slaap kunnen voor een aanval zorgen. Ook deze verschillen per persoon. Het is dus goed om na te gaan welke factoren voor jou een trigger zijn.

Heb jij slaapproblemen die voor intense hoofdpijn en aanvallen zorgen? Lees hier hoe je jouw nachtrust kunt verbeteren.

Zijn er verschillende soorten migraine?

Daarnaast zijn er wel degelijk verschillende soorten migraine. De twee meest voorkomende soorten zijn migraine met en zonder aura. Bij migraine met aura zie je vlak voor de aanval vaak lichtflitsen en flikkeringen. Deze zie je niet bij migraine zonder aura. Ongeveer 30% van de mensen hebben last van deze aurafase.

Daarnaast maken we verschil tussen episodische en chronische migraine. Je hebt chronische migraine wanneer je in drie maanden minimaal 15 hoofdpijndagen hebt gehad, waarvan 8 met een migraineaanval. Zijn dit er minder? Dan heb je last van episodische migraine.

Wat kun je doen tegen migraine?

Er is helaas geen genezingsmiddel voor migraine. Toch kun je de symptomen en aanvallen beheersen. Denk aan medicatie en pijnstillers. Ook door bepaalde triggers te vermijden, kunnen aanvallen minder vaak voorkomen en lichter zijn. Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en een consistent slaapritme. Eet daarnaast gezond en vermijd alcohol en cafeïne. Alleen kun je de pijn niet verminderen. Ga dus in gesprek met een dokter.

Behandeling migraineaanvallen voorkomen

Een arts kan verschillende medicijnen voorschrijven om migraineaanvallen te voorkomen. Deze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat je minder vaak een aanval krijgt én dat deze minder heftig zijn. Dit zijn veelgebruikte medicijnen:

  • Bloeddrukverlagers
  • Antidepressiva
  • Epilepsie medicatie
  • CGRP-remmers
  • Botulinetoxine-A

Migraine ga je helaas dus niet volledig tegen. Wel kun je er van alles aan doen om de pijn te verminderen. Herken je triggers en probeer ze te vermijden. Stel je familie, vrienden en collega’s op de hoogte van je situatie. Zij zullen je geheid met alle liefde helpen. Blijf je veel last houden van migraineaanvallen? Neem je gezondheid serieus en ga langs de huisarts om te kijken welke medicatie of behandeling voor jou het meest geschikt is.

Volg Marvin
Meer handige fitness tips
Hoe kan je jouw gezondheid verbeteren? Onze beste tips!
onderzoek gezondheid per gemeente

In deze vreemde tijd zijn we allemaal met onze neuzen op de feiten gedrukt. We realiseren ons nu des te meer dat gezondheid nog belangrijker Lees blog

Een gezonde leefstijl? Volg een leefstijlprogramma
gezonde leefstijlprogramma's

Wil je het roer omgooien, omdat je niet helemaal lekker in je vel zit? Kun je wel wat kilo’s kwijt, maar weet je niet hoe Lees blog

Waarom is goede nachtrust belangrijk?
goede nachtrust belangrijk

In ons drukke bestaan met activiteiten die dag en nacht doorgaan, komen een hoop mensen niet toe aan een goede nachtrust. Het was Benjamin Franklin, Lees blog

Rozendaal gezondste gemeente van Nederland
onderzoek gezondheid per gemeente

HARDERWIJK - In geen Nederlandse gemeente zijn de inwoners zo gezond als in het Gelderse Rozendaal. Uit nieuwe CBS-cijfers, geanalyseerd door gezondheidsplatform Voeding-en-fitness.nl, blijkt dat Lees blog

Marvin Grouw

In 2014 ben ik afgestudeerd als Voedingsadviseur en Personal Trainer aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Sindsdien ben ik werkzaam voor diverse sportscholen in Harderwijk en schrijf ik content voor XXL Nutrition. Ik heb Voeding-en-fitness.nl opgericht om mijn waardevolle kennis en ervaringen te delen over krachttraining, voeding en supplementen. Zo help ik jou graag bij het bereiken van je (sportieve) doelen. Daarnaast help ik al bijna 10 jaar sporters met online personal training en voedingsadvies op maat. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *