Machine Chest Press uitvoering & techniek

machine chest pressHet trainen van de borstspieren is bij veel mannen de meest populaire bezigheid in de sportschool. We willen allemaal een grote chest en het lijkt wel alsof het op #chestday nog nét even wat drukker is in het krachthonk. Er zijn veel verschillende fitness oefeningen voor het trainen van je borst. Zo kennen we onder andere de Bench Press, Dumbbell Fly en Incline Dumbbell Press. Maar naast deze oefeningen waar je een stang met gewichten of dumbbells voor nodig hebt, kun je de borstspieren ook trainen met apparaten. De Machine Chest Press is een voorbeeld van zo’n borstoefening. De Chest Press is een goede oefening om je borstspieren gecontroleerd mee te trainen. Ideaal wanneer je net begint met krachttraining of door een blessure last krijgt bij het bankdrukken of dumbbell pressen. Op Voeding-en-fitness.nl leren we jou de perfecte Chest Press uitvoering en geven we enkele techniek tips!

De borstspieren (musculus pectoralis)

De grote borstspier, ook wel musculus pectoralis major of pecs genoemd, behoort tot de ventrale spiergroep. We kunnen hem onderverdelen in drie delen, namelijk de pars clavicularis, pars sternocostalis en pars abdominalis. De grote borstspier is een sterke spier en heeft een vierzijdige vorm wanneer je armen naar beneden hangen. Wanneer je de arm heft is de vorm driehoekig. Bij geabduceerde arm kunnen de pars clavicularis en de pars sternocostalis een anteflexiebeweging (voorwaartse armheffing) uitvoeren. Bovendien zorgt de gehele musculus pectoralis major voor adductie en endorotatie van de arm. Voor het naar voren en omlaag halen van de schouders worden de pars sternocostalis en pars abdominalis gebruikt.

Naast de grote borstspier vinden we ook de kleine borstspier aan de voorzijde van de borstkas. De musculus pectoralis minor heeft zijn aanhechting aan de schoudergordel via het ravenbekuitsteeksel (processus coracoideus). Deze spier wordt voornamelijk gebruikt bij detractie (naar beneden trekken schoudergordel) en mediorotatie (scapula naar midden toe draaien). De kleine borstspier is gesitueerd onder de grote borstspier.

borstspieren

 

Chest Press uitvoering

Wil jij de Machine Chest Press uitvoering helemaal onder de knie krijgen? Volg dan onderstaande stappen en leer de juiste techniek. Er zijn veel verschillende soorten Chest Press apparaten, maar de beweging waarmee je de borstspieren traint is altijd hetzelfde.

  1. Ga zitten op de Chest Press Machine en stel de zithoogte in.
  2. Kies de juiste zithoogte door het stoeltje te verstellen. De handgrepen moet op dezelfde hoogte zitten als het midden van je borst.
  3. Plaats je rug recht tegen de zitting en houd je schouders, ellebogen en polsen in één lijn.
  4. Duw vervolgens de handgrepen naar voren, waarbij je de kracht uit je borstspieren haalt.
  5. Zet hierbij niet je ellebogen op slot. Strek je armen uit, maar houd hierbij een lichte buiging in je elleboog.
  6. Laat het gewicht vervolgens langzaam zakken naar de beginpositie en herhaal de bovenstaande stappen voor het gewenste aantal reps.

chest press uitvoering

Machine Chest Press techniek tips

Neem de onderstaande tips mee om de Chest Press uitvoering nog verder te perfectioneren. Zo behaal je meer resultaten en voorkom je blessures.

  • Wanneer je het gewicht laat zakken is het slim om deze niet te laten rusten op de rest van het gewichtsblok. Zo haal je namelijk de spanning van je borstspieren af (je rust als het ware). Houd altijd iets ruimte tussen het blok en de gewichten die je wegdrukt.
  • Overstrek nooit je ellebogen, er komt dan veel spanning op het gewricht en de pezen te staan. Dit kan leiden tot overbelasting of andere vervelende blessures. Zorg altijd voor een lichte buiging in de ellebogen.
  • Laat je ego thuis! We willen allemaal sterk zijn en veel gewicht verplaatsen, maar een goede Chest Press uitvoering is veel belangrijker voor goede resultaten. Begin met een licht gewicht tot je zeker weet dat je techniek perfect is. Pas daarna kun je het gewicht stapsgewijs gaan verhogen.

Chest Press video

In deze video zie je de Chest Press uitvoering en wordt deze toegelicht door Scott Herman.

Uitleg fitness oefeningen

Op Voeding-en-fitness.nl leggen we nog veel meer fitness oefeningen uit. Check de uitleg om de perfecte techniek te leren en het maximale uit jouw krachttrainingen te halen. Wil jij graag de uitvoering leren van een oefening die we nog niet hebben behandeld? Laat dit dan weten in een reactie!

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Bron afbeeldingen: Technogym.com & Dutch4health.nl

 

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *