• xxl nutrition aanbieding

Maak van je fitness routine een selfcare moment

Even lekker sporten is natuurlijk al een goede manier van selfcare an sich. Er niks beter voor je dan even lekker zweten en bewegen. Toch kun je er door wat elementen aan je sportochtend of avond toe te voegen en er een echt selfcare moment van maken. Een heerlijk moment voor jezelf om de dag goed en ontspannen te beginnen of juist te eindigen. In deze blog op Voeding-en-fitness.nl volgen wat tips om van je sportmoment een echt moment voor jezelf te maken.

fitness routine selfcare

Sporten en selfcare gaan hand in hand

Lekker bewegen is natuurlijk al een groot onderdeel van selfcare. Door te sporten krijg je meer energie, verbeter je jouw humeur en blijf je langer fit en gezond. Door regelmatig te sporten geef je jouw gezondheid een flinke boost. Maar vaak hebben proppen we onze training tussen allerlei dagelijkse bezigheden. Door onderstaande tips te volgen maak je van jouw training echt een selfcare momentje.

Zorg voor een zelfgemaakte pre-workout maaltijd

Het is belangrijk om voor het sporten te zorgen voor de juiste voedingsstoffen. Je kan daarvoor snel een kant-en-klare shake halen, maar het is misschien leuker om hier iets meer een moment van te maken voor jezelf. Kook bijvoorbeeld een lekkere en gezonde maaltijd voor jezelf of stel zelf een lekkere smoothie samen. Zo ben je al even lekker bezig met voor jezelf zorgen. Dit zorgt meteen voor extra motivatie om ervoor te gaan.

Zet je smartphone even uit

De hele dag door moeten we aan staan. We krijgen voortdurende prikkels en dat is niet echt goed voor ons welzijn. Waar een smartphone erg handig kan zijn, kan deze ook zorgen voor een hoop onrust. Je doet jezelf er dan ook een groot plezier mee om deze tijdens je sportmoment even uit te zetten. Een uur per dag offline kan namelijk al een enorm verschil maken in je gemoedstoestand.

Mocht je nou graag naar muziek of een podcast luisteren tijdens het sporten, zorg dan dat je deze van tevoren gedownload hebt, zodat je je internet in ieder geval echt even uit kan zetten. Dit zorgt niet alleen voor meer rust in je hoofd, maar ook voor meer focus op je workout en daarmee uiteindelijk ook betere resultaten.

Yoga of stretchen na je training

Krachttraining en yoga? Het klinkt misschien als een vreemde combinatie, maar yoga is de perfecte aanvulling als je aan krachttraining doet. Veel krachtsporters hebben namelijk last van stijfheid en spierpijn na een training. Haal dus snel jouw yogamatje van zolder en start met een aantal goede yogahoudingen om helemaal te ontspannen na je workout.

Als je aan yoga doet wordt je lichaam sterker, verminder je stress en natuurlijk ontspannen je spieren. Ideaal om na een sportsessie dus jezelf tijdens een selfcare moment aan een aantal poses te onderwerpen. Dit draagt bij aan;

  • Sterkere spieren
  • Betere flexibiliteit
  • Controle over je ademhaling
  • Verbeterde balans
  • Ontspanning
  • Verminderen nek-, rug- en schouderklachten
koud douchen na sporten

Neem een ontspannen douche

Zit je workout erop? Dan heb je als goed is alles eruit gezweet wat er in je zat. Niks is dan fijner dan even een heerlijke uitgebreide douche te nemen. En dit heb je ook zeker verdiend! Je doet er goed aan om hier ook even een momentje van te maken. Haal lekkere douchegel en was het zweet uit je haar met een heerlijke shampoo.

Smeer jezelf daarna in met een lekkere bodylotion. Zo ben je helemaal weer helemaal fris en ontspannen na je workout. En, hoe harder je gesport hebt, hoe fijner dit momentje is. Extra motivatie dus om er echt voor de te gaan in de sportschool!

Helpt koud douchen bij selfcare?

Een trend tegenwoordig is om koud te douchen na het sporten. Maar wat zijn de voordelen van koud douchen precies? Een koude douche zorgt ervoor dat de spieren van de bloedvaten aanspannen. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor dat er een grotere bloedcirculatie in de spieren is. Hierdoor worden afvalstoffen sneller afgevoerd en bereiken voedingsstoffen en zuurstof de spieren sneller. Koud douchen kan dus bijdragen aan een sneller herstel na het sporten. Ideaal voor jouw selfcare routine toch?

Helaas is er nog weinig onderzoek gedaan naar koud douchen en de effecten op sportprestaties. We kunnen dus niet zeggen hoe lang je precies onder een koude straal moet staan. Of op welke temperatuur je het water moet zetten.

Met onze tips kun je van jouw fitness routine een selfcare sessie maken. Gun jezelf de tijd om écht werk te maken van je fysieke en mentale gezondheid. Je zal je hierna een stuk frisser voelen!

Volg Marvin
Latest posts by Marvin Grouw (see all)
Meer handige fitness tips
Wanneer wordt eten en drinken een verslaving?
verslaving eten drinken

Koffie, suiker, alcohol: allemaal worden we dagelijks blootgesteld aan de verleiding van dit soort stoffen. We zien ook allemaal mensen in onze omgeving die er Lees blog

De 75 Hard Challenge
75 hard challenge

Als sporter ben je vaak op zoek naar een leuke uitdaging om je gemotiveerd te houden. Zo heb je vast wel eens gehoord van een Lees blog

BMI berekenen (Body Mass Index)
bmi berekenen

De Body Mass Index (BMI) is een methode die wereldwijd gebruikt wordt om te bepalen of je een gezond gewicht hebt. De BMI formule kijkt Lees blog

Voordelen van yoga voor (kracht)sporters
voordelen van yoga krachtsporters

Krachttraining en yoga? Het klinkt misschien als een vreemde combinatie, maar yoga is de perfecte aanvulling als je aan krachttraining doet. Veel krachtsporters hebben namelijk last Lees blog

Marvin Grouw

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

15 − elf =