• XXL Nutrition Green Protein

Kater erger als je ouder wordt? 10 anti-kater tips!

kater erger als je ouder wordtEr zijn best wel wat mensen die zo af en toe van een drankje houden. Het feesten gaat lang door en de nachtjes zijn vaak wat korter dan normaal. In de meeste gevallen is de volgende dag er eentje om te relaxen, maar soms niet en begint alles weer. Voor jongeren is dit meestal niet zo’n punt, maar hoe zit het bij mensen die al wat ouder zijn? Is het echt zo dat een kater erger wordt wanneer je ouder bent? En wat kan je, in zijn algemeenheid, doen om een kater te voorkomen of oplossen? In deze blog op Voeding-en-fitness.nl geef ik antwoord op de vraag; is een kater erger als je ouder wordt? En om je te helpen deel ik 10 handige anti-kater tips!

Hoe ontstaat een kater eigenlijk?

Het drinken van alcohol zorgt voor een reactie van je lichaam, en het mogelijk ontstaan van een kater. Zo wordt hoofdpijn voornamelijk veroorzaakt door verwijding van bloedvaten in de hersenen, onderdrukking van het antidiuretisch hormoon en uitdroging [1]. Verder irriteert alcohol ook het maagslijmvlies, wat kan leiden tot misselijkheid en zelfs braken. Daarbovenop kan er ook nog een verhoging van de ontstekingsmediatoren prostaglandine E2 en tromboxaan B2 optreden, die voor een groot deel van de klachten die je hebt verantwoordelijk kunnen worden gehouden.

Nog een reden waarom je moe kan raken van alcohol is, omdat het de productie van glutamine remt …en dat is nou juist een natuurlijk stimulerend middel. Omdat alcohol simpelweg eigenlijk gif is, doet je lichaam er gelijk alles aan dit snel uit je systeem te verwijderen. Wat soms kan leiden tot (tijdelijk) minder energie of klachten. Verderop geef ik je tips om een kater te voorkomen of verminderen.

Is een kater erger als je ouder wordt?

Het schijnt dat jongeren over het algemeen minder last hebben van een kater, dan mensen die al wat ouder zijn. Hoewel de dag erna even “brak” kan worden ervaren, is er verder niet veel aan de hand. Maar is het dus echt zo dat een kater erger kan worden bij het ouder worden?

De verhalen doen de ronde dat naarmate we ouder worden de lever minder efficiënt wordt. Ofwel, het aantal levercellen neemt af en de bloedtoevoer (afhankelijk van je algehele gezondheid) naar de lever wordt ook minder. En je lever speelt nou juist een belangrijke rol in het ontgiften van je lichaam, door deze te bevrijden van giftige stoffen.

In sommige gevallen werken antioxidanten ook de alcohol minder snel weg, of is het immuunsysteem wat minder. En zal het lichaam minder snel en goed herstellen van de inflammatie of schade die alcohol veroorzaakt. Natuurlijk weer afhankelijk van je gezondheid. Is een kater erger als je ouder wordt? Op basis van deze theorie dus wel.

10 anti-kater tips waar je echt iets aan hebt!

We gaan je 10 tips laten zien om een kater te voorkomen …of oplossingen voor wanneer je er een hebt.

1. Goed eten voor je gaat feesten

Je zal er vast weleens van gehoord hebben; de verhalen dat je nooit op een lege maag moet gaan stappen. En ondanks het niet voor iedereen duidelijk is waarom, is deze uitspraak wel degelijk waar. Ga dus voordat je feestje begint eerst genieten van een lekkere (stevige) maaltijd.

Een goede maaltijd kan bestaan uit een flinke portie koolhydraten (zoals pasta), waarbij je ook lekker saus, vlees of groentes kan nemen. Je mag er best een lekkere vette maaltijd van maken, omdat deze je lichaam ook beschermen. En eiwitten en vetten schijnen de opname van alcohol in het lichaam te vertragen [2]. Neem er ook een lekker glas melk bij …wat tevens heel goed werkt een kater te voorkomen.

2. Blijf water drinken tussen je drankjes door

Het klinkt zo vanzelfsprekend, maar het is iets wat echt een slok op een borrel scheelt (water welteverstaan). Helaas blijven veel mensen steevast alcoholische drankjes drinken, zonder een glas water tussendoor.

Neem daarom na enkele drankjes eerst een lekker glas water en wellicht nog eentje. Heb je 1 of 2 glazen water op en krijg je na een tijdje weer zin in een drankje? Herhaal dit dan elke 1 of 2 glaasjes, gewoon om en om dus …slim bezig!

3. Niet te wild op de dansvloer

Je wilt natuurlijk lekker genieten en dansen, en daar is ook niks mis mee. Maar de combinatie van zweten en te veel alcohol drinken is geen goede.  Omdat je veel zweet wordt de uitdroging, mede veroorzaakt door de alcoholische dranken die je drinkt, alleen maar groter. Met als gevolg dat jouw kater de volgende dag nog heftiger is. Wees dus gerust vrolijk en verleidelijk op de dansvloer, maar doe het enigszins relaxed aan!

4. Verlaag je drinkfrequentie

Verder ben je echt helemaal aan niemand verplicht om nog een drankje te nemen of mee te gaan doen met rondjes. Je bepaalt zelf hoeveel én snel er wordt gedronken. Waarbij rustig en met mate de leidraad moet zijn.

Je lichaam kan de alcohol zo veel beter en sneller verwerken …en uit het systeem filteren om een kater te voorkomen. Wees dus verstandig en beperk het tot enkele drankjes, verdeeld over de avond wanneer je wilt drinken.

anti-kater tips

5. Neem alleen lichtkleurige drankjes, zonder te mixen

Het is over het algemeen zo dat lichtkleurige drankjes (witte wijn, wodka, gin en meer) je kater “iets” zullen verlichten. Maar het is natuurlijk veel beter deze te voorkomen. En denk niet dat je nu vrij spel hebt met lichtkleurige drankjes, dat is namelijk totaal niet zo …je kan er nog steeds een kater van krijgen.

Verder is het ook verstandig geen dranken met elkaar te mixen. Ga dus niet bier met wijn en cocktails drinken. De combinatie van allerlei verschillende alcoholische drankjes verergert de kater. Zo is de kater erger als je ouder wordt.

6. Loop naar huis

Met een paar drankjes op naar huis lopen kan een goede optie zijn, maar ga wel samen. En voor de dames met hoge hakken, is wat extra opletten een absolute aanrader. Je kan namelijk lekker even een frisse neus halen en zal door het wandelen de volgende dag een stuk beter beginnen. En het is ook ideaal om ergens langs te wandelen waar je kan eten of snacken. Door het lopen in de frisse lucht gaat je lichaam aan de slag met het afbreken van de alcohol. Hierdoor kan het je kater verminderen.

7. Suikers en zouten

Het is belangrijk dat je veel water drinkt om een kater te voorkomen. Maar ook wanneer je er toch een hebt opgelopen. Eventuele klachten die je kunt krijgen hebben namelijk voor een deel te maken met de (tijdelijke) uitdroging. Drink daarom zoveel mogelijk water (wel in etappes) om weer gehydrateerd te raken.

Er zijn ook isotonische drankjes die nog een stapje verder gaan. Ze hebben namelijk de eigenschap snel suiker en zouten te vervangen in je lichaam. En dragen hiermee enorm bij aan het wegwerken van een kater.

8. Je voeding de volgende dag

Het is belangrijk goed te eten de volgende dag, omdat je herstel hiermee sneller zal verlopen. Hierbij kan je het beste gaan voor bepaalde soorten voeding die goed zijn om je kater te elimineren.

Een lekkere vette maaltijd is goed, maar kijk uit wanneer je misselijkheid ervaart. Je kan anders ook koolhydraten nemen in de vorm van volkoren brood of crackers. Verder zijn eieren ook een hele goed optie, omdat ze veel gezonde voedingsstoffen bevatten. Maar ook taurine waarvan je lever extra goed herstelt en zelfs de schade kan omkeren. Omdat het drinken van alcoholische dranken ook je kalium levels kan uitputten, is het ook goed om bananen te eten.

9. Thee, fruitsappen en water drinken

Het bij een kater drinken van fruitsappen geeft je, door de aanwezige suikers die erin zitten, een kick en energie. Verder helpen de vitamines en mineralen de alcohol sneller uit je lichaam te krijgen. Melk kan ook een goede optie zijn, en zal ook je calcium levels een boost geven. Gember-thee kan helpen tegen misselijkheid.

Een van de beste opties schijnt Mariadistel-thee te zijn. Maar ook gekookt water met honing en citroen kan je een boost geven. Verder is water natuurlijk altijd een goede optie, koffie kan je op de dag van een kater beter laten staan. Cafeïne werkt namelijk ook vochtafdrijvend, net zoals alcohol.

10. Sporten, douchen en rusten

Je kan ook een workout doen om het gif nog sneller uit jouw lichaam te krijgen. Ga wel uit van een lichte training en drink meer dan voldoende water om goed gehydrateerd te blijven. De intensiteit kan worden opgevoerd, wanneer je merkt dat het wel lekker gaat.

Een goede douche kan ook wonderen doen en je mag er ook best wat langer onder staan. Maak het water warm, maar niet te heet …zet anders het raam een klein stukje open voor wat frisse lucht. En neem wanneer je merkt dat het nodig is, nog wat extra rust.

Ga voor een gezonde leefstijl!

kater ouderWe raden je natuurlijk altijd aan helemaal niet te drinken, of er heel verantwoord mee om te gaan. Je zal op die manier ook geen katers krijgen en jezelf veel beter voelen na een avondje stappen. Hierbij is het kiezen van een gezonde leefstijl zeker belangrijk.

Je bent dan namelijk een stuk verstandiger bezig en zal niet zo snel in de verleiding raken om een drankje te nemen. Een goed voedingspatroon, sporten en geen ongezonde dingen doen maakt je ook sterker. Het geeft je een health-boost, meer kracht en energie, maar ook een gelukkiger leven.

Ga daarom gelijk (wanneer je er nog niet mee bezig bent) met een gezonde leefstijl aan de slag. Kies voor een gezond voedingspatroon, duik de sportschool in en doe activiteiten (waaronder ook werk) die je leuk vindt!

Kater erger als je ouder wordt? Ja!

Wanneer je ouder wordt kan je kater heftiger zijn. Je lichaam is minder goed in staat om de gifstoffen snel uit het lichaam te krijgen. Hierdoor zal je de volgende dag brakker zijn, meer hoofdpijn hebben en je slechter voelen. Het is natuurlijk beter om helemaal niet te drinken, want zo zorg je ervoor dat gifstoffen buiten jouw lichaam blijven. Maar neem je toch zo nu en dan een drankje, doe dit dan met mate …en ga er verstandig mee om. Je bepaalt zelf de grenzen en niemand kan je overhalen iets anders te doen.

Neem de anti-kater tips uit dit artikel mee en gebruik ze om kater te voorkomen, en ben je er toch sporadisch een opgelopen? Volg dan de tips op uit dit artikel die je kunnen helpen deze kater snel te verminderen.

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Bronnen

  1. https://nl.wikipedia.org/wiki/Kater_(alcohol)
  2. https://www.jsad.com/doi/abs/10.15288/jsa.1976.37.1197

Bron afbeeldingen: Thrillist.com & Abc.net.au

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.