• xxl nutrition banner

Is wielrennen gezond?

In het voorjaar en de zomer pakken veel Nederlanders hun racefiets weer uit de schuur. Lekker een stukje fietsen met het zonnetje op onze huid. Wielrennen is een populaire sport voor veel Nederlanders die bezig zijn met hun gezondheid. Overweeg jij om te beginnen met wielrennen en wil je weten wat wielrennen kan doen voor je lijf? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl vertel ik je hoe gezond wielrennen is en welke voordelen het heeft voor je gezondheid!

is wielrennen gezond

Welke spieren train je met wielrennen?

Wielrennen is een full-body workout, maar het richt zich voornamelijk op je beenspieren, zoals de quadriceps, hamstrings, kuiten en bilspieren. Daarnaast worden ook je buikspieren en de rugspieren geactiveerd, waardoor het een uitstekende manier is om je balans en romp sterkte te verbeteren.

Wil jij je kuitspieren trainen? Dan is wielrennen een uitstekende sport voor je. Tijdens het fietsen gebruik je je kuiten namelijk continu. Zo gebruik je ze om de pedalen naar beneden te trappen en om jezelf omhoog uit het zadel te duwen (bij klimwerk). Natuurlijk doen je kuitspieren dit niet alleen. Ze krijgen hulp van je hamstrings en dijbeenspieren. Deze spieren werken samen om je benen die cyclische beweging tijdens het fietsen te laten maken.

Ook je bovenlichaam helpt mee

Tijdens het wielrennen benut je je hele lichaam, niet alleen je onderlichaam. Je core, bestaande uit buikspieren en onderrug, speelt een cruciale rol. Het aanspannen van je core zorgt voor stabiliteit en evenwicht op de fiets, vooral bij langere ritten en scherpe bochten. Een sterke onderrug is essentieel om blessures te voorkomen, gezien de licht gebolde houding van je rug vanwege het lagere stuur.

Hoeveel calorieën verbrand je met wielrennen?

Omdat wielrennen gezond is en je er energie mee verbrandt, doen veel mensen met overgewicht het om gewicht te verliezen. Maar hoeveel calorieën verbrand je dan precies op je racefiets? Uiteraard is het exacte energieverbruik afhankelijk van veel factoren, zoals je gewicht, de intensiteit waarop je fietst en hoe lang je fietsrit duurt.

Gemiddeld gezien kun je met 1 uur wielrennen zo’n 400 tot 1000 kcal verbranden. Dit maakt wielrennen een goede manier om vet te verliezen. Uiteraard in combinatie met een gezond voedingsschema.

Tip: bereken hier je caloriebehoefte!

Wat kan wielrennen ongezond maken?

Hoewel wielrennen gezond is voor je, zijn er een aantal dingen die (fanatiek) fietsen ongezond kunnen maken. We hebben het dan voornamelijk over blessures die kunnen ontstaan. Blessures zoals zadelpijn, rugklachten en knieproblemen kunnen voorkomen. Het is belangrijk om een goede fietspositie te handhaven en regelmatig je fiets en uitrusting te laten controleren.

Bovendien kan overbelasting optreden wanneer je, na een lange periode van inactiviteit, ineens zeer fanatiek gaat wielrennen. Dit zien we vaker in het voorjaar. De hele winter heb je weinig aan sport gedaan en door de lentekriebels pak je de racefiets uit de schuur. In plaats van rustig opbouwen ga je direct te lang en te vaak fietsen. Je spieren en pezen zijn niet gewend aan deze belasting en gaan tegensputteren. Zorg daarom altijd voor een goede trainingsopbouw.

Tot slot zit een ongeluk in een klein hoekje. Een valpartij kan zorgen voor lelijke blessures en zelfs ernstig letsel. Voorzichtig fietsen is het devies en volg vooral de verkeersregels. Wielrenners hebben al een slechte naam bij andere weggebruikers, wees dus niet zo’n ‘typische wielrenner’. Om ongelukken op de racefiets te voorkomen raad ik aan om hoge kwaliteit accessoires te kopen, zoals een fietshelm en verlichting. Je kunt alles vinden wat je nodig hebt bij een fietsspeciaalzaak of een online shop zoals BIKE24.

hoe gezond is wielrennen

10 voordelen van wielrennen voor je gezondheid

Benieuwd naar de voordelen van wielrennen voor je lichamelijke gezondheid? Ik heb hier 10 voordelen voor je op een rijtje gezet.

  • Ondersteunt de gezondheid van je hart- en vaatstelsel. Wielrennen is een goede vorm van cardio en houdt je hart en bloedvaten in goede conditie.
  • Versterkt de spieren in je onderlichaam en core.
  • Wielrennen helpt bij het verliezen van vet. Omdat je met fietsen veel energie verbrandt, kun je met wielrennen je vetpercentage verlagen en gewicht verminderen.
  • Betere conditie. Wielrennen helpt bij het vergroten van de longcapaciteit en stimuleert het uithoudingsvermogen.
  • Houd je lichaam flexibel door veel te bewegen en je spieren aan het werk te zetten.
  • Minder belasting dan hardlopen. Omdat wielrennen een cyclische beweging is, is het een mooi alternatief voor hardlopen. Je gewrichten krijgen minder schokken te verduren.
  • Ondersteunt de mentale gezondheid door sociale contacten te leggen. Hoewel je wielrennen alleen kunt doen, kiezen veel mensen ervoor om samen met anderen te gaan fietsen. Deze sociale contacten zijn goed voor je en gaan depressie tegen.
  • Goed voor je bloedsomloop. Door je spieren actief te gebruiken gaan ze meer bloed rondpompen. Er gaat nu meer zuurstof naar je spieren en organen. Ook zorgt een betere bloedsomloop voor de aanmaak van meer rode bloedcellen.
  • Vermindert stress. Door actief te leven en buiten in de zon te fietsen zorg je voor een vermindering van stressgevoelens.
  • Wielrennen kan de kans op verschillende ziekten verlagen, zoals diabetes, osteoporose, artritis en parkinson.

Kortom, wielrennen is niet alleen een fantastische sport, maar ook een gezonde en leuke cardio activiteit die bijdraagt aan een betere gezondheid. Dus helm op en geniet van de voordelen van wielrennen in de buitenlucht.

Volg Marvin
Meer handige fitness tips
Beste cardio oefeningen voor vet verlies
beste cardio oefeningen

Veel sporters hebben een haat-liefde-verhouding met cardio. Aan de ene kant is het goed voor je lichaam en uithoudingsvermogen. Aan de andere kant is men Lees blog

Wat is Nordic Walking en hoe begin je?
wat is nordic walking?

Stel je voor dat je door weelderige bossen wandelt, omringd door de rustgevende geluiden van de natuur. Je voelt de verkwikkende frisse lucht in je Lees blog

Droogtrainen: handleiding voor gezond afvallen
meal prep tips

Je hebt vast wel eens van de term ‘droogtrainen’ gehoord. Droogtrainen wordt ook wel cutten genoemd en heeft te maken met het verlagen van je Lees blog

Macro’s berekenen: hoeveel eiwitten, koolhydraten en vetten per dag nodig?
voedingsadvies harderwijk

Ben jij bewust bezig met sporten en wil je jouw eetpatroon optimaliseren? Dan is het belangrijk om meer focus te leggen op je macronutriënten. Macro's Lees blog

Marvin Grouw

In 2014 ben ik afgestudeerd als Voedingsadviseur en Personal Trainer aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Sindsdien ben ik werkzaam voor diverse sportscholen in Harderwijk en schrijf ik content voor XXL Nutrition. Ik heb Voeding-en-fitness.nl opgericht om mijn waardevolle kennis en ervaringen te delen over krachttraining, voeding en supplementen. Zo help ik jou graag bij het bereiken van je (sportieve) doelen. Daarnaast help ik al bijna 10 jaar sporters met online personal training en voedingsadvies op maat. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *