Is honing gezond?

honingSteeds meer mensen kiezen er voor om honing te gebruiken in plaats van suiker. Zo wordt honing verwerkt in gerechten, gemengd in eiwitshakes en gebruikt om magere kwark een zoetere smaak te geven. Er wordt namelijk vaak gedacht dat honing gezonder is dan suiker. Zelfs medicinale en ontstekingsremmende (bij)werkingen worden toegeschreven aan Maar in hoeverre is dit waar? Is honing gezond of ongezond, en waarom? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl heb ik alle kenmerken van deze zoete substantie op een rij gezet om te ontdekken in hoeverre honing een gezonde keus is. Op deze manier hoop ik jullie duidelijk te maken of honing goed is voor de gezondheid, of deze gedachte vooral is gebaseerd op voedingshypes.

Wat is honing?

Voordat we gaan kijken naar de effecten van honing op onze gezondheid eerst iets meer over wat honing precies is. Honing is een zoete substantie, welke van nature vloeibaar is, die ontstaat uit de nectar van bloemen. Honingbijen verzamelen deze nectar en door de toevoeging van enzymen wordt het omgezet naar honing. Wij gebruiken honing voornamelijk als voedingsmiddel. De kleur en smaak van honing is afhankelijk van de oorsprong van de nectar. Met andere woorden; honing van de ene bloemsoort smaakt weer anders dan de honing van andere bloemen. Daarnaast wordt de smaak mede bepaald door de mate van kristallisatie.

Voedingswaarden honing

Om te bepalen of honing gezond is werpen we als eerst een blik op de voedingswaarden. Wat zit er precies in honing en in welke hoeveelheden? Hieronder zie je de macronutriënten van honing per 100 gram.

  • Energie: 304 kcal
  • Eiwitten: 0,3 gram
  • Koolhydraten: 82 gram (waarvan 82 gram suikers)
  • Vetten: 0 gram
  • Vezels: 0,2 gram

Daarnaast bevat honing 4 mg natrium en 52 mg kalium. Ook zitten er enkele vitaminen & mineralen in honing, namelijk 6 mg calcium, 0,5 mg vitamine C, 0,4 mg ijzer en 2 mg magnesium (per 100 gram). Zoals je ziet bestaat honing voornamelijk uit suiker, dit verklaart dan ook de zoete smaak.

Effect van honing op onze gezondheid?

Honingliefhebbers claimen vaak dat de honing gezond is door bepaalde medicinale werkingen. Zo zou het een ontstekingsremmende werking hebben en veel antioxidanten en probiotica bevatten. Voeding-en-fitness.nl heeft uitgezocht hoeveel hier van waar is.

Ontstekingsremmende werking

Het belangrijkste is natuurlijk dat honing lekker smaakt, maar wist jij dat het een natuurlijk antibioticum is? Dit komt door bepaalde enzymen van de bijen die in de honing terechtkomen tijdens de omzetting van nectar naar honing. Deze enzymen weren bacteriën en schimmels. Zo kan het drinken van warme thee met honing helpen bij een keelontsteking. Maar ook maagzweren en darminfecties kunnen verminderd worden door de werking van honing [1]. Let wel op; de werking van de enzymen zwakt af wanneer je de honing verhit.

Bescherming tegen vrije radicalen

Andere bestanddelen die honing gezond zouden maken zijn de antioxidanten die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn een soort afvalstoffen in ons lichaam ter grote van atomen. Deze vrije radicalen kunnen zich hechten aan andere cellen en zo een verstoring in het proces van desbetreffende cel veroorzaken. Antioxidanten neutraliseren deze vrije radicalen, waardoor er dus minder verstoring van de fysiologische processen plaatsvindt [2].

Maar honing is toch gewoon suiker?

Klopt! Honing bestaat voor ongeveer 80% uit fructose en glucose (vandaar ook 82 gram suikers per 100 gram honing). Kristalsuiker bestaat ook uit de combinatie van glucose en fructose. Wanneer je puur kijkt naar de koolhydraten in voeding als kristalsuiker, rietsuiker en honing is er dus geen verschil. De suikers in deze producten worden namelijk snel opgenomen door je lichaam en zorgen voor een snelle stijging van je bloedsuikerspiegel. Je krijgt snel energie, maar deze piek neemt ook snel weer af. Met als gevolg dat je bloedsuikerspiegel daalt en je een dipje ervaart. Gezien de chemische structuur bestaat er weinig verschil tussen honing of suiker.

Glycemische index honing

Hoewel suiker en honing veel op elkaar lijken is er wel een klein verschil. De glycemische index van honing ligt iets lager dan die van pure suiker. Honing heeft een GI van 70, terwijl kristalsuiker een GI van 100 heeft. Dit komt omdat honing niet alleen uit suikers bestaat. Zo’n 82% is fructose en glucose, maar de rest bestaat uit water (en een klein beetje eiwit en micro nutriënten). Dit betekent echter niet dat de glycemische lading van honing laag is. Een GI van 70 zit namelijk nog ruim boven de 50. En een GI van lager dan 50 wordt pas beschouwd als laag.

is honing gezond

Kies rauwe en biologische honing

Honing heeft dus meer bestanddelen met een toegevoegde waarde voor onze gezondheid dan suiker. Helaas zijn er een aantal punten waar je rekening mee moet houden. Het eerste ‘probleem’ is dat er bestrijdingsmiddelen gebruikt worden bij de productie van honing. Deze middelen worden gebruikt om de bijen te beschermen tegen bijvoorbeeld mijten. De stoffen die de honingbijen binnenkrijgen komen uiteindelijk ook in de honing terecht. En wanneer jij een scheut honing door je thee of kwark doet krijg jij deze pesticiden, antibiotica of virusremmers ook binnen. Wel in zeer kleine hoeveelheden natuurlijk, maar toch vind ik dit geen fijn idee!

Ook gebruiken imkers die veel geld willen verdienen vaak suikerwater als voedsel voor hun bijen. Normaal voeden honingbijen zich door een deel van hun eigen honing te eten. Nu wordt dit weggehaald door de imker en vervangen door suikerwater, wat de hierboven beschreven goede voedingsstoffen NIET bevat. De honing die deze bijen produceren zal dus ook minder van de belangrijke enzymen, antioxidanten en vitaminen en mineralen bevatten. Daarom is het belangrijk om te kiezen voor rauwe en biologische honing.

Dus is honing gezond?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen zijn er een paar eigenschappen die honing gezond (kunnen) maken. Zo bevat het een aantal vitamines en mineralen, bevat het antioxidanten en heeft het (mede hierdoor) een ontstekingsremmende werking. De glycemische index is iets lager dan die van tafelsuiker, maar in grote lijnen zijn suiker en honing identiek. De suikers in beiden bestaan namelijk uit fructose en glucose. Dit betekent dus dat je zeker niet onbeperkt honing door je thee, kwark of yoghurt kunt mengen. Zoek je echter een lekkere suikervervanger? Dan is honing een gezonde keus, wanneer je het met mate gebruikt en enkel verwerkt in een gezond voedingsschema. Helaas verliest honing een hoop van de gezonde voedingsstoffen door de massa-productie van tegenwoordig. Imkers die enkel zoveel mogelijk winst willen maken gebruiken bestrijdingsmiddelen en suikerwater, waardoor de honing die in de winkel ligt minder en minder gezonde eigenschappen bevat. Kies dus bij voorkeur voor rauwe, onbewerkte en biologische honing.

Bronnen:

  1. Bilsel, Y. et al. – 2002 – Could Honey Have a Place in Colitis Therapy? Effects of Honey, Prednisolone, and Disulfiram on Inflammation, Nitric Oxide, and Free Radical Formation – Digestive Surgery 2002;19:306–312
  2. Mohamed Al Mamary et al. – 2005 – Antioxidant activities and total phenolics of different types of honey – Nutrition Research September 2002, Pages 1041–1047
105 gezonde eiwitrijke recepten!
Het FitChef receptenboek is vernieuwd! Dit immens populaire E-book is nu in hardcopy variant verkrijgbaar. Je ontvang een prachtig vormgegeven hardcover boek met ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten in de praktijk en meer dan 105 eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

 

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *