Inspanning en ontspanning: hoe krijgen we de weegschaal in evenwicht?

inspanning en ontspanningBeweging, rust, beweging, rust. Ligt daarin de gouden sleutel naar een gezonde levensstijl? De vraag is waarom het dan niet lukt om die twee in balans te houden, het lijkt immers zo vanzelfsprekend. Toch wijst de praktijk vaak anders uit. We leven gehaast, al weten we heel goed dat afwisseling van beweging en rust broodnodig is. Het lukt desondanks niet om onze levensstijl in evenwicht te brengen. Hoe slagen we er wel in om (beter) naar ons lichaam te luisteren? Op Voeding-en-fitness.nl bespreken we inspanning en ontspanning en het belang van een goede balans tussen beiden.

Het zwaartepunt

Elke dag geeft het lichaam een seintje: ‘Ik voel me energiek’ of ‘Ik ben moe’. Het kan ook ergens daar tussenin zijn. Hoe dan ook, het zal altijd proberen iets te vertellen. Als de mate waarin je beweegt en de mate waarin je rust pakt op een weegschaal zou worden gelegd, wat zou er bij jou dan op welke schaal liggen en waar ligt het zwaartepunt? Of is het gewicht bijna gelijkwaardig? Dat kan voor iedereen anders zijn. Wel is het goed om er bewust bij stil te staan, om voor jezelf te bepalen wat er eventueel nog veranderd moet worden. Kijken naar inspanning en ontspanning, waar doe jij te veel of juist te weinig van?

Positieve effecten gezondheid

Wanneer eenmaal duidelijk is wat je wilt aanpakken, kun je vooraf een plan uitzetten. Wat betreft gezondheid en bewegen kan de natuur uitkomst bieden. Van de buitenlucht en de omgeving krijgen de meeste mensen een rustig en voldaan gevoel, wat tevens voor vermindering van stress en depressie kan zorgen.

Vooral uitzicht op bomen, planten en gras werkt rustgevend. De kleur groen zorgt voor dit positieve effect.  Bijkomend voordeel is dat je vitamine D aanmaakt door in de zon te zijn. Het is dus beter om buiten te sporten dan binnen.

Daarnaast is het zo dat veel mensen ook meer zin hebben om te sporten wanneer er groen in de buurt is. Werkt dit voor jou ook zo? Nu het mooie weer voor de deur staat, is het gelukkig ook een stuk verleidelijker om naar buiten te gaan.

buiten fitness

Invloed van voeding

Naast het sporten is het zeker zo belangrijk om op een verantwoorde manier met voeding om te gaan. Beweging vraagt immers veel energie van je. Wanneer je voor de training nog wat wilt eten, kun je dit het beste 1,5 tot 2 uur van tevoren doen. Je zou bijvoorbeeld voor het volgende ontbijt kunnen kiezen: een omelet met vlees of vis, of gestoomde groenten. Belangrijk is om in je eetpatroon te zorgen voor voldoende eiwitten (herstel van je spieren), complexe koolhydraten (energiebron) en gezonde vetten (transport vitaminen en mineralen). Je kunt voor jezelf eerst je totale caloriebehoefte berekenen en op basis hiervan een verantwoord voedingspatroon samenstellen. Laat pakjes en kant-en-klare maaltijden zoveel mogelijk links liggen en kies voor verse, natuurlijke producten en ingrediënten. Je zult merken dat je je hierdoor fitter en vitaal voelt. Vergeet trouwens niet om voor, tijdens en na de training voldoende water te blijven drinken. Naast de balans tussen inspanning en ontspanning is gezond eten ook zeker een belangrijke factor!

Tijd voor ontspanning

En natuurlijk is ontspanning op zijn tijd zeker zo belangrijk. Veel mensen hebben in het begin de neiging om enthousiast en intensief van start te gaan, waardoor ze vergeten om voldoende rustmomenten te pakken. In een bosrijke omgeving staan vaak genoeg bankjes waar je even kunt gaan zitten na een intensieve trainingssessie. Plan die momenten vooraf in, dan weet je precies hoelang je door kunt gaan.

Zodra je training helemaal is afgerond, werkt een bubbelbad of hottub vaak ontspannend. Je hebt die rust volledig verdiend na alle geleverde inspanning. Ondertussen kun je van de buitenlucht blijven genieten.

Combinatie inspanning en ontspanning

Maar het is ook mogelijk om een warm bad met intensieve beweging te combineren. Inspanning en ontspanning kan met een Spa wel erg makkelijk gecombineerd worden. In een zwemspa kun je in beweging komen door tegen de stroming in te zwemmen, wat op verschillende niveaus kan. Zodra je weer rust nodig hebt, zet je het systeem eenvoudig uit. De beste tip: werk van tevoren een plan van aanpak uit waarin beide aspecten aan de orde komen: beweging, rust, beweging, rust. Door een plan voor jezelf op te stellen, zoals een trainingsschema, en daarbij doelen te bepalen heb jij een overzicht waaraan je jezelf kunt vasthouden. Voor velen is het lastig om genoeg rustmomenten in te plannen, waardoor we vaak TE veel sporten. Door ook je rustdagen in te plannen zorg je voor een betere balans tussen inspanning en ontspanning!

Bronnen afbeeldingen: liteweightfitness.com, uncommoncaribbean.com

het stappenplan naar een fit lichaam
De FIT. Methode is een boek met meer dan 300 pagina’s over alle belangrijke elementen op weg naar een gezonder lichaam. De FIT. Methode kan je zien als een stappenplan naar een fit lichaam en bevat informatie over voeding, mindset en herstel. Ook is er veel aandacht geschonken aan trainingsleer en trainingsmethodiek. Daarnaast biedt dit boek je voorbeeldschema’s, voor zowel voedingsschema’s als fitnessschema’s!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *