Hardloop tips voor beginners

hardloop tips beginnersHardlopen is een van de meest beoefende sporten in de wereld. Hoewel er veel mensen zijn die hardlopen, zijn er in verhouding wel weer erg weinig mensen die dit als professional op olympisch niveau doen. Hardlopen is vooral erg populair in het recreatieve circuit en gebruiken bijvoorbeeld professionals in andere sporten het als onderdeel van hun training. Vandaag hebben we speciaal voor jou als starter, dit artikel met hardloop tips voor beginners bedacht. Wanneer je het hardlopen wilt oppakken zijn er namelijk een aantal dingen waar je rekening mee moet houden.

Waarom is hardlopen zo ontzettend populair?

Dit is natuurlijk een inkoppertje. Maar voor wie dit zich nog afvraagt. Hardlopen is de makkelijkste en meest toegankelijke manier om in beweging te komen. Voor eenieder die wil gaan sporten en iets aan zijn lifestyle wil veranderen om te afvallen, of gewoon gezonder wil gaan leven, is hardlopen wat als eerste bij je op komt.

  • Toegankelijk en goedkoop.

De reden waarom de meeste mensen dit dan ook doen is omdat je er meteen mee kunt beginnen. Je hebt geen duur sportschool abonnement nodig. Ook de dure sportkleding hoef je niet meteen te kopen. Een paar sneakers is al genoeg om te beginnen. Je kunt het direct vanuit huis doen, en hoeft niet eerst naar een speciale locatie. Je kunt het overal doen, en elke dag weer een andere route nemen.

  • Een nadeel: Discipline is vereist.

Dit zijn allemaal redenen waarom hardlopen zo toegankelijk voor veel mensen is. Het heeft dus veel voordelen, maar er is ook een nadeel. Om te gaan hardlopen heb je wel discipline nodig. Er is niemand die je uitnodigt en of op sleeptouw neemt. Wanneer dit wel het geval is is het makkelijk om te stoppen en op te geven omdat je toch geen abonnement betaald en je net zo makkelijk de vrije keus hebt om te stoppen als om te beginnen met hardlopen.

hardlopen tips

Hardlooptips voor beginners

Mocht je iets meer ervaren zijn in het hardlopen, dan verwijs ik je graag naar ons eerdere blog met hardlooptips om het langer vol te houden. Vandaag richten wij ons vooral op hardlooptips voor beginners. Om je te motiveren en alle eventuele obstakels voor je weg te nemen.

Eerst beginnen dan pas je gear

Veel mensen denken te moeilijk wanneer ze willen gaan hardlopen. Je moet het zo zien, beginnen met een sport zoals hardlopen is al een grote overwinning voor de meesten. Wanneer je je door andere “ervaren” hardlopers laat aanpraten dat je eerst goede schoenen en andere hardloop gear nodig hebt, vormt dit weer een obstakel en uitstel om te beginnen.

Ons advies luidt: Begin met hardlopen, en kijk daarna verder. Hier zijn meerdere redenen voor. Wanneer iemand het voornemen heeft om wat aan zijn gezondheid te gaan doen, dan denk ik alleen maar; heel goed. Snel beginnen voordat diegene zich weer bedenkt. Zorg eerst dat je het gevoel te pakken krijgt, dat je ontdekt of hardlopen wel jouw ding is. Straks schaf je allerlei dure hardloopkleding aan en koop je dure hardloopschoenen, maar blijkt dat het niet jouw ding is. Zonde van al dat geld.

Begin daarom gewoon met hardlopen. Je hebt vast wel een joggingbroek en een paar sneakers. Dit is meer dan voldoende om te beginnen met rennen. Wat veel mensen vergeten is dat sneakers en een joggingbroek vroeger de hardloopkleding was. Denk er maar over na het heet namelijk niet voor niets joggingbroek of trainingspak.

Loop niet te hard van stapel

Een veelgemaakte fout is te hard van stapel lopen. Met andere woorden, wanneer je voor het eerst gaat hardlopen teveel van jezelf eisen. Kijken wat je kunt en tot hoever je kunt gaan. Dit is zeer onverstandig! Je lichaam heeft waarschijnlijk lang niks gedaan, de kans op blessures is op dit moment erg hoog. Je lichaam heeft tijd nodig om te wennen aan de nieuwe bewegingen en de belasting die hardlopen met zich mee brengt.

Begin daarom rustig met lopen en bouw dit langzaam op. Ga niet meteen kijken hoeveel kilometers je maximaal kunt rennen. En probeer ook niet te snel te rennen. Dit veroorzaakt alleen maar blessures waardoor je al voordat je echt begonnen bent alweer moet stoppen met sporten. Begin rustig, geef je lichaam de tijd om zich aan te passen en aan zijn nieuwe lifestyle te wennen.

beginnen met hardlopen

Maak een afspraak met jezelf en stel een doel.

Omdat hardlopen iets is waar je jezelf toe moet zetten, vraagt het een groot doorzettingsvermogen. Je hoeft namelijk aan niemand iets te bewijzen, alleen aan jezelf. Voor velen is het daarom net zo makkelijk om te stoppen. Er is geen controle, geen coach of motivator die je verder helpt. Dit zul je zelf moeten doen, of hoogstens met een ren maatje of ren groep.

Het is dus belangrijk om met jezelf een afspraak te maken, en deze vervolgens na te komen. Stel daarom een doel voor jezelf. Hoeveel kilometer ga je lopen? En welke tijd wil je daarvoor gebruiken. Zo voorkom je dat je te hard loopt, of te weinig of misschien te veel loopt en vroegtijdig stopt.

Wanneer je gaat lopen, zul je een punt moeten doorbreken. Dit is het punt waarop je lichaam warm begint te worden. En je een moeheid begint te ervaren. Dit is heel gewoon en zelfs bij zeer ervaren sporters een normaal verschijnsel. Heb je geen doel gesteld. Dan is het makkelijk om nu af te haken, omdat je denkt dat je lichaam moe aan het worden is. Dit is niet het geval. Je lichaam heeft enkel een opwarming nodig en eenmaal hier voorbij kun je kilometers zonder moeite lopen. Spreek daarom met jezelf iets af wat je na kunt komen.

Interval goed voor je duurloop

Nadat je een paar keer hebt gelopen. Wil je natuurlijk progressie zien. Helemaal afhankelijk van wat je doelen zijn. En wat je wilt bereiken met het hardlopen. De een wil de marathon kunnen lopen. En de ander is al blij als hij of zij een aantal extra calorieën kan verbranden. Wat je doelstelling ook is. Je lichaam doet pas echt wat wanneer je de lat steeds een beetje hoger legt.

Door bijvoorbeeld elke week een kilometer erbij te doen en daarmee je duurloop langer te maken, verbrand je meer en bereik je je doel ook sneller. Een manier om je duurloop te verlengen is door een keer in de week te gaan intervallen. Ook wel Fartlek genoemd, hiermee zou je het volgende kunnen gaan doen:

Na een opwarming van 5 minuten ga je variëren met 3 verschillende snelheden: Langzaam, gemiddeld en snel. Wanneer je gevorderd bent, kun je dit eventueel in meerdere series doen. Zorg dat je altijd eindigt met een cool-down.

Hiermee ga je jezelf op een zwaardere manier trainen. Je brengt in zeer korte tijd je hartslag erg omhoog. Om het vervolgens weer snel naar beneden te krijgen met de pauze tussen de verschillende tempo’s. Dit heeft een grote invloed op je duurloop. Je zult merken dat door het oefenen met intervallen. Je duurloop veel soepeler gaat en het steeds makkelijker wordt om grote afstanden af te leggen.

Blessures en pijn

Zeker in het begin en vooral voor mensen die de 30 zijn gepasseerd is het niet vreemd om in het begin blessures op te lopen. Ook wanneer je rustig begint en niet te hard van stapel loopt, is er nog steeds geen garantie dat je geen blessures oploopt. Laat dit je niet uit het veld slaan. Dit hoort er zeker in het begin bij. Je knieën krijgen bijvoorbeeld ineens veel te verduren. Maar ook je spieren krijgen een klap.

Luister daarom goed naar je lichaam tijdens het hardlopen. Zodra je voelt dat je iets aan het forceren bent in je benen. Ga dan niet door. Voel goed, en stop desnoods om het niet erger te maken. Uit ervaring leert men namelijk dat je beter op tijd kunt stoppen om volgende week weer verder te kunnen rennen. Dan dat je door loopt en vervolgens weken uitgeschakeld bent.

Samen of alleen?

Dit is zeer persoonlijk en afhankelijk van met wie je hardloopt. Mocht je er baat bij hebben om met een of meerdere mensen samen te rennen. Zoek dan mensen uit die dezelfde doelen als jij hebben en net zo serieus zijn. Samen hardlopen wordt al erg gezellig wat een nadelig effect op je prestaties heeft. Het gezellig praten leidt enorm af en kan ervoor zorgen dat je te snel of te langzaam rent.

Ook is het soms lekker om gewoon even je gedachten op nul te zetten. In dat geval kunt je beter alleen gaan hardlopen. Heb je motivatie nodig en iemand waar je steun bij kunt vinden omdat alleen ook maar alleen is. Dan is het raadzaam om met een ren maatje te gaan rennen. Ons advies zou zijn, ga in een groep rennen. Met een groep zorg je er namelijk voor dat er altijd wel iemand is om te rennen en zo verplicht je elkaar om elke keer mee te gaan.

Bij hardlopen hoort goede voeding

Nu je lekker op weg bent met onze hardlooptips voor beginners, willen we je ook duidelijk maken dat bij het halen van je doelen ook een goede voeding hoort. Of je nu aan hardlopen doet vanwege je sport, gezondere lifestyle of omdat je wilt afvallen. Hierin speelt voeding een grote rol. Voor de professionele sporters onder ons is het raadzaam om een sport-dieet te laten aanmeten. Dit kun je doen bij een voedingscoach. Voor iedereen die wilt afvallen, en meer wilt bewegen. Is het ook raadzaam om gezonder te gaan eten.

Gezonder eten kun je op meerdere manieren doen. Belangrijk hierin zijn verse producten, veel groenten en fruit, vezels voor de energie en eiwitten voor het spierherstel. Omdat je waarschijnlijk niet veel tijd hebt om je bezig te houden met alles wat gezond is. En hoe je lekkere maar toch gezonde recepten kunt bereiden die ook nog eens aan de schijf van vijf richtlijnen voldoen. Zou je eens kunnen kijken naar een maaltijdbox ook wel foodboxen genoemd. In dit eerdere artikel hebben we de 5 beste maaltijdboxen van Nederland van voor je beschreven.

  • Foodboxen vergelijken

Inmiddels zijn er veel meer soorten en verschillende maaltijdboxen bij gekomen. Zoveel dat er echt voor iedereen wel een passende box is te vinden die helemaal aansluit op je wensen. Er zijn maaltijdboxen die zich richten op koolhydraatarm eten, 100% biologische maaltijdboxen, Foodboxen voor sporters en ga zo maar door. Het belangrijkste element is toch wel dat deze boxen zich aan de richtlijnen van de schijf van vijf houden en voor een gezond en gevarieerd eetschema zorgen. Kijk voor meer informatie over alle maaltijdboxen op https://maaltijdbox.nu.

Schoeisel, kleding en andere technische snufjes

Nu je hopelijk wat van onze hardloop tips hebt geleerd en je ervaring hebt opgedaan als hardloper. Kun je wat ons betreft de volgende stap gaan nemen. En dus ook zorgen voor goede hardloopkleding.

Ook op het gebied van hardloopschoenen, kleding en de technische snufjes om het allemaal makkelijker en leuker te maken is er ontzettend veel aanbod. Hardloop kleding is heel persoonlijk. Zoals eerder gezegd volstaat bij de een een joggingbroek en bij de ander moet een wind en waterdichte hardloop set aangemeten worden.

hardloopschoenen beginners

Omdat je rent met je voeten, vinden wij zelf de hardloopschoenen het allerbelangrijkst. Je benen en voeten hebben veel te verduren en zijn goede schoenen erg belangrijk voor de gezondheid van je voeten maar ook je hele lichaam. Hier kun je namelijk en zeker wanneer je langere afstanden gaat lopen veel blessures te voorkomen.

Neem daarom de tijd om je te verdiepen in goede hardloopschoenen. Laat je niet misleiden door marketingtrucs van de grote merken. Want geloof me er is voor elk budget wel een goede hardloopschoen te vinden.

Het beste is om naar een speciaalzaak te gaan waar ze verstand hebben van hardlopen en je kunnen helpen met het vinden van de perfecte renschoenen. Vermijd daarom winkels zoals Footlocker en Perry Sport. Voor goed en oprecht advies van mensen die er verstand van hebben. Kun je beter terecht bij winkels zoals Run2day en all4running.

Weet je welke schoen je wilt en kies je voor een toch iets duurdere en betere schoen van hoogwaardige kwaliteit. Kijk dan voor voordeel en flinke korting op deze website: https://bespaardeals.nl/all4running. Hiermee kun je direct geld besparen op je nieuwe hardloopschoenen en hardloopkleding.

Onze hardloop tips voor beginners

Dit waren onze hardlooptips voor beginners. Hiermee rest ons niets anders, dan je heel veel succes en plezier te wensen met het hardlopen. Mocht je nog vragen hebben, mail ons dan gerust. Voor alle overige tips op het gebied van voeding en sport, houd je gewoon onze website in de gaten en lees je één van onze vele artikelen over deze onderwerpen.

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *