• xxl nutrition banner

Goede voornemens voor 2024: zo hou je ze vol

Bijgewerkt op 3 januari 2024 door Marvin

In aanloop naar een nieuw jaar stellen veel mensen goede voornemens op. Misschien wil je wel minder vaak snoepen, meer sporten of wat kilo’s kwijtraken. Hiermee starten is vaak niet zo lastig, maar het volhouden is soms wél een grote uitdaging. Daarom geven wij je handige tips. Lees in dit artikel van Voeding-en-fitness.nl hoe jij de goede voornemens 2024 vol gaat houden!

goede voornemens tips

We hebben 6 praktische tips voor je bedacht. Lees snel verder en bereid je zo optimaal voor op het nieuwe jaar.

Goede voornemens tips

  1. Stel kleine doelen
  2. Maak de doelen meetbaar
  3. Deel je goede voornemens
  4. Maak het behalen van voornemens leuk
  5. Niet te veel tegelijkertijd
  6. Wees niet te streng voor jezelf

Tip 1. Stel kleine doelen

Van één keer per week sporten naar wekelijks vijf keer in de sportschool staan of van de ene op andere dag helemaal niks meer snoepen: dit zijn erg grote en abrupte veranderingen. Door deze veranderingen in één keer deze veranderingen door te voeren, vraag je misschien iets teveel van jezelf.

Bouw daarom je doelen op: begin bijvoorbeeld met twee keer per week sporten en breid dit na een tijdje uit met een dag. Of spreek met jezelf af hoeveel ongezonde dingen je op een dag mag eten en bouw dit geleidelijk af. Op die manier wennen je lichaam en hersenen geleidelijk aan de veranderingen. Deze kleinere doelen zijn makkelijker te behalen, wat voldoening geeft en je motiveert om verder te gaan.

Tip 2. Maak de doelen meetbaar

Zeg niet alleen “Ik wil meer sporten” maar maak concreet hoe vaak je per week naar de sportschool wilt gaan. Of bepaal van tevoren welk vetpercentage je na een bepaalde periode wilt hebben. Op die manier kan je objectief beoordelen of je je doel daadwerkelijk hebt behaald.

Tip 3. Deel je goede voornemens

Vertel aan een vriend, vriendin of familielid wat je van plan bent. Op die manier kan deze persoon jou steunen en motiveren en kan je je ei kwijt wanneer het eventjes niet lukt. Misschien stimuleer je de ander zelfs om ook goede voornemens op te stellen en kunnen jullie er samen mee aan de slag!

Tip 4. Maak het behalen van je voornemens leuk

Zoek je motivatie om te sporten? Ga dan bijvoorbeeld samen met een goede vriend(in) of je partner naar de sportschool. Op die manier kan je naast sporten ook gezellig bijkletsen en motiveer je elkaar.

Wil je juist gezonder eten? Zoek dan recepten op die niet alleen gezond, maar ook erg lekker zijn. Zo kan je uitkijken naar je maaltijd en heb je waarschijnlijk niet eens door dat je ongezonde dingen weglaat.

Ook gezondheidsapps kunnen je helpen om extra motivatie te krijgen. Zo hebben meerdere zorgverzekeraars bijvoorbeeld apps waarmee je punten kan verdienen door te bewegen. Deze kan je inwisselen voor leuke beloningen zoals korting op je zorgpremie. Op die manier heeft bewegen een extra voordeel! In de zorgvergelijker zie je welke zorgverzekeraars dit allemaal aanbieden.

Dit zijn allerlei voorbeelden van manieren om het behalen van je voornemens leuker te maken. Natuurlijk zijn hier veel meer manieren voor te verzinnen. Zoek daarom uit wat het beste bij jou past.

Tip 5. Niet te veel tegelijkertijd

Stel niet veel doelen tegelijk op en focus je op bijvoorbeeld één of twee doelen tegelijk. Ga pas door naar het volgende doel als je de eerste hebt bereikt. Zo hou je focus en is de kans het grootst dat je je doelen haalt.

goede voornemens volhouden

Tip 6. Wees niet te streng voor jezelf

Lukt het je een weekje niet om vaak te sporten, bijvoorbeeld omdat je je niet zo lekker voelt? Of heb je een stukje taart niet kunnen weerstaan? Wees niet te streng voor jezelf en kijk vooral vooruit. Bereid je goed voor op dit soort momenten waarop het even niet lukt om je aan je voornemens te houden en probeer te bedenken wat je in dat soort situaties het beste kan doen om daarna weer met je doelen aan de slag te gaan.

Je doelen behalen in 2024

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om je goede voornemens voor 2024 op te pakken én vol te houden. Succes!

Vind jij het toch lastig om te beginnen met sporten en gezonde reten? Wij helpen je graag bij dit proces en steunen je bij het behalen van jouw doelen. Met een op maat gemaakt fitnessschema of voedingsschema heb jij een houvast en sta je er niet alleen voor.

Persoonlijk voedingsschema op maat
Hulp nodig bij afvallen of spiermassa opbouwen? De door mij op maat gemaakte voedingsschema's helpen jou bij het bereiken van jouw doelen. Bulken of cutten? Een eetplan op maat van Voeding-en-fitness.nl zorgt ervoor dat jij resultaat boekt!
Volg Marvin
Meer handige fitness tips
Goede voornemens volhouden met deze tips
goede voornemens volhouden

Elk jaar hoor je dezelfde vraag, wat zijn je voornemens voor dit nieuwe jaar? Er zal geen jaar voorbij gaan zonder dat je dit hoort. Lees blog

Wordt de diëtist vergoed door je zorgverzekering?
diëtist vergoeding

Overgewicht is een groot probleem in Nederland. Zo blijkt uit cijfers van het CBS dat 48,7% van de volwassenen (18 jaar en ouder) in Nederland Lees blog

Hardloop tips voor beginners
beginnen met hardlopen

Hardlopen is een van de meest beoefende sporten in de wereld. Hoewel er veel mensen zijn die hardlopen, zijn er in verhouding wel weer erg Lees blog

Beginnen met wielrennen tips
wielrennen tips

Fietsen is een leuke manier om aan je benodigde beweging te komen. Je combineert een cardio workout met genieten van de (mooie) omgeving. Vooral wielrennen Lees blog

Marvin Grouw

In 2014 ben ik afgestudeerd als Voedingsadviseur en Personal Trainer aan Hogeschool Windesheim Zwolle. Sindsdien ben ik werkzaam voor diverse sportscholen in Harderwijk en schrijf ik content voor XXL Nutrition. Ik heb Voeding-en-fitness.nl opgericht om mijn waardevolle kennis en ervaringen te delen over krachttraining, voeding en supplementen. Zo help ik jou graag bij het bereiken van je (sportieve) doelen. Daarnaast help ik al bijna 10 jaar sporters met online personal training en voedingsadvies op maat. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *