• fat killer powder

Goede voornemens volhouden met deze tips

Laatste update op 11 januari 2021

goede voornemens volhouden

Elk jaar hoor je dezelfde vraag, wat zijn je voornemens voor dit nieuwe jaar? Er zal geen jaar voorbij gaan zonder dat je dit hoort. Of je nu wel of geen fan bent van het maken van Nieuwjaars voornemens is de kans groot dat je toch wat doelen hebt voor de komende maanden. In theorie maakt het natuurlijk niet uit wanneer je begint. Het gaat erom dat je begint! Het kan lastig zijn om te werken aan je nieuwe gewoontes en deze vol te houden. In deze blog op Voeding-en-fitness.nl leg ik jou uit hoe je dit het beste aan kunt pakken en geef ik een aantal praktische tips voor goede voornemens volhouden!

De populairste goede voornemens

Als je kijkt naar de top 3 goede voornemens die mensen maken voor een nieuw jaar, staat het doorbrengen van meer tijd met familie en vrienden het meest op 1. Op nummer 2 en 3 vind je de voornemens om af te vallen en meer te gaan sporten. Andere populaire goede voornemen zijn stoppen met roken, meer geld sparen en duurzamer leven.

  • Meer tijd doorbrengen met familie en vrienden
  • Afvallen
  • Meer gaan sporten
  • Stoppen met roken
  • Duurzamer leven
  • Geld sparen

Hoe maak je een goed voornemen?

Laten we beginnen bij het begin. Het maken van een goed voornemen. Dit kan namelijk het verschil maken tussen het wel of niet halen van je doel. Het is dus erg belangrijk om je doel goed te formuleren en te weten wat je nu precies wil bereiken. Hier zie je een voorbeeld van hetzelfde doel, geschreven op verschillende manieren. 

  1. Ik wil afvallen
  2. Voor juli dit jaar wil ik 8 kilo kwijt zijn

Het grote verschil tussen deze twee doelen is dat de eerste erg breed en vaag is, terwijl het tweede doel duidelijk is. Je weet precies wat je wil en wanneer je het wil bereiken. Het tweede doel is geformuleerd via het SMART principe. Het verschil tussen een goed en slecht doel zit dus niet in het doel zelf, maar de manier waarop je het formuleert. 

SMART-doelen

Door je doel te formuleren via het SMART principe weet je zeker dat je een goed doel hebt waar je een plan voor kunt gaan maken. Jouw doel moet aan de volgende voorwaarde voldoen om het SMART te maken: 

  • S, staat voor specifiek
  • M, staat voor meetbaar
  • A, staat voor acceptabel
  • R, staat voor realistisch
  • T, staat voor tijdgebonden. 

Zoals je ziet voldoet het tweede doel aan al deze voorwaarden. De doelstelling om 8 kilo kwijt te raken is specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch. In combinatie met het plan om dit voor juli te doen zorgt ervoor dat het tijdgebonden is een ook dit is meetbaar. 

Nog een voorbeeld van een voornemen en hetzelfde voornemen via het SMART principe:

  1. Ik wil meer gaan sporten
  2. Dit jaar ga ik minimaal 3 keer per week 30 minuten hardlopen

Waarom beginnen op 1 januari?

Zoals ik al eerder zei, het is niet echt nodig om te beginnen op 1 januari. Dit kan net zo goed op 1 juli of 15 december. Echter kan het je mentaal wel helpen om te beginnen tijdens een nieuw jaar. Het gevoel van een nieuw jaar met allemaal nieuwe kansen kan motiverend werken! 

Wanneer jij wil beginnen met een nieuw voornemen of doel halverwege het jaar is dat dus ook geen probleem. 1 januari is zeker niet je enige kans om dit te doen. Wanneer je merkt dat je halverwege februari je niet hebt kunnen houden aan je voornemens voor het nieuwe jaar, heb je de kans om gewoon opnieuw te beginnen. 

Wanneer je opnieuw begint aan een doel is het belangrijk dat je dit rustig opbouwt. Bekijk waar het de vorige keer fout ging en leer hiervan. Was het bijvoorbeeld te lastig om in één keer te stoppen met roken? Bouw het deze keer dan langzaam af. Het kan ook helpen om professionele hulp te zoeken die specifiek bij jouw doel past.

goede voornemens tips

Wat ga je doen tijdens moeilijke momenten?

Het maken van aanpassingen in je leven om je doelen te bereiken is niet altijd even makkelijk. Je zal merken dat er momenten gaan komen waar het heel verleidelijk is om terug te vallen in je oude gewoontes. Bijvoorbeeld als je het doel hebt om af te vallen, dan kan het lastig zijn om de lekkernijen te laten staan op een feestje. 

Of als je het voornemen hebt om minder te gaan drinken dit jaar dan kunnen borrels een lastige situatie zijn om dit vol te houden. Dat betekent natuurlijk niet dat je alle leuke dingen zoals feestjes en borrels moet annuleren. Zorg ervoor dat je voorbereid bent op dit soort situaties. Zo weet je wat je moet doen en hoef jij niet af te wijken van je doel. 

Dit kan je het beste aanpakken door je SMART doel op te schrijven en bedenken welke momenten zich kunnen voordoen waar het lastig wordt om dit vol te houden. Als voorbeeld gebruiken we tweede SMART doel: Dit jaar ga ik minimaal 3 keer per week 30 minuten hardlopen.

Drie keer per week hardlopen na je werk is prima te doen als je het ritme hebt gevonden. Echter kan het zijn dat je na je werk een andere afspraak hebt. Of een vakantie kan zorgen voor een ander ritme of keiharde regen gooit roet in het eten. 

Deze situaties zijn allemaal van te voren te bedenken. Schrijf deze onder je SMART doel en maak een als-dan plan. Als “dit” gebeurt, dan doe ik “dat”. Bijvoorbeeld: Als ik op vakantie ben, dan ga ik in de ochtend lopen om er meteen vanaf te zijn. Zo weet je van te voren hoe je omgaat met situaties die je anders hadden kunnen overvallen. 

Goede voornemens volhouden tips

Wil jij je goede voornemens volhouden en heb je een aantal tips nodig? Hieronder delen we 6 handige tips om jouw nieuwjaars voornemens meer kans van slagen te geven.

1. Blijf realistisch

Tijdens het maken van je doelen is het erg belangrijk om realistisch te blijven over wat jij kan bereiken binnen één jaar. Niet alleen binnen jouw doel, maar ook over het algemeen. 

Wanneer je het doel hebt om een marathon te lopen terwijl je nog nooit consequent hebt hardgelopen, is het een goed idee om realistisch te kijken naar wat je wil bereiken. Grote doelen zijn super, maar maak ze niet zo groot dat ze onbereikbaar zijn. 

Daarnaast kan je ook maar aan zoveel doelen werken in een jaar. Een lijst van 50 verschillende grote doelen is niet de manier om je leven te verbeteren. Ga voor een paar grote doelen die je ook echt kunt bereiken. 

Probeer niet alles tegelijk te doen, kies 1 of 2 doelen uit om aan te werken. Als je dit onder de knie hebt en het in je systeem zit kan je langzaam gaan uitbreiden naar volgende voornemens. 

Begin met kleinere stapjes en werk met tussen-doelen naar je grotere einddoel toe. Wanneer je te graag wilt en een onrealistisch voornemen bepaalt kun je bedrogen uitkomen en gedemotiveerd raken. Blijkt dat je resultaat wat achterblijft? Dan kan dit er toe leiden dat je helemaal opgeeft. Terwijl het behalen van je kleinere doelen een succeservaring is, wat zorgt voor een extra motivatie-boost!

2. Intrinsieke motivatie

Intrinsieke motivatie houdt in dat je het beoogde doel graag wil bereiken omdat je dit zelf ook echt wil. Extrinsieke motivatie betekent dat je iets doet omdat een ander dat graag wil of jou onder druk zet. Stel dat een ander steeds zegt dat je te dik bent en jij hierdoor gaat proberen af te vallen, dan doe je dit eigenlijk omdat je wilt dat de ander je niet meer te dik vindt.

Het is bewezen dat het lastiger is om een doel te bereiken vanuit extrinsieke motivatie dan vanuit intrinsieke motivatie. Zorg dat je je opgestelde voornemens vanuit je zelf wilt bereiken. Als jij iets echt graag wil, dan zul je hier meer voor over hebben en meer doorzettingsvermogen tonen. Dit vergroot de kans op het behalen van je doelen!

3. Houd bij wat je eet

Veel mensen denken dat afvallen betekent dat je bijna niks meer mag eten en zo min mogelijk vetten moet binnen krijgen. Dit hoeft helemaal niet waar te zijn. Bij het afvallen is het vooral belangrijk dat je weet wat je eet. Je moet bewust worden van wat en wanneer je bepaalde voeding binnen krijgt.

Kies voor eiwitrijke voedingsmiddelen, complexe koolhydraten en gezonde vetten. Het is belangrijk om je voeding op jouw gestelde doel aan te passen. Een op maat gemaakt voedingsschema van Voeding-en-fitness.nl kan hier goed bij helpen. Een gezond en gevarieerd eetpatroon is belangrijk om jouw goede voornemens een kans van slagen te bieden!

4. Verdiep je in techniek van oefeningen

Als je nieuw bent in de sportschool is het vaak lastig om de juiste oefeningen voor jouw gestelde doel te vinden. Als je graag een sixpack wil, maar nog een laagje vet hebt, is het zinloos om alleen maar buikspieroefeningen te doen. Plaatselijke vetverbranding is namelijk (helaas) onmogelijk. Zorg er daarom voor dat je vooraf voldoende kennis hebt van dat wat je graag wil bereiken.

Het lezen van de artikelen op Voeding-en-fitness.nl over bepaalde fitness oefeningen kan daarbij goed helpen. Heb je echt geen idee hoe je jouw trainingsprogramma moet samenstellen? Wij kunnen je helpen door een op maat gemaakt fitnessschema voor je te maken!

5. Ga niet obsessief met je doelen bezig

Als je wil afvallen hoeft dit niet te beteken dat je geen leuke dingen meer kan doen zoals uitgaan met je vrienden of lekker uit eten gaan. Ergens een hapje eten kan geen kwaad, als je er maar voor zorgt dat je je niet laat gaan en dat je zorgt dat de rest van je voeding op orde is.

Let er ook op dat je andere mensen niet te veel lastig valt met jouw goede voornemens. Natuurlijk is het fijn en belangrijk om steun bij je vrienden of familie te zoeken. Het steeds benoemende van jouw gestelde voornemens bij je vrienden kan voor hen echter erg irritant zijn. Ook het vol spammen van je Facebook over jouw voornemens kan tot irritaties lijden. Zorg er juist voor dat het bereiken van je doelen een positief ding wordt. Denk aan wat het je gaat opleveren in plaats van wat je op dit moment niet meer mag eten of moet laten staan.

6. Kies voornemens die jou echt gelukkig maken

Stel dat je jezelf voorneemt om meer te gaan hardlopen, maar dat je hardlopen eigenlijk helemaal niet leuk vindt, dan ga je dit steeds met tegenzin doen. Een goed voornemen moet gezien worden als iets wat jou gelukkiger maakt en moet niet voelen als een verplichting.  Een ‘verplicht’ voornemen is dan ook vaak moeilijker te bereiken dan een voornemen dat je gelukkig maakt.

Zo ga jij goede voornemens volhouden

  • Maak van jouw voornemens een SMART doel, door het specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden te maken. 
  • Maak een als-dan plan om van te voren te weten wat je gaat doen tijdens lastige en/of onverwachte situaties.
  • Als het je de eerste keer niet lukt je doel te bereiken kan je gewoon opnieuw beginnen.
  • Leer van je fouten en maak een nog beter plan van aanpak. 
  • Wees realistisch en probeer daar je voornemens op af te stemmen. 
  • Onthoud de goede voornemens volhouden tips uit deze blog

Hoe ga jij dit jaar jouw goede voornemens volhouden?

Thuis sporten?

Volg Marvin
Meer interessante fitness tips
Hoe kan je jouw gezondheid verbeteren? Onze beste tips!
gezondheid verbeteren

In deze vreemde tijd zijn we allemaal met onze neuzen op de feiten gedrukt. We realiseren ons nu des te meer dat gezondheid nog belangrijker Lees blog

Wat is mindset en welke rol speelt dit bij het sporten?
wat is mindset

Wat is jouw mindset wanneer jij naar de gym gaat? Kijk je er tegenop of ben je juist enthousiast dat je weer mag trainen? Hoe Lees blog

Blessures voorkomen met deze tips
blessures voorkomen

Hardlopen, zwemmen, voetballen of lekker fitnessen. Niks is fijner dan lekker sporten en daarbij je grenzen op zoeken. Maar soms ga je daar overheen en Lees blog

Helpt curcumine tegen spierpijn?
kurkuma spierherstel

Curcumine is de afgelopen jaren enorm in populariteit toegenomen. Niet alleen in maaltijden is het een goede toevoeging voor het lichaam, maar curcumine is nu Lees blog

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

7 + 3 =