• xxl nutrition aanbieding

FODMAP en het Prikkelbare Darm Syndroom

Laatste update op 26 januari 2023

Heb jij regelmatig last van maag- en darmklachten? Het ene moment heb je nergens last van, maar na het eten heb je ineens een opgeblazen gevoel, steken in je maag en diarree. De kans is groot dat jij dan last hebt van het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS). Jouw darmen kunnen bepaalde voedingsstoffen niet goed verwerken, waardoor je verschillende klachten kunt krijgen. Vaak zijn FODMAP rijke producten de boosdoener. FODMAP en PDS, wat houdt dit allemaal in? We leggen het je uit in deze blog op Voeding-en-fitness.nl!

wat is fodmap

Hieronder vertel ik je meer over het FODMAP dieet en het Prikkelbare Darm Syndroom. Ook zal mijn eigen ervaringen delen met PDS en maag-darmklachten.

Wat is het FODMAP dieet?

Het FODMAP dieet is een dieet dat is ontworpen om mensen met een functionele darmstoornis, zoals PDS (Prikkelbare Darm Syndroom), te helpen hun symptomen te verminderen. Het dieet richt zich op het verminderen van de inname van FODMAP’s, een groep van koolhydraten die moeilijk door sommige mensen kunnen worden verwerkt.

FODMAP staat voor:

  • Fermentation
  • Oligosaccharides
  • Disaccharides
  • Monosaccharides
  • And
  • Polyols

Wat zijn FODMAP’s?

FODMAP’s zijn korte keten koolhydraten die voorkomen in een groot aantal voedingsmiddelen. Ze zitten bijvoorbeeld in veel granen, fruit, groenten, zuivelproducten en zoetstoffen. Enkele voorbeelden van voedingsmiddelen die rijk zijn aan FODMAP’s zijn:

  • Fruitsoorten zoals appels, peren, perziken, druiven, mango’s en dadels.
  • Groenten zoals artisjokken, asperges, prei, ui, knoflook, champignons en bieten.
  • Soja- en lupineproducten, zoals tofu en tempeh.
  • Zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas.
  • Granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver.

Low FODMAP dieet in 2 fases

Het FODMAP dieet is opgebouwd uit twee fases. In de eerste fase, de eliminatiefase, worden voedingsmiddelen die rijk zijn aan FODMAP’s vermeden gedurende minimaal een paar weken. Dit helpt bij het identificeren van welke voedingsmiddelen de symptomen van PDS veroorzaken.

In de tweede fase, de herintroductiefase, worden FODMAP’s geleidelijk weer toegevoegd aan het dieet om te zien welke soorten en hoeveelheden FODMAP’s de persoon in kwestie kan verdragen. Het Low FODMAP dieet is erop gericht om te helpen ontdekken welke voedingsmiddelen zorgen voor maag- en darmklachten. En om ervoor te zorgen dat je een gezond eetpatroon kunt samenstellen waarin je weinig tot geen last meer hebt van Prikkelbare Darm Syndroom klachten.

Het herintroduceren van bepaalde producten doe je stap voor stap.

  1. Op dag 1 eet je een bepaalde hoeveelheid van het product. Ervaar je klachten? Dan stop je met dit voedingsmiddel. Geen last? Dan ga je door naar dag 2.
  2. Op dag 2 eet je een dubbele hoeveelheid van het product. Ontstaan er nu klachten? Dan stop je. Geen klachten? Dan kun je door naar dag 3.
  3. Op dag 3 eet je een driedubbele portie van het product. Symptomen? Dan stop je. Geen last, dan kan je dit product blijven eten. Wacht vervolgens wel 3 dagen voordat je een ander product gaat testen.

Wat is het Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)?

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS), ook wel bekend als IBS (Irritable Bowel Syndrome) is een darmstoornis die gekenmerkt wordt door chronische darmklachten. Deze darmklachten kunnen variëren van buikpijn, opgeblazen gevoel, diarree, verstopping, winderigheid tot een onregelmatige ontlasting. Helaas heeft PDS geen specifieke oorzaak, waardoor het vaak moeilijk is om te diagnosticeren en te behandelen.

Bij PDS komen de FODMAP koolhydraten (deels) onverteerd in de dikke darm. Vervolgens worden deze koolhydraten omgezet door de darmbacteriën. Bij dit proces ontstaan gassen en stoffen die de darm irriteren. Bij overgevoelige darmen kan dit leiden tot verschillende maagklachten.

PDS symptomen

Symptomen van PDS kunnen variëren van persoon tot persoon en kunnen ook afwisselen in ernst. Sommige mensen kunnen slechts af en toe last hebben van symptomen, terwijl anderen dagelijks last hebben. De symptomen kunnen ook worden verergerd door stress, hormonale veranderingen en het eten van bepaalde voedingsmiddelen.

  • Buikpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Diarree
  • Verstopping
  • Winderigheid
  • Onregelmatige stoelgang

Prikkelbare Darm Syndroom behandeling

Er zijn verschillende behandelingsopties beschikbaar voor PDS, afhankelijk van de ernst van de symptomen en de specifieke klachten van de persoon. Hieronder vind je een aantal van de meest voorkomende behandelingsopties:

Voedingsaanpassingen: bepaalde voedingsmiddelen kunnen PDS symptomen verergeren. Dit kan variëren van persoon tot persoon, maar vaak worden FODMAPs aangewezen als een mogelijke boosdoener. Door bepaalde voedingsmiddelen te vermijden, kan je de symptomen verminderen. Hierbij wordt het Low FODMAP dieet vaak toegepast, zoals hierboven beschreven.

Medicatie: er zijn verschillende medicijnen beschikbaar die kunnen helpen bij het verminderen van PDS symptomen. Dit kan variëren van ontstekingsremmers tot laxeermiddelen.

Stressmanagement: stress kan een belangrijke rol spelen bij het verergeren van PDS symptomen. Door stress te verminderen, kan dit ook de symptomen van een prikkelbare darm verminderen.

Lichaamsbeweging: regelmatige lichaamsbeweging kan helpen bij het verminderen van PDS symptomen. Sporten bevordert namelijk de darmwerking en draagt bij aan een verbetering van de algehele gezondheid.

low fodmap dieet pds

Testen of je PDS hebt?

Er zijn ook diverse prikkelbare darm syndroom testen beschikbaar, maar helaas zijn deze vaak niet betrouwbaar. Het is daarom raadzaam om een arts te raadplegen bij vermoeden van PDS. De diagnose Prikkelbare Darm Syndroom wordt meestal gesteld nadat andere maag- en darmaandoeningen zijn uitgesloten.

Je kunt online een PDS test doen op de website van de Maag Lever Darm Stichting. De test bestaat uit 2 delen. Het eerste deel bestaat uit 7 vragen. Deze vragen gaan over buikpijn en poepproblemen. Aan de hand van je antwoorden op deze vragen ontdek je of je mogelijk PDS hebt of niet. Het tweede gedeelte krijg je alleen te zien als je mogelijk PDS hebt. Deze vragen vul je in om de ernst van je PDS-klachten te bepalen. Aan het einde van de test krijg je een mail met je antwoorden. Deze kun je meenemen naar je huisarts om jouw klachten verder te bespreken.

FODMAP beperkt dieet bij PDS

Het Low FODMAP dieet is geschikt voor mensen met een functionele darmstoornis, zoals PDS. Het is echter belangrijk om te vermelden dat het FODMAP dieet niet geschikt is voor iedereen en dat het verstandig is om eerst een arts of diëtist te raadplegen voordat men begint met dit dieet.

Onthoud dat het FODMAP dieet geen methode is die is gericht op afvallen of droogtrainen. Het wordt gebruikt om te zoeken naar verlichting van PDS klachten door de triggers te identificeren. Omdat FODMAP’s veel voorkomen in onze dagelijkse voeding, is het een lastig dieet. Ik raad dan ook aan om het FODMAP dieet te volgen onder begeleiding van een gespecialiseerde diëtist.

Mijn ervaring met PDS

Zelf heb ik helaas al jaren last van het Prikkelbare Darm Syndroom. De PDS symptomen zijn begonnen nadat ik, op ongezonde manier, veel ben afgevallen. Ik merkte dat mijn lichaam steeds slechter reageerde op bepaald eten. Die periode had ik enorm veel buikpijn, constant diarree en voel ik me futloos en vermoeid. Na verschillende onderzoeken in het ziekenhuis, waar geen ‘echte’ ziekte uit naar voren kwam, is PDS gediagnosticeerd.

Door bewust met mijn voeding om te gaan ben ik erachter gekomen welke voedingsmiddelen voor mij het slechtst zijn. Zo kan ik niet goed tegen melkproducten (lactose) en mosterd, ui, koolhydraatrijke maaltijden en verschillende soorten fruit. Hier houd ik dus rekening mee in mijn dagelijkse eetpatroon. Hierdoor zijn de Prikkelbare Darm Syndroom klachten de laatste jaren fors verminderd. Ter ondersteuning gebruik ik supplementen, zoals FODMAP DPE en probiotica. Deze helpen om mijn darmwerking optimaal (of in ieder geval zo goed mogelijk) te houden.

FODMAP DPE van Arthur Andrew

De afgelopen maanden heb ik FODMAP DPE van Arthur Andrew Medical gebruikt. FODMAP DPE (Digestive Probiotics and Enzymes) is een mix van gespecialiseerde enzymen en sporenvormende probiotica die je lichaam kunnen helpen om sterk fermenteerbare voedingsmiddelen – die algemeen bekend zijn als FODMAP’s – goed te verteren.

FODMAP DPE is bedoeld om je te helpen de vervelende lichamelijke reacties te beperken die gepaard gaan met het gebruiken van FODMAP-bevattende voedingsmiddelen voor mensen met gevoelige darmen (PDS). Er zitten dus verschillende enzymen in Arthur Andrew FODMAP DPE, die je darmen helpen om de FODMAP koolhydraten beter te verteren.

  • Alfagalactosidase = ondersteunt het afbreken van oligosachariden en beperkt daarbij de gasvorming.
  • Amylase = ondersteunt het afbreken van monosachariden door zetmeel gedeeltelijk af te breken tot maltose.
  • Glucoamylase = ondersteunt het afbreken van monosachariden door veel suikers af te breken voordat ze de maag verlaten.
  • Lactase = ondersteunt het afbreken van disachariden door lactose om te zetten naar glucose en galactose.
  • Cellulase = dit enzym verteert plantaardige vezels. Mensen produceren van nature geen cellulase.
  • Xylanase = ondersteunt het afbreken van diverse kunstmatige zoetstoffen en conserveermiddelen.
  • Hemicellulase = ondersteunt net als cellulase de vertering van plantaardige koolhydraten.
  • Pectinase = ondersteunt het afbreken van het fermenteerbare pectine.
  • Diastase = ondersteunt het afbreken van mono- en dissachariden door zetmeel af te breken tot kleine suikermoleculen.
  • Maltase = ondersteunt het afbreken van dissachariden en helpt het lichaam om suiker als energie te gebruiken.

Verder bevat FODMAP DPE nog invertase, bètaglucanase en een FODMAP Probiotische Mix. Dit supplement heeft mij geholpen om meer FODMAP-rijke maaltijden te kunnen eten. Voor de maaltijd neem je 2 capsules in met een glas water. Tijdens en na het eten merkte ik dat mijn maag en darmen beter reageerden op het eten. Hierdoor kan ik makkelijker uiteten, zonder daarna veel last te krijgen van buikpijn, diarree en een opgeblazen gevoel.

FODMAP DPE (Digestive Probiotics and Enzymes) is een mix van gespecialiseerde enzymen en sporenvormende probiotica.

Volg Marvin
Latest posts by Marvin Grouw (see all)

Veelgestelde vragen over FODMAP dieet

Wat betekent FODMAP?

De afkorting FODMAP staat voor Fermentation Oligosaccharides Disaccharides Monosaccharides And Polyols. Dit zijn korte keten koolhydraten die kunnen zorgen voor klachten bij mensen met darmaandoeningen, zoals het Prikkelbare Darm Syndroom.

Hoe werkt het FODMAP dieet?

Het FODMAP dieet is opgebouwd uit twee fases. In de eerste fase, de eliminatiefase, worden voedingsmiddelen die rijk zijn aan FODMAP’s vermeden gedurende minimaal een paar weken. Dit helpt bij het identificeren van welke voedingsmiddelen de symptomen van PDS veroorzaken.

In de tweede fase, de herintroductiefase, worden FODMAP’s geleidelijk weer toegevoegd aan het dieet om te zien welke soorten en hoeveelheden FODMAP’s de persoon in kwestie kan verdragen. Het Low FODMAP dieet is erop gericht om te helpen ontdekken welke voedingsmiddelen zorgen voor maag- en darmklachten.

Wat mag je niet eten met een FODMAP dieet?

Tijdens het FODMAP dieet vermijd je producten die rijk zijn aan FODMAP’s. Dit zijn onder andere fruitsoorten zoals appels, peren, perziken, druiven, mango’s en dadels. Groenten zoals artisjokken, asperges, prei, ui, knoflook, champignons en bieten. Soja- en lupineproducten, zoals tofu en tempeh. Zuivelproducten zoals melk, yoghurt en kaas. En granen zoals tarwe, rogge, gerst en haver.

Meer handige fitness tips
Superfoods zijn een trend, maar wat doen ze nu precies?
Rauwe chocolade

Tegenwoordig stappen steeds meer mensen over op het consumeren van zogenaamde superfoods. Deze gezonde voedingswaren, zoals Gojibessen, Tarwegras en Chiazaad, worden ook wel powerfoods genoemd. Lees blog

Combineer eiwit en creatine voor een maximale toename van vetvrije massa
eiwitshake met water of melk nemen?

Ben jij druk met fitness en trainen en houd jij je goed aan je voedingsschema, maar wil het maar niet vlotten met het aankomen van Lees blog

Bruin worden; 11 tips om rekening mee te houden
11 tips over veilig zonnen

Teveel zonlicht kan schadelijk zijn voor je huid. Naast het bekende verbranden ligt er een groter gevaar op de loer,namelijk huidkanker. Uiteraard krijg je niet Lees blog

Kipsensatie recept
Kipsensatie, het eerste recept van de week is een uitermate gezonde maaltijd!

Inspiratie nodig voor een gezonde maaltijd? Op Voeding-en-fitness.nl vind je elke week een nieuw lekker en gezond recept. Het eerste Recept van de Week is Lees blog

FODMAP DPE (Digestive Probiotics and Enzymes) is een mix van gespecialiseerde enzymen en sporenvormende probiotica.

Marvin Grouw

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vier × twee =