Fitness

alles over fitnessKrachttraining werd al beoefend in het oude Griekenland, waar atleten voor de Olympische Spelen met halters trainden om hun sprongkracht te vergroten. De moderne vorm van krachttraining / fitness is ongeveer anderhalve eeuw geleden ontstaan. Atleten trainen sinds die periode met halters, dumbbells en machines om sterker te worden en om hun spiermassa vergroten (Zickermann & Schley, 2004).

Tegenwoordig zijn commerciële fitnesscentra toegankelijk voor iedere Nederlander. De afgelopen jaren heeft de fitnessdeelname een explosieve groei doorgemaakt. 20 procent van de Nederlandse bevolking nam in 2011 deel aan fitness. Dit komt neer op een aantal van 3,2 miljoen personen die minimaal één keer per jaar aan fitness gerelateerde activiteiten deelnamen. Hierbij is gekeken naar personen van 4 jaar en ouder (Hover, Hakkers, & Elling-Machartzki, 2012).

Fitness leden in Nederland

Van deze 3,2 miljoen personen zijn 2 miljoen personen lid van een fitnesscentrum (Hover, Hakkers, & Elling-Machartzki, 2012). Deze leden houden zich bezig met het verbeteren van hun lichamelijke prestaties. Dit kan inhouden dat zij hun spiermassa willen vergroten, blessures willen verminderen of voorkomen, hun uithoudingsvermogen willen verbeteren en/of hun overgewicht willen verminderen. Ongeacht welk doel iemand nastreeft, krachttraining is een wezenlijk onderdeel van het bereiken van dit/deze doel(en). Toch zijn maar weinig mensen echt op de hoogte van de effecten van krachttraining op het menselijk lichaam. Op Voeding-en-fitness.nl vind je allerlei handige artikelen met informatie die kan bijdragen aan het optimaliseren van jouw fitnesstrainingen. Zo behaal jij de beste resultaten!

Elke week vind je hier een uitgebreide uitleg over de correcte uitvoering van een bepaalde fitness oefening. De Fitness oefening van de Week helpt jou bij het beter uitvoeren van de meest belangrijke fitnessoefeningen, zodat jij meer progressie boekt door je harde werk in de sportschool!

Bronnen:
Zickermann, A., & Schley, B. (2004). Power of 10, the once a week slow motion fitness revolution. New York: HarperCollins.
Hover, P., Hakkers, S., & Elling-Machartzki, A. (2012). Fitness in cijfers (Trendrapport Fitness 2012). Nieuwegein: Arko Sports Media.

Fitness artikelen en tips:

Bekijk hier alle artikelen met fitness tips →

Heb jij vragen over fitness, krachttraining of bodybuilding? Stel je vraag op het forum!

Supplementen kunnen helpen bij het behalen van progressie tijdens het fitnessen. Verleg je grenzen en bouw sneller kracht op met behulp van supplementen van Body en Fitshop, Bodylab of XXL Nutrition. Bestel online supplementen via Voeding-en-fitness.nl en profiteer van de speciale aanbiedingen!

Uiteraard is het belangrijk om fitnessen te combineren met andere factoren zoals bijvoorbeeld gezonde voeding. Op Voeding-en-fitness.nl vind je ook artikelen in de volgende categorieën:

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!

One Comment:

  1. Pingback: Krachtige borstspieren? Push-ups bouwen net zoveel kracht op als bankdrukken | Fitness & Gezondheid

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *