• supplementen webshop awards

Dumbbell Fly; essentieel voor een volle en gevormde borst!

dumbbell fly uitvoeringTijdens een borsttraining mag de Dumbbell Fly eigenlijk niet ontbreken. Met deze borstspier oefening pak je de spier op een andere manier aan dan wanneer je bijvoorbeeld een Bench Press doet. Afwisseling is de key! Bij Voeding-en-fitness.nl leren we jou de correcte Dumbbell Fly uitvoering en geven we je een aantal praktische tips voor optimaal resultaat! De DB fly is een technisch wat lastigere oefening omdat je met dumbbells traint in plaats van een stang (zoals bij het bankdrukken). Bij deze oefening heb je een bankje nodig, zodat jij de volledige bewegingsuitslag kunt maken. Bij een volledige ROM (range of motion) zorg je voor de meeste optimale prikkel en spanning op je borstspier.

Dumbbell Fly uitvoering

  1. Zet het fitness bankje recht neer met de rugleuning horizontaal (variaties zijn mogelijk met schuine rugleuning, dit noemt men de Incline Dumbbell Fly).
  2. Pak de dumbbells en strek je armen boven je borstkas, zorg ervoor dat je een gewicht pakt waarbij je dit gecontroleerd kunt doen. De palmen van je hand zijn hierbij naar elkaar toe gericht.
  3. Vervolgens laat je de dumbbells gelijktijdig zakken tot een horizontale positie, waarbij je een lichte buiging in je armen houdt.
  4. Breng hierna de gewichten weer terug omhoog naar de start positie boven je chest.
  5. Houd de spanning bovenin even vast en vervolg de oefening met je volgende herhaling.

dumbbell fly techniek

 

Dumbbell Fly techniek tips

  • Zorg ervoor dat je een lichte buiging in je ellebogen houdt tijdens de oefening, zo voorkom je onnodige spanning op je biceps.
  • Houd je polsen recht tijdens de uitvoering, dit voorkomt blessures aan je polsen.
  • Zodra je de gewichten terugbrengt naar de startpositie mogen deze elkaar niet raken. Als je dat wel doet haal je namelijk de spanning van de borstspier af.

De Dumbbell Fly is, samen met de Benchpress, één van de belangrijkste basisoefeningen voor de borstspier. De pectoralis major train je het best door verschillende soorten oefeningen te doen. Bankdrukken zorgt weer net voor een ander soort belasting en prikkel dan een fly oefening.

Het filmpje hieronder laat duidelijk zien hoe een correcte herhaling van de Dumbbell Fly eruit ziet:

Voeding-en-fitness.nl plaatst elke week de uitleg voor een fitness oefening in de rubriek ‘Fitnessoefening van de Week’. Houd de updates in de gaten en leer alles over de technieken achter de verschillende oefeningen!


Supplementen voor de Dumbell Fly

Supplementen kunnen je helpen om meer te halen uit je training in de sportschool. Als aanvulling op gezonde voeding kan het juiste supplement je nét dat beetje extra geven. Om nét dat beetje extra focus, kracht en spieruithoudingsvermogen te hebben tijdens je workout kan je een pre workout booster nemen. Wij hebben de beste 5 van dit moment voor je op een rijtje gezet!

Beste Pre-workout boosters
Zoek jij de beste pre workout booster? Wil jij een knallende training en meer kracht? Wij hebben de Top 5 beste pre-workout boosters speciaal voor jou samengesteld!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin
Afbeeldingen: bodybuilding.com & workoutlabs.com

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *