Compound of isolatie oefeningen?

compound of isolatie oefeningen?Bekende termen onder krachtsporters zijn compound oefeningen en isolatie oefeningen. Aan de hand van deze termen worden fitness oefeningen ingedeeld. Voor Runninglau.com heb ik een artikel geschreven over het kiezen van compound of isolatie oefeningen in je trainingsschema. Normaal gesproken vind je in een fitnessschema zowel compound oefeningen als isolatie oefeningen, maar wat is nu precies het verschil tussen beiden? En welke soort oefening is nu het best, compound oefeningen of isolatie oefeningen? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl zal ik je wat meer uitleggen over het verschil tussen compound- en isolatie-oefeningen en de effecten op het opbouwen van spiermassa.

 

Compound of isolatie oefeningen?

Voordat ik je meer kan vertellen over welke soort fitness oefeningen je moet kiezen is het belangrijk om wat dieper in te gaan op de termen compound oefening en isolatie oefening. Wat is nu het verschil tussen deze oefeningen?

Wat zijn compound oefeningen?

Voordat we gaan kijken naar welke vorm beter is, is het goed om even kort te kijken naar wat beide termen exact inhouden. Compound oefeningen zijn samengestelde fitness oefeningen, dit betekent dat je tijdens het uitvoeren van de oefening meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreekt en een beweging maakt die over meerdere gewrichten loopt. Bekende compound oefeningen zijn de Squat, de Deadlift en de Bench Press. Tijdens het squatten gebruik je bijvoorbeeld je enkelgewricht, kniegewricht en heupgewricht om de correcte beweging te kunnen maken.

Voordelen van compound oefeningen zijn:

  • De activatie van meerdere spieren / spiergroepen tegelijkertijd
  • Verhoogde productie van testosteron en hogere aanmaak van groeihormoon
  • Verbetering stabiliteit vanwege het in balans houden van je lichaam
  • Verbranding van meer calorieën want compound oefening kosten veel energie
  • Ideaal voor het vergroten van je spierkracht
  • Zorgen voor een hogere hartslag en een verbetering van je uithoudingsvermogen

Wat zijn isolatie oefeningen?

Waar je bij compound oefeningen meerdere gewrichten en spiergroepen tegelijkertijd gebruikt is dit bij isolatie oefeningen dus niet het geval. De naam zegt het eigenlijk al, bij dit soort fitness oefeningen isoleer je één bepaalde spier en leg je de complete focus op die spiergroep. De beweging heeft dan ook maar 1 gewricht nodig om uitgevoerd te worden. Denk bijvoorbeeld aan een Hammer Curl waarbij je puur je biceps traint. Deze beweging loopt via je ellebooggewricht en de rest van je lichaam blijft op dezelfde plek.

Voordelen van isolatie oefeningen zijn:

  • Je kunt meer nadruk leggen op spieren naar keus (die bijvoorbeeld achterlopen ten opzichte van de rest van je lichaam)
  • Ze kunnen worden gebruikt om bepaalde spieren extra uit te putten na een zware compound oefening
  • Helpen bij het actieve herstel van spieren, bijvoorbeeld na blessures om de spierkracht weer op te bouwen
  • De getrainde spier wordt tot maximale spiercontractie aangepakt(volledige range of motion)

isolatie oefening

Welke oefeningen zijn beter?

Nu vraag je jezelf misschien af, welke oefeningen zijn beter? Moet ik kiezen voor compound of isolatie oefeningen? Zoals je hier boven hebt kunnen lezen hebben compound oefeningen en isolatie oefeningen zo hun eigen kenmerken en voordelen. In mijn ogen kun je niet heel stellig zeggen dat de één beter is dan de ander. Het is namelijk afhankelijk van jouw situatie. Persoonlijk raad ik altijd aan om een fitnessprogramma te volgen met daarin zowel compound oefeningen als isolatie oefeningen. Is je primaire doel om spiermassa op te bouwen? Dan is het belangrijk om jouw workout te baseren op de verschillende compound oefeningen. Deze helpen je bij het opbouwen van kracht en spiermassa. De isolatie-oefeningen gebruik je als aanvulling op de samengestelde oefeningen om de spieren nét dat beetje meer te kunnen prikkelen en uitputten.

Heb jij echter bepaalde spiergroepen die achterlopen of een groot verschil in kracht tussen (bijvoorbeeld) je ene arm en de andere arm, dan is het verstandig om meer aandacht te geven aan de achterlopende spiergroepen door meer verschillende isolatie oefeningen aan je schema toe te voegen.

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Wil jij meer voeding en fitness tips ontvangen, net zoals dit artikel over compound of isolatie oefeningen? Schrijf je in voor de Voeding-en-fitness.nl nieuwsbrief en ontvang tweemaal per maand de beste tips in je mailbox!

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *