• december gifts xxl nutrition

Compound of isolatie oefeningen?

Laatste update op 3 januari 2020

compound of isolatie oefeningen?Bekende termen onder krachtsporters zijn compound oefeningen en isolatie oefeningen. Aan de hand van deze termen worden fitness oefeningen ingedeeld. Normaal gesproken vind je in een fitnessschema zowel compound oefeningen als isolatie oefeningen, maar wat is nu precies het verschil tussen beiden? En welke soort oefening is nu het best, compound oefeningen of isolatie oefeningen? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl zal ik je wat meer uitleggen over het verschil tussen compound- en isolatie-oefeningen en de effecten op het opbouwen van spiermassa. Zo leer je direct welke soort oefeningen het best passen bij jouw sportieve doelen!

Compound of isolatie oefeningen?

Voordat ik je meer kan vertellen over welke soort fitness oefeningen je moet kiezen is het belangrijk om wat dieper in te gaan op de termen compound oefening en isolatie oefening. Wat is nu het verschil tussen deze oefeningen? De kern van het verschil zit hem in hoeveel gewrichten en spieren gebruikt worden bij het uitvoeren van een bepaalde oefening.

Wat zijn compound oefeningen?

Voordat we gaan kijken naar welke vorm beter is, is het goed om even kort te kijken naar wat beide termen exact inhouden. Compound oefeningen zijn samengestelde fitness oefeningen, dit betekent dat je tijdens het uitvoeren van de oefening meerdere spiergroepen tegelijkertijd aanspreekt en een beweging maakt die over meerdere gewrichten loopt. Bekende compound oefeningen zijn de Squat, de Deadlift en de Bench Press. Tijdens het squatten gebruik je bijvoorbeeld je enkelgewricht, kniegewricht en heupgewricht om de correcte beweging te kunnen maken. Andere bekende samengestelde oefeningen zijn de Pull Up en Barbell Row.

Voordelen van compound oefeningen

  • De activatie van meerdere spieren / spiergroepen tegelijkertijd
  • Verhoogde productie van testosteron en hogere aanmaak van groeihormoon
  • Verbetering stabiliteit vanwege het in balans houden van je lichaam
  • Verbranding van meer calorieën want compound oefening kosten veel energie
  • Ideaal voor het vergroten van je spierkracht
  • Zorgen voor een hogere hartslag en een verbetering van je uithoudingsvermogen

Nadelen samengestelde oefeningen

  • Vooral grote spiergroepen getraind, kleine spiergroepen blijven wat achter
  • Compound oefeningen zijn techniek moeilijker en daardoor is goede begeleiding nodig bij beginnende sporters
  • Lastig om fysiek evenwicht en symmetrie te trainen

Wat zijn isolatie oefeningen?

Waar je bij compound oefeningen meerdere gewrichten en spiergroepen tegelijkertijd gebruikt is dit bij isolatie oefeningen dus niet het geval. De naam zegt het eigenlijk al, bij dit soort fitness oefeningen isoleer je één bepaalde spier en leg je de complete focus op die spiergroep. De beweging heeft dan ook maar 1 gewricht nodig om uitgevoerd te worden. Denk bijvoorbeeld aan een Hammer Curl waarbij je puur je biceps traint. Deze beweging loopt via je ellebooggewricht en de rest van je lichaam blijft op dezelfde plek. Andere bekende enkelvoudige oefeningen zijn Seated Tricep Extensions en Leg Extensions.

Voordelen van isolatie oefeningen

  • Je kunt meer nadruk leggen op spieren naar keus (die bijvoorbeeld achterlopen ten opzichte van de rest van je lichaam)
  • Ze kunnen worden gebruikt om bepaalde spieren extra uit te putten na een zware compound oefening
  • Helpen bij het actieve herstel van spieren, bijvoorbeeld na blessures om de spierkracht weer op te bouwen
  • De getrainde spier wordt tot maximale spiercontractie aangepakt (volledige range of motion)

Nadelen enkelvoudige oefeningen

  • Minder spiergroei omdat er minder spieren worden geactiveerd
  • Lastig om functioneel te trainen, aangezien je bij isolatie oefeningen vaak bent aangewezen op fitness apparaten
  • Meer tijd kwijt voor het trainen van je lichaam omdat je alle spiergroepen apart aanpakt

isolatie oefening

Welk type fitness oefening is beter?

Nu vraag je jezelf misschien af, welke oefeningen zijn beter? Moet ik kiezen voor compound of isolatie oefeningen? Zoals je hier boven hebt kunnen lezen hebben compound oefeningen en isolatie oefeningen zo hun eigen kenmerken, voordelen en nadelen. In mijn ogen kun je niet heel stellig zeggen dat de één beter is dan de ander. Het is namelijk afhankelijk van jouw situatie. Persoonlijk raad ik altijd aan om een fitnessprogramma te volgen met daarin zowel compound oefeningen als isolatie oefeningen. Is je primaire doel om spiermassa op te bouwen? Dan is het belangrijk om jouw workout te baseren op de verschillende compound oefeningen. Deze helpen je bij het opbouwen van kracht en spiermassa. De isolatie-oefeningen gebruik je als aanvulling op de samengestelde oefeningen om de spieren nét dat beetje meer te kunnen prikkelen en uitputten.

Heb jij echter bepaalde spiergroepen die achterlopen of een groot verschil in kracht tussen (bijvoorbeeld) je ene arm en de andere arm, dan is het verstandig om meer aandacht te geven aan de achterlopende spiergroepen door meer verschillende isolatie oefeningen aan je schema toe te voegen.

Wanneer compound en wanneer isolatie oefeningen?

Kies je voor compound of isolatie oefeningen? Dit is (mede) afhankelijk van jouw sportieve doel. Hieronder kun je zien welk type oefening, samengesteld of enkelvoudig, past bij welk doel.

  • Vergroten spierkracht = Compound oefeningen
  • Spiergroei (hypertrofie) = Isolatie oefeningen
  • Algehele fitheid verbeteren = Compound oefeningen
  • Vetverbranding stimuleren = Compound oefeningen
  • Balans en coördinatie verbeteren = Compound oefeningen
  • Trainen tot spierfalen = Isolatie oefeningen
  • Beginnen met krachttraining = Combinatie van compound en isolatie
PERSOONLIJK FITNESSSCHEMA OP MAAT
Weinig resultaat in de gym? Kun jij wel wat hulp gebruiken bij het samenstellen van een fitnessschema? Laat mij je helpen! Op basis van jouw wensen, doelen en fysieke mogelijkheden maak ik een trainingsprogramma op maat. Zelfs thuis trainen is mogelijk. Zo bereik jij de beste shape ooit!
Volg Marvin
Latest posts by Marvin (see all)

Bronnen

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4592763/
  2. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26244600
Meer interessante tips
Starting Strength trainingsschema van Mark Rippetoe
mark rippetoe starting strength

Miljoenen mensen gaan naar de sportschool om te werken aan hun lichaam en gezondheid. De één wil gespierder en sterker worden, de ander richt zich Lees blog

CrossFit trainingsmateriaal: dit heb je nodig!
crossfit trainingsmateriaal

CrossFit, je houdt er van of je haat het. CrossFit is een vorm van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert. Tijdens een CrossFit WoD (Workout Lees blog

Dingen die je niet moet eten voor het sporten
avocado eten voor het sporten

Hoewel het bij een goed voedingsschema voor krachttraining vooral draait om de totale caloriebalans, oftewel calorieën in versus calorieën out, is het ook goed om Lees blog

Dumbbell Front Raise uitvoering en techniek tips
dumbbell front raise uitvoering

De schouder is een complex gewricht waar verschillende spieren er voor zorgen dat je alle mogelijke bewegingen kunt maken. De schouderspieren (deltoideus) bestaan uit verschillende Lees blog

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

12 − vijf =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.