• xxl nutrition bulk deals

De 5 beste alternatieven voor fitness in de sportschool

alternatieven voor fitness

We vinden gezond leven steeds belangrijker. Dagelijks bewegen en meerdere keren per week intensief sporten hoort hier ook bij. Veel mensen kiezen er voor om naar de plaatselijke sportschool te gaan. Toch is niet iedereen fan van de gym. Is fitnessen niet voor jou weggelegd, maar zoek je toch een goede manier om lekker te blijven sporten? In deze blog op Voeding-en-fitness.nl deel ik de 5 beste alternatieven voor fitness in de sportschool met je. Zo blijf jij op een leuke en uitdagende manier fit en gezond!

Ga jij niet graag naar de sportschool?

Sportscholen zijn voller dan ooit en ze bieden dan ook een breed scala aan activiteiten. Veel sporters gaan naar de gym om krachttraining en cardio te doen, tegenwoordig kun je bij veel fitnesscentra ook o.a. Zumba, BBB, yoga en spinning volgen.

Natuurlijk zijn er toch ook nog veel mensen die niet zo graag naar de sportschool gaan. Dit kan allerlei redenen hebben. Zo vindt de één krachttraining helemaal niks, wil de ander liever thuis sporten en kan de ander het lidmaatschap simpelweg niet betalen. Behoor jij tot de groep die niet naar de sportschool wil, maar toch lekker wil bewegen? Dan deel ik hier 5 alternatieven voor fitness met je.

De sporten in deze blog zijn helaas niet allemaal even geschikt voor mensen die slecht ter been zijn. Heb jij blessures waardoor je niet goed kunt trainen? Of kun je door ouderdom niet goed meer lopen? Dan is wandelen natuurlijk ook gewoon een hele goede manier om actief te blijven. Probeer dagelijks minimaal 30 minuten te wandelen, bij voorkeur in de buitenlucht. Als je ondersteuning nodig hebt kun je een wandelstok gebruiken. Zo houd je het bewegen makkelijker vol en kun je alsnog genoeg calorieën verbranden.

Beste alternatieven voor fitness

Er zijn veel manieren om fanatiek in beweging te zijn. Hoewel krachttraining erg goed is voor het opbouwen van kracht, spiermassa én het versterken van gewrichten, zijn er goede alternatieven. Om je conditie op peil te houden kun je bijvoorbeeld zwemmen, hardlopen of een teamsport als voetbal doen. Maar wil je ook je spieren goed trainen? Dan zijn deze alternatieven voor fitness aanraders!

trampoline fitness

Trampoline springen

Bij het trampoline springen train je veel verschillende spieren. Je kunt het bijna zien als een full-body workout. Natuurlijk ligt de nadruk wel op de spieren in je onderlichaam. Door het continu afzetten en landen train je voornamelijk je kuitspieren, hamstrings, quadriceps, bilspieren en buikspieren.

Je kunt tegenwoordig kiezen voor trampoline fitness, ook wel jumping fitness genoemd. Steeds meer sportscholen bieden deze groepsles aan. Jumping fitness is een intensieve workout waarbij je al je spieren traint, maar de belasting op je gewrichten een stuk lager is. Ideaal als cardio training om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Maar toch versterk je met deze trampoline workout ook de spieren in je benen, buik en billen.

Uiteraard kun je thuis ook trampolinespringen. Met een trampoline in de tuin kun je zelf bepalen wanneer je zin hebt in een fanatieke trampoline workout. Bovendien heb je geen reistijd en hoef je geen lidmaatschap af te sluiten bij een gym.

Kickboksen

Vechtsporten en zelfverdedigingssporten worden steeds populairder. Waar kickboksen vroeger een agressief imago had, kiezen steeds meer mannen, vrouwen en kinderen voor een lidmaatschap bij de dojo in de buurt.

Met kickboksen verbeter je zowel je uithoudingsvermogen als je zelfvertrouwen. Een bokstraining is erg intensief en vraagt veel van je lichaam. Daarbij leer je jezelf verdedigen en dit zorgt er voor dat je zekerder bent over jezelf. Ondanks dat kickboksen vooral cardiovasculair is, zullen er in de les ook krachtoefeningen aan bod komen. Zo versterk je jouw hele lichaam op een leuke manier. Bovendien kan je tijdens het kickboksen je stress en agressie kwijt!

Calisthenics park

Train jij graag met je eigen lichaamsgewicht? Dan is calisthenics echt iets voor jou. Calisthenics trainingen zijn overgewaaid vanuit Amerika en worden steeds populairder in Nederland. In veel steden zien we al calisthenics parken komen, waar je veel verschillende oefeningen met je lichaam kunt doen.

Het grote voordeel is dat je niet gebonden bent aan een sportschool. Je traint lekker in de buitenlucht en kunt jouw workout doen op elk moment van de dag (of nacht). Met dit alternatief voor fitness train je spierkracht, lenigheid en coördinatie. Voorbeelden van goede calisthenics oefeningen zijn lunges, jumping jacks, sit-ups, crunches, push-ups, pull-ups, muscle-ups, dips, flutter kicks en de plank.

In Harderwijk is sinds kort ook een calisthenics park gerealiseerd. Ik zie direct al veel mensen gebruik maken van de mogelijkheden. Met de bars, verhogingen en rekken kan je alle spiergroepen in je lichaam trainen. En dit allemaal zonder sportschool lessen of fitness materialen.

Bootcamp

De meeste bekende van deze alternatieven voor fitness in de sportschool is waarschijnlijk bootcamp. Bootcampen is al jaren populair in Nederland, omdat het krachtoefeningen combineert met cardio. Omdat het vaak in groepsverband wordt gegeven is bootcamp ook erg leuk om samen met vrienden te doen. Zo zorgt een bootcamp training ook voor sociaal contact.

Bootcampen geeft veel vrijheid. Je bent lekker bezig in de buitenlucht, traint al je spieren en door het hardlopen verbeter je ook je uithoudingsvermogen. Elke workout kan je een andere route kiezen en andere oefeningen doen. Door gebruik te maken van alledaagse objecten in de omgeving krijg je uitdagende oefeningen en leer je om creatief om te gaan met je trainingen.

HIIT workouts voor thuis

Al die buitenactiviteiten zijn leuk, maar in de winter geven veel mensen de voorkeur aan binnen sporten. Gelukkig kun je thuis ook eenvoudig aan je fitheid werken. Op YouTube staan enorm veel HIIT workouts die je zelf kunt doen, op ieder moment van de dag.

HIIT staat voor High Intensity Interval Training en combineert krachtoefeningen met het verbeteren van je uithoudingsvermogen. Dit komt doordat je een hoge intensiteit van trainen hanteert, met korte rustpauzes. Groot voordeel hiervan is dat je veel calorieën verbrandt in een korte tijd.

Dit maakt een HIIT training perfect voor iedereen die liever thuis sport, veel privacy heeft en weinig tijd heeft om te trainen.

Welk alternatief voor de sportschool kies jij?

In deze blog op Voeding-en-fitness.nl heb ik de 5 beste alternatieven voor fitness in de sportschool besproken. Al deze sporten bieden jou een leuke en uitdagende vorm van beweging en zijn perfect om je gezond- en fitheid te verbeteren. Welke kies jij? Ga je voor HIIT trainingen, Bootcamp, Kickboksen of geef je toch de voorkeur aan Calisthenics of Trampoline Fitness?

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

veertien − twee =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.