• xxl nutrition gifts

Barbell Curl uitvoering & techniek tips

barbell curl bicepsDe Barbell Curl is één van de basisoefeningen voor het trainen van je biceps. De oefening is haast identiek aan de Dumbbell Curl, alleen gebruik je in dit geval een halterstang in plaats van losse dumbbells. Met goed uitgevoerde Barbell Curls verbeter je de kracht in je armen en stimuleer je de opbouw van spiermassa. In bijna iedere bicep workout kom je de Barbell Curl wel tegen. Naast het trainen van je spierballen helpt deze fitness oefening ook bij het versterken van je onderarmspieren. Zoals je weet is een perfecte techniek bij krachttraining belangrijk om het maximale resultaat te behalen. Dus hoe voer je nu een perfecte bicep curl met stang uit? Op Voeding-en-fitness.nl leren we jou de Barbell Curl uitvoering en geven we je een aantal techniek tips!

Biceps anatomie

anatomie van bicepsDe Latijnse benaming van de biceps is musculus biceps brachii. De biceps is een spier met twee koppen. De korte kop, ook wel m. biceps brachii caput breve, zit aan de binnenzijde (mediale) van de arm. De lange kop, de m. biceps brachii caput longum, zit aan de buitenzijde (laterale) van de arm. Beide koppen hebben hun oorsprong aan het schouderblad (scapula) zitten. De aanhechting van de spier zit aan het spaakbeen (radius).

De biceps is een polyarticulaire spier. Dit houdt in dat de spier over 2 gewrichten heen ligt, namelijk het schoudergewricht en het ellebooggewricht. Hierdoor kan de spier de onderarm buigen (flexie) , de arm voorwaarts heffen (anteflexie) en de onderarm naar buiten draaien (supinatie).

Barbell Curl uitvoering

Wil jij jouw biceps trainen op de beste manier? Volg dan de onderstaande uitleg voor de Barbell Curls.

  1. Ga staan met je voeten iets uit elkaar ( smaller dan schouderbreedte)
  2. Pak de barbell onderhands vast (handpalmen van je af) met je handen op schouderbreedte
  3. Span je buikspieren aan, houd je rug recht en zorg er voor dat je armen gestrekt zijn
  4. Breng de stang naar boven tot schouderhoogte (curl) terwijl je uitademt
  5. Bij deze beweging is het belangrijk dat je bovenarmen op dezelfde plek blijven en enkel je onderarmen ‘bewegen’
  6. Houd de halter bovenin even vast en span je biceps even goed aan
  7. Laat de barbell langzaam en gecontroleerd weer naar beneden zakken tot de beginpositie terwijl je weer inademt
  8. Herhaal deze beweging voor het aantal gewenste reps

Tip: Je kunt de Barbell Curl zowel staand als zittend uitvoeren.

barbell curl uitvoering

Techniek tips Barbell Curls

Om de Barbell Curl techniek te perfectioneren geven we je graag nog enkel tips.

  • Kies het juiste gewicht om mee te trainen. Het is belangrijk om de kracht uit je armen te halen en niet je rug te gebruiken bij de beweging. Merk je dat je de neiging hebt om te gaan leunen of ‘swingen’ met je rug? Dan is het slim om het gewicht aan de halter iets te verlagen. Focus liever op een goede uitvoering dan op zo zwaar mogelijk trainen.
  • Het plaatsen van je ellebogen in je zij kan helpen bij het op de plaats houden van je bovenarmen. Zo kan je de curl beweging op de juiste manier uitvoeren.
  • Een belangrijk onderdeel van de juiste Barbell Curl uitvoering is dat je de gehele tijd spanning op je biceps houdt. Het is dus niet de bedoeling dat de halter je lichaam raakt. Vooral bij de neergaande beweging zie je vaak dat mensen de stang tegen hun bovenbenen aan laten komen. Op dat moment haal je echter de spanning van je spieren af, wat niet optimaal is.
  • Krijg je last van je polsen wanneer je Barbell Curls met een rechte stang doet? Dan kan je een EZ curlstang proberen om de druk op je polsen wat te verlichten.

Het onderstaande filmpje laat de goede Barbell Curl uitvoering zien:

Wil jij van meer fitness oefeningen de correcte techniek leren? Bekijk dan eens alle Fitness oefeningen van de Week op Voeding-en-fitness.nl!

Thuis biceps trainen

Sport jij niet bij een sportschool, maar wil je toch graag Barbell Curls doen om je armen te trainen? Dat kan! Het enige wat je nodig hebt is een curlstang en een aantal schijven om het gewicht te kunnen verhogen. Bij de onderstaande webshops kun jij eenvoudig je eigen fitness materialen kopen.

Persoonlijk fitness schema op maat!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Bronnen afbeeldingen: engineerd-life.com & weighttraining.guide

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.