Ab Rollout uitvoering & techniek tips

ab rollout uitvoeringZoek jij nog een pittige en goede fitness oefening voor het trainen van je buikspieren? Ab Rollouts zijn perfect om die sixpack nét even wat strakker en sterker te krijgen. De Ab Wheel Rollout is echter geen eenvoudige oefening en vereist een goede techniek. Je kunt deze buikspier-oefening doen met een special Ab Wheel, maar je kunt ook Barbell Rollouts doen (met zoals de naam al verklapt; een barbell). Een goede uitvoering is erg belangrijk bij het gebruik van de Ab Wheel, maar helaas wordt deze oefening vaak verkeerd gedaan. In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leg ik jou de perfecte Ab Rollout uitvoering uit. Ook geef ik je praktische techniek tips en kun je een video van de uitvoering bekijken!

De Ab Rollout uitvoering

Bij een goede Ab Rollout uitvoering komt de beweging vanuit de wervelkolom. Op die manier train je namelijk die spier die je daadwerkelijk wilt trainen, de musculus rectus abdominis (rechte buikspier). Vaak zien we dat mensen hun Ab Rollouts doen door de kracht te halen uit hun schouders en armen. Wanneer je dit doet stimuleer je de buikspieren niet op de juiste manier. De belasting blijft statisch, ongeveer zoals bij een Abdominal Plank. De kunst is om te beginnen met een gebolde bovenrug. Vervolgens beweeg je je bovenlichaam als geheel naar voren waarbij je zo ver mogelijk strekt. Ga daarna weer terug naar de beginpositie door de lumbale wervelkolom aan te spreken (dus niet je heupen).

  1. Ga op je knieën op een fitness matje zitten
  2. Plaats de Ab Wheel of barbell op de grond en span je buikspieren aan
  3. Laat je bovenlichaam naar voren bewegen en strek zo ver mogelijk
  4. Let hierbij op dat je in de gestrekte fase een rechte rug kunt houden (lukt dit, dan is het een teken dat je minder ver moet uitstrekken)
  5. Houd de positie even vast alvorens weer omhoog te komen
  6. Breng je bovenlichaam omhoog door je buikspieren te gebruiken
  7. Herhaal deze beweging voor het gewenste aantal reps

ab wheel rollout

Ab Wheel techniek tips

Wil jij het maximale halen uit je buikspier training en de Ab Rollout uitvoering perfectioneren? Maak dan gebruik van deze techniek tips.

  • Probeer je heupen en billen zo hoog mogelijk te houden tijdens het uitvoeren van de Ab Rollouts.
  • Zorg voor een sterke onderrug door oefeningen als Lower Back Extensions en Goodmorning te doen. Wanneer je merkt dat je in de strekkende fase moeite hebt met het recht houden van je rug, is dit een teken dat je onderrugspieren te zwak zijn.
  • Let erop dat je niet overstrekt en daardoor last krijg van je schouders. Luister goed naar je lichaam en ga niet verder dan jouw flexibiliteit / lenigheid toelaat.

Variaties zoals de Barbell Rollout

De basisvorm van de Ab- of Barbell Rollout houdt in dat je op je knieën start. Heb jij deze oefening goed onder knie en kun je wel iets zwaarders aan? Probeer dan eens je voeten van de grond te houden tijdens de Ab Rollout uitvoering. Op deze manier kun je geen kracht halen uit je hamstrings en moet je nog meer kracht uit je buikspieren halen. Gaat dit je makkelijk af? Een andere variatie op de rollouts is door hem staand te beginnen, in plaats van op de knieën. Zorg er natuurlijk wel te allen tijde voor dat de techniek goed blijft. Anders vergroot je de kans op blessures.

Ab Rollouts video

In onderstaande video zie je de correcte Ab Rollout uitvoering.

Sixpack methode

Bij het krijgen van een sixpack komt meer kijken dan enkel het trainen van je buikspieren. Uiteraard is het goed om je abs sterker te maken met oefeningen als de Ab Rollout, Crunch, Hanging Leg Raises en Oblique Crunch. Maar als je vetpercentage te hoog is zal je nooit een zichtbaar wasbordje krijgen. Nu hebben we je in dit artikel de goede Ab Rollout uitvoering geleerd, maar goede voeding is ook zeer belangrijk. In dit artikel met sixpack tips geven we jou nuttige tips om sneller die gewenste sixpack te krijgen!

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.