8 redenen waarom krachttraining voor vrouwen belangrijk is!

Krachttraining voor vrouwenRondkijkend in mijn eigen sportschool zie ik slechts een handjevol vrouwen die fanatiek aan krachttraining doen. De meeste ‘huisvrouwen’ werken een matig intensieve training af op een aantal apparaten, doen wat cardio en vullen de rest van hun programma met kwekken en roddelen. Het krachthonk wordt voornamelijk bezet gehouden door mannen. Waarom doen vrouwen minder vaak fanatiek aan krachttraining? Wat houdt hen tegen? Een veel gehoord argument is dat ze bang zijn om TE gespierd te worden en mannelijke vormen te krijgen. Dames, hier kunnen we heel makkelijk in zijn… dit zal echt niet gebeuren! Vrouwen hebben een te lage testosteronspiegel en zullen echt niet gauw te gespierd worden. Zij maken immers minder snel spieren aan. Krachttraining zorgt juist voor vrouwelijkere vormen, omdat het de spieren strakker maakt! Zo draagt krachttraining voor vrouwen bij aan stevigere billen en borsten, een strakkere buik en minder cellulitis!

Toch blijft het lastig om vrouwen ervan te overtuigen dat krachttraining prima bij hen past. Hieronder vind je 8 belangrijke redenen waarom krachttraining voor vrouwen bijzonder gunstige effecten kan hebben!

Waarom krachttraining voor vrouwen belangrijk is

Maar wat zijn nu de belangrijkste voordelen van krachttraining voor vrouwen? We hebben 8 redenen voor je op een rij gezet.

1. Je zult meer vet verliezen dan je spieren zult winnen

Krachttraining voor vrouwen zal niet resulteren in een TE breed en gespierd lichaam. Vrouwen die aan krachttraining doen verliezen meer vet en bouwen een kleine hoeveelheid aan spieren op. Vrouwen hebben namelijk 10 tot 30 keer minder hormonen (zoals testosteron) die ervoor zorgen dat de spiergroei explosief toeneemt. Vrouwen die fanatiek trainen merken juist dat hun vrouwelijke vormen geaccentueerd worden en zij strakker in hun vel zitten.

2. Toename van spiermassa = hogere vetverbranding

Krachttraining zorgt voor een toename van spiermassa. Deze extra spieren verbruiken in rust meer calorieën dan vetmassa doet. Dit houdt in dat jij, zelfs terwijl jij helemaal niks doet, al meer calorieën en vet verbrand dan jouw lichaam eerst deed. Een toename in spiermassa van een halve kilo zorgt ervoor dat je in rust al 50 calorieën meer verbrandt per dag!

3. Een toename van kracht helpt je bij dagelijkse activiteiten

Krachttraining voor vrouwen draagt bij aan een kracht toename van 30 tot 50 procent. Deze extra kracht zal helpen bij allerlei dagelijkse bezigheden. Zo wordt het makkelijker om de boodschappen te dragen, je kinderen op te tillen of om dat vervelende potje augurken open te draaien!

4. Krachttraining zorgt voor sterkere botten

Op een latere leeftijd zijn vrouwen gevoeliger voor het ontwikkelen van osteoporose, oftewel broze botten. De botdichtheid neemt geleidelijk af naarmate je ouder wordt en dit kan leiden tot blessures. Krachttraining gaat dit proces tegen. Gewichtstraining zorgt ervoor dat de botdichtheid en botsterkte behouden blijft en zelfs toeneemt! Zelfs op een latere leeftijd heeft krachttraining dus gunstige effecten voor vrouwen.

5. Een kleinere kans op diabetes

Volwassenen met overgewicht lopen het risico om diabetes te krijgen. Diabetes, ook bekend als suikerziekte, is een stofwisselingsaandoening waar steeds meer mensen in Nederland mee te maken krijgen. Krachttraining verbetert de glucose-regulering in het lichaam, waardoor de kans om diabetes te ontwikkelen drastisch afneemt. Ook wanneer je wilt sporten met diabetes is krachttraining een goede optie!

6. Krachttraining is goed voor hart en bloedvaten

Krachttraining voor vrouwen helpt het cholesterolgehalte op peil te houden en verbetert de bloeddruk. Een krachttrainingsprogramma gecombineerd met cardio training draagt bij aan een gezonder hart- en vaatstelsel en verkleint de kans op hart- en vaatziekten.
krachttraining vrouwen

7. Gewichtstraining zal rugklachten en artritis tegengaan

Krachttraining waarbij aandacht wordt geschonken aan het versterken van de lage rugspieren verminderde pijnklachten in de rug van vrouwen met maar liefst 80%. Training met gewichten vermindert artritis-pijn en versterkt gewrichten.

8. Je zelfvertrouwen zal toenemen

Krachttraining zal er niet alleen voor zorgen dat je er beter uitziet, ook je mentale gezondheid zal verbeteren. Vrouwen die regelmatig aan weerstandtraining doen zitten vaak beter in hun vel en dit stralen ze ook uit. Zij zijn meer tevreden over hun lichaam en voelen zich krachtiger en daardoor hebben zij meer vertrouwen in hun eigen kunnen!

Krachttraining en vrouwen = prima combinatie!

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er genoeg redenen voor vrouwen om aan krachttraining te doen. En dan bedoel ik een zelfde soort trainingsprogramma als mannen volgen, in plaats van 3 setjes op de adductor en abductor gevolgd door 2 setjes chestpress! Kom op dames, vergeet die negatieve vooroordelen en zie in dat krachttraining voor vrouwen bijzonder goed uit kan pakken!

Hebben jullie wat inspiratie nodig? Hieronder zie je een aantal voorbeelden van vrouwelijke bloggers die fanatiek aan krachttraining doen:

Vraag nu jouw persoonlijke fitness schema aan!
Behaal de beste resultaten door een op maat gemaakt fitnessschema van Voeding-en-fitness.nl! Dit schema is compleet op maat gemaakt om te voldoen aan jouw behoeften, of je nu thuis traint of in de sportschool. Afhankelijk van jouw wensen en mogelijkheden stellen wij een workoutplan voor je samen!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Doe jij al fanatiek aan krachttraining? Waarom wel of waarom niet? 

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *