6 tips om je goede voornemens te halen

goede voornemens halenHet jaar 2016 is aangebroken, voor veel mensen een reden om goede voornemens op te stellen. De voornemens: gezonder eten, meer sporten en afvallen zijn veel voorkomende doelen. Helaas worden deze goede voornemens niet altijd (lees: vaak niet) behaald. Hoe komt dit nu? En wat kun jij doen om ervoor te zorgen dat je jouw goede voornemens dit jaar wel haalt? In dit artikel geven we jou een aantal tips om de goede voornemens met betrekking tot (meer) sporten en een betere gezondheid te behalen. Deze 6 tips voor het halen van je goede voornemens kunnen jou goed van pas komen!

6 tips om je goede voornemens te halen

Tip 1: Stel realistische goede voornemens op voor jezelf

Het klinkt logisch om een voornemen realistisch te laten zijn, maar toch is dit het punt waar veel mensen al de fout ingaan. Vaak willen mensen te veel en te snel, en dat lukt niet altijd. Het is goed om ambitieus te zijn, maar stel dan zo’n groter doel op voor de langere termijn. Begin met kleinere stapjes en werk met tussen doelen naar je grotere einddoel toe. Wanneer je te graag wilt en een onrealistisch voornemen bepaalt kun je bedrogen uitkomen en gedemotiveerd raken. Blijkt dat je resultaat wat achterblijft? Dan kan dit er toe leiden dat je helemaal opgeeft. Terwijl het behalen van je kleinere doelen een succeservaring is, wat zorgt voor een extra motivatie-boost!

Tip 2: Laat de voornemens vanuit intrinsieke motivatie komen

Intrinsieke motivatie houdt in dat je het beoogde doel graag wilt bereiken omdat je dit zelf ook echt wilt. Extrinsieke motivatie betekent dat je iets doet omdat een ander dat graag wilt of jou onder druk zet. Stel dat een ander steeds zegt dat je te dik bent en jij hierdoor gaat proberen af te vallen, dan doe je dit eigenlijk omdat je wilt dat de ander je niet meer te dik vindt. Het is bewezen dat het lastiger is om een doel te bereiken vanuit extrinsieke motivatie dan vanuit intrinsieke motivatie. Zorg dat je je opgestelde voornemens vanuit je zelf wilt bereiken. Als jij iets echt graag wilt, dan zul je hier meer voor over hebben en meer doorzettingsvermogen tonen. Dit vergroot de kans op het behalen van je doelen!

Wat zijn jouw goede voornemens voor dit jaar?

Tip 3: Weet wat je eet

Veel mensen denken dat afvallen betekent dat je bijna niks meer mag eten en zo min mogelijk vetten moet binnen krijgen. Dit hoeft helemaal niet waar te zijn. Bij het afvallen is het vooral belangrijk dat je weet wat je eet. Je moet bewust worden van wat en wanneer je bepaalde voeding binnen krijgt. Kies voor eiwitrijke voedingsmiddelen, complexe koolhydraten en gezonde vetten. Het is belangrijk om je voeding op jouw gestelde doel aan te passen. Een op maat gemaakt voedingsschema van Voeding en Fitness kan hier goed bij helpen. Een gezond en gevarieerd eetpatroon is belangrijk om jouw goede voornemens een kans van slagen te bieden!

gezonde voeding

Tip 4: Weet wat je doet

Als je nieuw bent in de sportschool is het vaak lastig om de juiste oefeningen voor jouw gestelde doel te vinden. Als je graag een sixpack wilt, maar nog een laagje vet hebt, is het zinloos om alleen maar buikspieroefeningen te doen. Plaatselijke vetverbranding is namelijk (helaas) onmogelijk. Zorg er daarom voor dat je vooraf voldoende kennis hebt van dat wat je graag wilt bereiken. Het lezen van de artikelen op Voeding-en-fitness.nl over bepaalde fitness oefeningen kan daarbij goed helpen. Heb je echt geen idee hoe je jouw trainingsprogramma moet samenstellen? Wij kunnen je helpen door een op maat gemaakt fitnessschema voor je te maken!

Tip 5: Laat jouw voornemens je niet negatief beïnvloeden

Als je wilt afvallen hoeft dit niet te beteken dat je geen leuke dingen meer kan doen zoals uitgaan met je vrienden of lekker uit eten gaan. Ergens een hapje eten kan geen kwaad, als je er maar voor zorgt dat je je niet laat gaan en dat je zorgt dat de rest van je voeding op orde is.

Let er ook op dat je andere mensen niet te veel lastig valt met jouw goede voornemens. Natuurlijk is het fijn en belangrijk om steun bij je vrienden of familie te zoeken. Het steeds benoemende van jouw gestelde voornemens bij je vrienden kan voor hen echter erg irritant zijn. Ook het vol spammen van je facebook over jouw voornemens kan tot irritaties lijden. Zorg er juist voor dat het bereiken van je doelen een positief ding wordt. Denk aan wat het je gaat opleveren in plaats van wat je op dit moment niet meer mag eten of moet laten staan.

Tip 6: Kies doelen die jou ook echt gelukkiger maken

Stel dat je jezelf voorneemt om meer te gaan hardlopen, maar dat je hardlopen eigenlijk helemaal niet leuk vindt, dan ga je dit steeds met tegenzin doen. Een goed voornemen moet gezien worden als iets wat jou gelukkiger maakt en moet niet voelen als een verplichting.  Een ‘verplicht’ voornemen is dan ook vaak moeilijker te bereiken dan een voornemen dat je gelukkig maakt.

Probeer deze tips mee te nemen en succes met het bereiken van jouw goede voornemens!

105 gezonde eiwitrijke recepten!
Het FitChef receptenboek is vernieuwd! Dit immens populaire E-book is nu in hardcopy variant verkrijgbaar. Je ontvang een prachtig vormgegeven hardcover boek met ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten in de praktijk en meer dan 105 eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag!
Lennard Voogd
Volg Lennard

Lennard Voogd

Voeding & Fitness specialist at Voeding-en-fitness.nl
Lennard schrijft reviews en artikelen over voeding, fitness oefeningen, supplementen en gezondheid voor Voeding-en-fitness.nl. Zelf is Lennard een fanatieke sporter en dan ook erg veel bezig met de bijbehorende juiste voeding. Door te schrijven hoopt Lennard verworven kennis, ervaring en informatie te kunnen delen met een ieder die daar behoefte aan heeft
Lennard Voogd
Volg Lennard

Latest posts by Lennard Voogd (see all)

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Lennard Voogd

Lennard schrijft reviews en artikelen over voeding, fitness oefeningen, supplementen en gezondheid voor Voeding-en-fitness.nl. Zelf is Lennard een fanatieke sporter en dan ook erg veel bezig met de bijbehorende juiste voeding. Door te schrijven hoopt Lennard verworven kennis, ervaring en informatie te kunnen delen met een ieder die daar behoefte aan heeft

One Comment:

  1. Goed artikel met veel handige tips! Erg goede website vind ik dit op het gebied van fitness en sportvoeding!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *