Zijn natuurlijke suiker vervangers wel zo gezond?

Vandaag een primeur op voeding-en-fitness.nl, we plaatsen namelijk het eerste artikel van onze gastblogger Deborah! In dit artikel schrijft ze over suiker en natuurlijke suikervervangers. Laat gerust je reactie achter! De komende periode zullen er meer artikelen volgen over gezonde voeding en het maken van de juiste keuzes van onze eerste gastblogger!

Verborgen suikers

Suiker is vergif

Suiker is een dikmaker!

Tot een paar jaar geleden was vet de grote boosdoener. Van vet zou je dik worden. Langzamerhand komt de wetenschap terug op deze stelling. Het blijkt niet vet te, zijn maar juist suiker die zo slecht voor je is. Suiker is een dikmaker, ongezond en komt stiekem in ontelbare producten voor. Suiker levert je energie maar voorziet je lichaam niet van de nodige vitamines of mineralen. Zelf probeer ik zo puur en gezond mogelijk te eten en zo min mogelijk uit blikjes, pakjes en zakjes. Zonder dat je het door hebt krijg je namelijk gedurende de dag al veel suiker binnen, want suiker zit verborgen in heel veel producten.

Als je ’s ochtends start met yoghurt en cruesli, s’middags luncht met brood met zoet beleg en ’s avonds pakjes en zakjes gebruikt voor je avondeten, dan krijg je al snel veels te veel suiker binnen. En nu som ik nog alleen de hoofdmaaltijden op. Wat dacht je van ontbijtkoek of Sultana’s als tussendoortjes. Toen ik aan mijn healthy journey begon en alle verpakkingen grondig ging bestuderen, vond ik het schokkend om te realiseren dat in bijna alle kant en klaar producten suiker zit verwerkt. Waarom moet er suiker in plakjes kipfilet zitten, in crackers en in Calvé Pindakaas Light? Als voorbeeld hieronder zie je plakken kalkoenfilet van de Lidl.

suiker in kalkoenfiletSuiker in kalkoenfilet

Gezonde suikervervangers?

Nu het een trend is om minder suiker te eten kom je overal in de media suikervrije recepten tegen, die gezoet zijn met ‘gezonde’ natuurlijke suikervervangers. Een tijdlang heb ik ook gedacht verstandig bezig te zijn door kristalsuiker te vervangen voor meer natuurlijke producten, zoals honing, agavesiroop, kokosbloesemsuiker en ahonrsiroop. Helaas klinkt het gezonder dan dat het daadwerkelijk is en blijkt het voornamelijk een marketingstunt te zijn. De samenstelling van geraffineerde suiker en suikervervangers verschilt nauwelijks van elkaar waardoor je lichaam geen onderscheid maakt tussen beide varianten. Bekijk hiervoor ook het filmpje van Radar onder aan deze pagina. Alle suikers, waaronder ook de suikervervangers, bestaan grotendeels uit fructose en glucose, of een mengsel daarvan. Je lichaam maakt dus geen onderscheid tussen van nature aanwezige of toegevoegde suiker. Onderstaande illustratie van The Huffington Post maakt nog eens duidelijk dat er geen ‘gezonde’ suikers bestaan.

Suiker Conclusie

Suiker blijft suiker, in welke vorm dan ook en het is dus niet gezond voor je. Je lichaam heeft suiker echter wel nodig om goed te functioneren, zoals uit fruit of koolhydraten. Mijn advies is om suiker met mate te eten, ook de zogenoemde gezonde suikervervangers. Lees etiketten zorgvuldig en wees kritisch op wat je koopt. Leer de verschillende benamingen voor suiker uit je hoofd. Zorg er daarnaast voor dat je voldoende fruit en goede koolhydraten eet, meer suiker heeft je lichaam niet nodig.

Het allerbelangrijkste is dat je een goede balans vindt en kookt met pure producten. Alles met mate en bewuste keuzes maken. Af en toe een stuk taart met suiker is juist heel gezond voor je als hierdoor je gezonde levensstijl vast kunt houden. Je mag dus best eens ‘cheaten’, te streng zijn voor jezelf gaat je na een tijd namelijk opbreken en kan er toe leiden dat jij je healthy lifestyle niet meer vol kunt houden!

Wat goede koolhydraten zijn en een aantal recepten zonder suiker kun je binnenkort lezen in een van mijn volgende blogs!


Over onze gastblogger: Deborah

Ik woon in Utrecht en ben werkzaam als advocaat. Ik hou van mijn werk, maar mijn grote passie is voeding en alles daarom heen. Ik denk en leef in voedsel en dan met name gezond eten. Alles wat er te vinden is over voeding lees ik en ik kan uren in de keuken staan voor een lekker gerecht. Ook ga ik graag uit eten om nieuwe adresjes te ontdekken. Sinds een paar jaar ben ik gezonder gaan eten en zoek ik alles uit over gezonde voeding. Ik vind het leuk om deze informatie met anderen te delen. Er is zoveel tegenstrijdige informatie te vinden op het internet dat ik graag meehelp om de juiste informatie, gebaseerd op wetenschappelijke literatuur, te vertellen. Met mijn blogs hoop ik te laten zien dat gezond en lekker eten samen kunnen gaan!

De komende periode zullen er meerdere artikelen van onze gastblogger Deborah geplaatst worden op voeding-en-fitness.nl! Heb jij ook kennis van voeding, fitness, supplementen en/of gezondheid en wil je graag blogs schrijven? Neem contact met ons op en laat weten waar jij over zou willen schrijven, dan kunnen we jouw artikelen plaatsen!


Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *