• xxl nutrition

Voeding na training: eiwitten en sport

Laatste update op 15 december 2018

eiwitten en sportMeer spiermassa is voor de meeste fitnessbeoefenaars een doel. Ook als je graag wilt afvallen is extra spiermassa een voordeel. Je verhoogt door sporten namelijk je ruststofwisseling en daar heb je de hele dag profijt van. Voor meer spiermassa zal je wel zwaarder moeten trainen. Als je dit minimaal twee keer per week doet, zal je echt al snel vooruitgang boeken. Echter, meer dan de helft van je resultaat zal bepaald worden door gezonde en juiste voeding. Daarbij is het belangrijk om te weten dat als jij je lichaam en spieren meer aan het werk zet, je wel voldoende of meer bouwstenen nodig hebt voor de wederopbouw en het realiseren van resultaat. Een belangrijke macro-nutriënt hierbij is proteïne, oftewel eiwitten! In dit artikel lees je meer over eiwitten en sport.

Eiwitrijke voeding

Proteïnen vormen de basisbouwblokken voor je spieren. Deze zijn dus onmisbaar in een gezond voedingspatroon en bij de opbouw van spieren. Voor iedere doelstelling die je hebt in sport of fitness, zal je dus goed op je voeding moeten letten voor een zo optimaal resultaat. Wat de juiste voeding is voor jou hangt dus mede af van jouw sportieve wensen en doelstellingen. Daarnaast speelt ook jouw metabolisme een belangrijke rol.

Bij iedere maaltijd

Het beste is om er bij elke maaltijd voor te zorgen dat je voldoende proteïnen binnen krijgt. Plan zo ongeveer elke 2,5 uur een eetmoment in voor constante energie, met voldoende eiwitrijke voedingsmiddelen. Voorbeelden hiervan zijn: kip, tonijn, eieren, kwark, zalm, en noten. Ook zijn er verschillende varianten van eiwitshakes op de markt, speciaal voor mensen die krachtsport (fitness) beoefenen, of andere intensieve sporten.

Eiwitten en sport; eiwit na de training

Als je een training achter de rug hebt is het extra belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Liefst gelijk als je klaar bent. Hiervoor zijn eiwitshakes ideaal, zelfs als het je doel is om bijvoorbeeld af te vallen. Je wilt namelijk zoveel mogelijk spiermassa hebben of behouden, zodat je zelfs als je niets doet, meer calorieën verbrand, de hele dag door.

Wij mogen echter ook de koolhydraten niet vergeten! Deze energiebouwer heeft je lichaam (en spieren) keihard nodig om alle inspanningen te verrichten en resultaat te blijven boeken. Bovendien zal je best honger hebben na een zware training!

Wil je graag goed advies krijgen over het voor jou beste voedingspatroon in combinatie met jouw sportieve doelstellingen? Vraag dan eens vrijblijvend advies aan hierover bij een sportinstructeur.

Mattijs Mensinga, Sportschool My HealthClub Nijmegen

TOP 5 BESTE EIWITSHAKES
Zoek jij de beste eiwitshake? Wij hebben de beste eiwitten speciaal voor jou op een rij gezet. De best verkochte, beste koop en best geteste whey eiwitshakes voor spieropbouw. En dat voor de laagste online prijs!

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

negentien − tien =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.