• omnimind kopen

Stress maakt dikker?

stress maakt dikkerStress, wie kent het niet? Iedereen ervaart wel eens een stressvolle periode in zijn of haar leven. Dit kan allerlei verschillende oorzaken hebben, een zeik-grage manager op het werk, een zeurende vriendin of buren met kinderen die vanaf 6.00 ’s ochtends de hele buurt terroriseren. Stress is een vervelend fenomeen. Je voelt je onrustig en reageert anders op bepaalde situaties dan je normaal zou doen. Dat stressgevoelens negatieve gevolgen hebben op je psychologische gezondheid is bekend, maar wist jij dat je dikker wordt door stress? Een onderzoek van de Ohio State University toont aan dat je door stress ongezonder gaat eten EN dat je lichaam minder energie verbruikt dan normaal. Dit kan per dag wel 100 kcal schelen!

Stress maakt dikker

Tijdens dit onderzoek werden 58 vrouwen gevolgd. Zij kregen maaltijden met een voedingswaardeverdeling van 60 gram vet, 59 gram koolhydraten en 36 gram eiwitten. Na de maaltijd werd het bloed en het energieverbruik van de proefpersonen 6 uur lang gevolgd. Aan de hand van verscheidene vragenlijsten werd vastgesteld in hoeverre de vrouwen last hadden van stressgevoelens.

Stressgevoelens en calorieverbruik

Direct na de maaltijd was het calorieverbruik (REE) van de vrouwen erg hoog, maar naarmate de uren verstreken werd dit steeds minder. Interessant werd het toen de onderzoekers zagen dat stress een directe invloed had op het verminderen van het dagelijkse calorieverbruik. Als bleek dat de vrouwen diezelfde dag meer stress hadden ervaren verliep de afname van dit verbruik sneller.

stress calorieverbruik

Lagere vetverbranding

Dit beeld werd nogmaals bevestigd toen werd gekeken naar de mate van vetverbranding bij de vrouwen. Bij de vrouwen die meer last hadden van stress en negatieve emoties kwam naar voren dat zij een lagere vetverbranding hadden dan de vrouwen die geen last van stress hadden.

Een derde bewijs voor de bewering dat stress dikker maakt kwam uit een onderzoek naar het bloed van de proefpersonen. De groep vrouwen met stress toonde meer triglyceriden in het bloed. Dit zijn vetten en hieruit kan geconcludeerd worden dat tijdens perioden van stress ons lichaam minder makkelijk vet aanspreekt als brandstof.

Stressvolle periodes zorgen er dus voor dat je dagelijks minder calorieën verbruikt. Daarbij is de kans groter dat je door je negatieve gevoelens meer gaat eten (en dus vaak ook ongezonder eten kiest). Een lagere vetverbranding in combinatie met een hogere calorie-inname zorgt er dus voor dat je aankomt. Wil jij graag afvallen en je vetpercentage verlagen? Dan is het belangrijk om je stressgevoelens zoveel mogelijk te verminderen. Dit is uiteraard makkelijker gezegd dan gedaan. Toch kan het helpen om meer te gaan bewegen (hardlopen, fitnessen), te gaan mediteren en eventueel hulp in te schakelen van een specialist.

Symptomen van stress

Stress kan verschillende symptomen en klachten naar boven brengen. Deze verschillende symptomen kunnen worden onderverdeeld in lichamelijke klachten, psychische klachten, gedragssymptomen en gedachtensymptomen.

Lichamelijke klachten:

  • Hoofdpijn, stijve schouders en rugklachten
  • Maagklachten, diarree
  • Vermoeidheid en slaapproblemen

Psychische klachten:

  • Gefrustreerd, huilbuien en irritatie
  • Gevoel van machteloosheid en ongelukkigheid

Gedachtensymptomen:

  • Slechte concentratie
  • Problemen met oplossingen bedenken
  • Slecht geheugen, vergeetachtigheid

Gedragssymptomen:

  • Extreem kritisch tegen anderen, fel, bazig
  • Ongezond en overmatig eten, veel drinken en roken
het stappenplan naar een fit lichaam
De FIT. Methode is een boek met meer dan 300 pagina’s over alle belangrijke elementen op weg naar een gezonder lichaam. De FIT. Methode kan je zien als een stappenplan naar een fit lichaam en bevat informatie over voeding, mindset en herstel. Ook is er veel aandacht geschonken aan trainingsleer en trainingsmethodiek. Daarnaast biedt dit boek je voorbeeldschema’s, voor zowel voedingsschema’s als fitnessschema’s!
Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.