REVIEW: FIT Methode boek

fit methode boekRuim een jaar geleden lanceerde Fit.nl, het grootste online fitness platform, hun FIT Methode E-book. Misschien heb je mijn FIT Methode review al eens gelezen, en misschien heb je dat mooie stappenplan naar een fit en gezond lichaam al gekocht. Onlangs heeft Fit.nl de volgende stap gezet door hun stappenplan in een nieuw, hardcopy, jasje te gieten. Ja je leest het goed, je kunt de FIT Methode nu in gedrukte vorm kopen. Uiteraard bevat het FIT Methode boek nieuwe informatie en is hij voorzien van de nieuwste wetenschappelijke inzichten. Jeroen van der Mark was zo vriendelijk om mij een exemplaar toe te sturen, zodat ik mijn mening en feedback kon geven. Dit wilde ik uiteraard ook met jullie delen, dus mijn persoonlijke ervaring lees je in deze review van het nieuwe FIT Methode boek!

Wat is het doel van de FIT Methode?

Het FIT Methode boek heeft als belangrijkste doel om iedereen te helpen bij zijn of haar weg naar een fit lichaam. Ongeacht of je nu wilt afvallen, spiermassa wilt opbouwen of gewoon je conditie wilt verbeteren. Dit is wat het team van Fit.nl zelf zegt over hun vernieuwde FIT Methode:

fit methode ervaring

Inhoud FIT Methode stappenplan

Wat mag je verwachten van het FIT Methode boek? In dit stappenplan, dat is samengesteld door personal coaches, sport diëtisten en professionals, worden alle thema’s besproken die invloed op hebben op een fitte leefstijl en je gezondheid. Het boek telt ruim 320 pagina’s (!) aan informatie, verdeeld over verschillende thema’s:

• Mindset
  • Beweging & Training
  • Herstel
  • Voeding
  • Supplementen

Mindset

Het eerste thema dat behandeld wordt in het FIT Methode boek is mindset. Om je doelen te behalen is een positieve instelling en doorzettingsvermogen immers essentieel. Fit.nl wil dat jij je eigen coach wordt, je zult dus over voldoende zelfcoachende kwaliteiten moeten beschikken. Zo leer jij je om de opgedane kennis ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. In dit hoofdstuk leer je onder anderen hoe jij intrinsieke motivatie kunt vinden, hoe je gezonde gewoontes kunt creëren en hoe je om moet gaan met een dipje.

Beweging & Training

review fit methodeEen belangrijk aspect bij het fitter worden is het sporten zelf. Door meer te bewegen verbeter je jouw conditie, kun je vet verliezen en spiermassa opbouwen. De FIT Methode maakt in dit thema bewust onderscheid tussen bewegen en trainen. Onder bewegen verstaan we activiteiten als wandelen, fietsen of in de tuin bezig zijn bijvoorbeeld. Hoewel veel mensen focussen op sporten, zoals fitness en krachttraining, is dagelijks meer bewegen voor velen ook een aandachtspunt. Niet iedereen die sport haalt immers de Nederlandse beweegnorm.

In dit hoofdstuk worden de trainingsprincipes van begin tot eind toegelicht. Je leert hoe spieropbouw werkt, hoe je een krachttrainingsprogramma kunt inrichten en hoeveel herhalingen je moet doen. Maar er wordt ook aandacht geschonken aan de ROM (range of motion) en trainingstechniek, het combineren van krachttraining en cardio en de keus voor losse gewichten of machines.

Herstel

Het FIT Methode boek schenkt ook aandacht aan het herstel. Herstel is namelijk minstens net zo belangrijk als je voeding en training. Een goede balans tussen training en rust is wenselijk, omdat je lichaam herstelt tijdens rustperioden (zoals rustdagen en je nachtrust). Neem je te weinig rust? Dan ligt overtraining op de loer. Zo leer je in dit hoofdstuk meer over actief herstel, hoeveel slaap je per nacht nodig hebt en hoe je overtraining kunt voorkomen.

Voeding

Uiteraard wordt er door Fit.nl ook veel aandacht besteed aan gezonde voeding. Het behalen van jouw persoonlijke doelen valt of staat namelijk met een passend eetpatroon. Je kunt trainen wat je wilt, zolang je voeding niet goed is afgestemd op de behoeften van jouw lichaam zal de progressie minder zijn dan gewenst. Ieder lichaam is anders en iedereen zal dus bewust met zijn of haar voedingspatroon aan de slag moeten. De FIT Methode helpt je hierbij op weg! Er wordt stil gestaan bij de verschillende macro nutriënten, hoe je jouw energiebehoefte kunt berekenen en wat je kunt eten voor én na je training. Daar blijft het echter niet bij, het boek bevat ook gezonde keuzelijsten en een voorbeeld van een boodschappenlijst passend bij een gezond voedingsschema.

Supplementen

Onder het gedeelte over voeding wordt ook stilgestaan bij voedingssupplementen. Veel sporters, zowel fanatieke als recreatieve, gebruiken supplementen om hun prestaties te bevorderen. Het aanbod is tegenwoordig enorm, van creatine en eiwitshakes tot pre workout boosters en weightgainers. In de FIT Methode lees je meer over het gebruik van dit soort voedingssupplementen. Ontdek bijvoorbeeld of supplementen echt nodig zijn en welke supplementen een bewezen effect hebben op jouw sportprestaties.

Bekijk hier het inkijkexemplaar van de FIT Methode!

FIT Methode boek: wat vind ik er van?

De afgelopen twee weken heb ik het FIT Methode boek gelezen. In de trein of lekker in het zonnetje, wanneer deze zich liet zien, op mijn balkon. Je bent vast benieuwd naar mijn persoonlijke ervaring met het nieuwe boek van Fit.nl. Naar mijn mening is dit écht een compleet stappenplan naar een fitter (en gezonder) lichaam. De professionals van Fit.nl beschrijven op duidelijke en begrijpelijke wijze precies hoe jij zelf bewuster met voeding, training, mindset en herstel kunt omgaan om jouw doelen te behalen. De FIT Methode schenkt aandacht aan alle belangrijke factoren en vraagstukken die een rol spelen bij het veranderen van jouw leefstijl. Ongeacht of je nu een ervaren of beginnende sporter bent, de FIT Methode is begrijpelijk en nuttig voor iedereen.

De grote kracht van dit boek zit hem wat mij betreft in de wijze waarop het geschreven is. Het is op een simpele, duidelijke en betrouwbare manier verwoord. Hierdoor zijn de tips en adviezen te begrijpen voor iedereen, ook als je totaal geen kennis hebt over de materie. Voor mij persoonlijk mag het wat meer de diepte in, maar ik denk dat de FIT Methode op deze manier perfect aansluit bij de grote doelgroep die het wil aanspreken. In combinatie met de strakke vormgeving en duidelijke illustraties is dit een boek waar iedere beginnende sporter (of iedereen die zijn leef- en eetgewoonten op een duurzame manier wil aanpassen) iets aan heeft!

FIT Methode pakketten

Wil jij het FIT Methode boek bestellen? Dan kun je hem bestellen via de Fit.nl webshop. Let op, je kunt hier kiezen uit enkel het boek óf voor de complete FIT Methode. Het boek koop je voor slechts €29,95. Het totale pakket kost je €59,95 en daarbij krijg je het boek plus toegang tot de complete FIT community. Zo kun je gebruik maken van hun Food-app en krijg je voedingsschema’s met heerlijke recepten. Ook krijg je 3 maanden toegang tot het e-mailtraject voor extra motivatie en hulp bij je vragen.

fit methode kopen

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Latest posts by Marvin (see all)

Misschien vind je deze tips ook interessant?