• First Energy Gum

Koolhydraatarm diner op basis van vis

koolhydraatarm dinerProbeer jij koolhydraatarm te eten en ben je gek op vis? Wil je eens goed uitpakken met een koolhydraatarm diner op basis van vis? Dan komt dit artikel goed van pas. We doen enkele suggesties en geven enkele overwegingen om je maaltijden op basis van vis helemaal in de smaak te laten vallen van je gasten. Vis is een bron van onverzadigde vetten en past daarom perfect in een koolhydraatarm diner. Via Voeding-en-fitness.nl sturen we je door naar een aantal gezonde recepten met vis als bron van eiwitten en goede vetzuren.

 

Koolhydraatarme vis recepten

Als je op zoek gaat naar koolhydraatarme visrecepten kom je er ongetwijfeld heel veel tegen. Niet gek, want vis is zo’n beetje de aanvoerder van de lijst met koolhydraatarme producten. Vis is eiwitrijk en bevat ook nog eens heel veel vitaminen, mineralen en vetzuren (Waaronder de bekende omega 3-vetzuren). Vis is op een bepaalde manier vet, waardoor het erg gezond is. Het gaat om onverzadigde (gezonde) vetten.

Wie een koolhydraatarm dieet volgt, doet dat vaak met twee doelen voor ogen (1, gezonder gaan leven en 2, afvallen). Welk doel je ook hebt, met koolhydraatarme recepten doe je heel erg je best om gezonder te gaan leven en zal je zeker gaan profiteren van enkele voordelen op het gebied van je algehele gezondheid. Vis draagt hier zeker aan bij. In vis zitten geen enkelvoudige (snelle, slechte) koolhydraten en die worden dus ook niet zo snel opgeslagen als vetmassa (uiteraard afhankelijk van je dagelijkse calorie-inname). Wat dat betreft kun je met vis jezelf helemaal uitleven. Let wel op dat je niet teveel sausjes gebruikt bij je vis, want die sausjes zijn vaak gesuikerd en echte dikmakers.

Gezonde vetten in vis

Voor je echt begint met koken van een koolhydraatarm diner, is het goed om te weten dat er in vis onderscheid gemaakt wordt in vetgehalte. Je hebt vette vis, matige vis en magere vis. Op zich zijn alle soorten vis goed en passen ze allemaal in een koolhydraatarm dieet. Wil je meer weten over de achtergrond van die vetgehalten binnen vis? Bezoek dan de website van het Voedingscentrum. Die geven hier heel veel meer uitleg over.

Kort gezegd:

  • Vette vis (meer dan 10% vet): haring, Australische zalm, makreel en sardines.
  • Matige vis (circa 2 tot 10% vet): schar, zeewolf, zalm en tong.
  • Magere vis (minder dan 2% vet): wijting, schelvis, koolvis en kabeljauw.

Begin met een voorgerecht

Een goed hoofdgerecht laat zich introduceren met een bijpassend en goed voorgerecht. Wat past er als voorgerecht nu goed bij vis? We hebben een aantal suggesties voor je verzameld:

  • Soep op basis van zeevruchten. Je kan hier garnalen, oesters, kreeft en wat al niet meer aan toevoegen en toch een koolhydraatarme soep brouwen. Het voordeel is dat koolhydraatarme soepen niet gebonden zijn en dus licht verteerbaar zijn. Je gasten zullen daar niet vol van raken en nog zeker behoefte hebben aan je hoofdgerecht.
  • Een salade op basis van vis en zeevruchten. Leef je uit met sla en zeevruchten en stukjes vis. Ook kun je hier bijvoorbeeld wat ei aan toevoegen om de salade gevulder te maken. Maar dat hoeft natuurlijk niet.

Bijgerechten voor een koolhydraatarm diner

Wil je nog wat zaken bij serveren tijdens het eten? In een restaurant krijg je vaak ook van allerlei bijgerechten als je iets bestelt. Nu kun je daar zelf ook voor zorgen. Lekker bij vis is een schaaltje met groenten, waarbij je zowel broccoli als bonen hebt. Die vallen vaak in de smaak, worden door veel mensen lekker gevonden en misstaan absoluut niet bij vis. Wanneer je witte vis eet, kun je ook nog asperges overwegen (zeker lekker als het in het seizoen is).

Natuurlijk willen mensen graag friet met mayonaise bij hun vis, maar ja… een koolhydraatarm diner is anders. Gelukkig zijn er ook talloze alternatieven voor koolhydraatarme friet met mayonaise te vinden. Wil je het dus echt smakelijk maken? Ga dan op zoek naar die recepten en zet de lekkerste bijgerechten op tafel!

Vissoorten die erg in de smaak vallen

Je hebt nu heel veel input voor een koolhydraatarme maaltijd op basis van vis, maar misschien twijfel je nog over welke vissoort je in huis moet halen. Over het algemeen kunnen we stellen dat Nederlanders vier soorten vis erg lekker vinden, namelijk:

Doe met deze lijst dus je voordeel en haal de lekkerste vis in huis om je gasten een onvergetelijke maaltijd voor te schotelen.

105 gezonde eiwitrijke recepten!
Het FitChef receptenboek is vernieuwd! Dit immens populaire E-book is nu in hardcopy variant verkrijgbaar. Je ontvang een prachtig vormgegeven hardcover boek met ruim 240 pagina's aan no-nonsense info over gezond eten in de praktijk en meer dan 105 eiwitrijke recepten voor elk moment van de dag!

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *