• supplementen webshop awards

De Lat Pulldown; voor die gewenste V-vorm

lat pulldown uitvoering

Naast de Pull-Up is de Lat Pulldown één van de meest bekende oefeningen voor de latissimus dorsi. Deze oefening is ideaal om die V-vorm in je rug te creëren. De naam Lat Pulldown verwijst ook naar de grootste rugspier, de latissimus dorsi. Deze spier loopt over de gehele lengte van je rug aan beide kanten van je wervelkolom. Andere spieren die je met de Lat Pulldown aanpakt zijn de spieren in je bovenrug en armen.
In de meeste fitnessscholen is wel een Lat Pulldown machine te vinden. Wil jij de correcte Lat Pulldown uitvoering leren? In dit artikel op Voeding-en-fitness.nl leer je de techniek van deze rugoefening!

Overzicht Lat Pulldown

  • Primaire spiergroep: latissimus dorsi
  • Secundaire spiergroepen: biceps, middenrug, schouders
  • Oefening type: compound
  • Benodigdheden: lat pulldown machine
  • Kracht type: Pull
  • Moeilijkheidsgraad: Beginner

De Lat Pulldown uitvoering

  1. Stel de Lat Pulldown machine in zodat er een stang aan de machine hangt die geschikt is voor een wijde grip. Zet de steun voor je benen op de juiste hoogte, waarbij je goed kunt blijven zitten en niet omhoog getrokken kan worden door het gewicht.
  2. Pak de stang overhands vast, iets breder dan schouderbreedte.
  3. Ga daarna met de stang in je handen zitten op het zitvlak van de machine.
  4. Houd je rug recht en kijk naar voren.
  5. Trek het gewicht naar de bovenkant van je borst. Laat de stang niet je borst raken.
  6. Leun niet overdreven achterover wanneer je het gewicht naar je toe trekt.
  7. Pauzeer even wanneer de stang bij je borst is en knijp je rugspieren samen. Breng daarna het gewicht terug naar de beginpositie.
  8. Herhaal voor het gewenste aantal herhalingen en zorg dat je stopt wanneer je merkt dat je een herhaling niet meer op de correcte manier kunt uitvoeren.

lat pulldown techniek

Lat Pulldown techniek tips

  • Een veel voorkomend fenomeen is de beweging van het bovenlichaam. Vaak zie je fitnessers naar voren en naar achteren bewegen met het bovenlichaam. Om maximaal resultaat te behalen is het belangrijk om je bovenlichaam stabiel te houden, gedurende de gehele oefening. Op deze manier houd je constant spanning op je latissimus, de spier die je wilt trainen!
  • Wanneer je merkt dat je last krijgt van je onderarmen bij het uitvoeren van deze fitness oefening, pak dan de stang zo vast dat je met je duim niet om de barbell gaat. Hierdoor vervalt de druk van je onderarmen.

In het onderstaande filmpje zie je de juiste uitvoering van de Lat Pulldown:

De Lat Pulldown is, als je hem zwaar genoeg uitvoert, een intensieve oefening. Om meer kracht te ervaren tijdens je training kun je gebruik maken van supplementen zoals Creatine en Pre-Workout boosters. Bekijk op de Online Supplementen Kopen pagina alle weekaanbiedingen van onder anderen Body en Fitshop en XXL Nutrition! Bestel via de banners op Voeding-en-fitness.nl en profiteer van de laagste online prijzen.

Wil je meer weten over de correcte uitvoering van bepaalde fitnessoefeningen. Houd dan de Fitnessoefening van de Week pagina in de gaten en leer van de uitleg en filmpjes!

Bereik je doel met online personal training
Vergroot je kans op succes door de Online Personal Training van Voeding-en-fitness.nl! Onze persoonlijke voeding- en fitnessschema's worden op maat voor jou gemaakt! Bekijk de mogelijkheden en bereik je doelen met onze hulp.

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!
Volg Marvin

Bron afbeeldingen: muscleandfitness.com

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *