Afvallen met het eiwitdieet

afvallen met het eiwitdieetEr zijn veel manieren om af te vallen en vet te verliezen. Elk dieet kenmerkt zich door een eigen theorie, maar allemaal zouden ze je moeten helpen bij het kwijtraken van die overtollige kilo’s. Van ‘ Sonja Bakkeren’ tot het Atkinson dieet en van het Montignac dieet tot het proteïne dieet. Op die laatste wil ik inzoomen. Afvallen met het eiwitdieet wordt steeds populairder, maar hoe gezond is dit nu eigenlijk? Wat zijn de voordelen van dit eiwitdieet en wat zijn de nadelen? In dit artikel zal ik de ins & outs van het proteïne dieet voor jullie op een rij zetten.

Wat is het eiwitdieet?

Het eiwitdieet kenmerkt zich, zoals de naam al doet vermoeden, door de focus op eiwitten. Je volgt het dieet door speciale eiwitrijke producten als maaltijdvervanger te gebruiken en de inname van verzadigde vetten en koolhydraten te beperken.

Hierbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat de eiwitten die je tot je neemt van goede kwaliteit zijn en dat de vetten die je binnen krijgt gezonde vetten zijn!

Hoe werkt het proteïne dieet?

Deze dieetvorm is opgedeeld in 4 verschillende blokken.

  1. In het eerste blok val je het snelst af en eet je alleen speciale eiwitproducten en verse groenten.
  2. In blok 2 van het eiwitdieet breid je het gebruik van de eiwitproducten en verse groenten uit met 1x per dag vlees, vis of een vegetarisch product. Hierbij mag je maximaal 1200 kcal per dag consumeren, waarbij de verdeling als volgt is; minimaal 70 gram eiwitten en maximaal 50 gram koolhydraten.
  3. Het derde blok staat in het teken van het langzaam toevoegen van koolhydraten in combinatie met de speciale proteïne supplementen. Hier kan je nog een klein beetje mee afvallen, maar meestal blijf je op gewicht.
  4. In blok 4, het laatste blok bouw je het normale eten weer langzaam op om op je nieuwe gewicht te blijven

Blokken 1, 2 en 3 zijn opgebouwd uit 4 weekmenu’s die eventueel langer te volgen zijn als je nog niet voldoende bent afgevallen.

ontbijtshake

Afvallen met het eiwitdieet is gebaseerd op het ketoseproces. Ketose houdt in dat wanneer je weinig koolhydraten binnenkrijg, je lichaam overgaat tot het verbranden van lichaamsvet. Bovendien zorgen de eiwitten ervoor dat je geen spieren gaat afbreken als energieleverancier. Daarom is het belangrijk dat je eiwitten van hoge kwaliteit tot je neemt, die alle benodigde aminozuren leveren.

De voordelen van het eiwitdieet

Het volgen van een proteïne dieet kent enkele voordelen, zoals:

  • Doordat eiwitten zorgen voor een verzadigd gevoel vermindert dit het hongergevoel dat je bij andere diëten wel vaak hebt. Eiwitten zorgen namelijk voor meer verzadiging dan vetten en koolhydraten.
  • Het eiwitdieet gaat uit van 6 eetmomenten per dag. Doordat je op gestructureerde momenten wat eet ga je het hongergevoel tegen en houd je de verbranding op gang.
  • Het proteine dieet bevat een flinke dosis verse groenten. Deze groenten bevatten weinig calorieën, maar wel veel vezels, vitaminen en mineralen die je lichaam dringend nodig heeft.
  • De aminozuren uit de hoogwaardige eiwitproducten zorgen ervoor dat je spierverlies minimaal blijft. Hierdoor is het goed te combineren met sporten, zodat je nog beter vet verliest.

Nadelen van het eiwitdieet

Naast de hierboven genoemde voordelen zijn er ook enkele nadelen te vinden bij het proteïne dieet. Voeding-en-fitness.nl heeft ze voor je op een rij gezet!

  • Het volgen van een dieet als deze zorgt niet voor een gedragsverandering. Je leert niet om gezonde maaltijden samen te stellen, omdat je gebruik maakt van maaltijd vervangende producten.
  • Het eiwitdieet is minder geschikt voor mensen met diabetes type 1 of trombose.
  • Er kunnen bijwerkingen ontstaan zoals winderigheid, misselijkheid, hoofdpijn en constipatie.

Afvallen met het eiwitdieet een aanrader?

Persoonlijk ben ik van mening dat afvallen met het eiwitdieet voor een korte periode zeker een aanrader is. Zeker wanneer je sport zorgen de eiwitten er namelijk voor de je geen spieren gaat gebruiken als bron van energie. Wel is het belangrijk dat je al enige kennis van gezonde voeding hebt en bekend bent met het samenstellen van gezonde maaltijden. Je moet immers na het volgen van dit dieet alsnog gezond blijven eten en langzaam weer een normaal voedingspatroon oppakken. Als je niet weet hoe dit moet, dan is de kans groot dat je vervalt in slechte gewoonten en weer aankomt.
Omdat dit dieet niet enkel bestaat uit maaltijdvervangers, maar ook het belang van voldoende verse groenten benoemt kan je het ketose dieet prima volhouden. Het hongergevoel wordt onderdrukt en je krijgt nog voldoende vezels, vitaminen en mineralen binnen. Ik raad aan om dit dieet niet langer te volgen dan de aangeraden blokken, want koolhydraten zijn ook erg belangrijk voor de processen in ons lichaam.


Wil jij afvallen met het eiwitdieet eens proberen? Heb jij voldoende kennis van gezonde voeding en kun jij op een verantwoorde manier het eiwit dieet volgen? Op Novashops.com vind je allerlei nuttige producten om een eiwitdieet te volgen. Hier vind je lekkere maaltijden die je los kunt kopen, maar ook complete eiwitdieet starterspakketten. Bovendien kunnen zij je voorzien van gericht advies!

Proteinedieet

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *