5 tips voor een fitte zomer!

5 tips voor een fitte zomerElke zomer hopen we weer dat het een goede zomer wordt met veel zon en weinig regen. Helaas is het weer in Nederland erg onregelmatig en niet te beïnvloeden. Wat je wel kunt beïnvloeden, is jouw leefgewoonte tijdens de zomer. Daarom geeft Voeding & Fitness jou een aantal tips die je kunnen helpen om deze zomer fit door te komen. Tijdens de zomervakantie is het belangrijk om heerlijk te genieten, maar je wilt natuurlijk ook gezond en fit blijven. Hoe zorg je ervoor dat je voeding op orde blijft tijdens de warme zomerdagen? En wat kun je doen om jouw sportprestaties optimaal te houden? Check hieronder onze 5 tips voor een fitte zomer!

Onze 5 tips voor een gezonde en fitte zomer

  1. Pas op met fruitsapjes

fruitsap suikersHet drinken verse fruitsap is natuurlijk erg lekker op een warme dag. Toch zit er in zo’n fruitsapje vaak meer suiker dan je denkt. Fruit bevat van nature fructose [1], door het fruit te persen en het sap bij elkaar te doen krijg je de fructose van meerdere stukken fruit in hetzelfde glas. Ook gaan er door het persen vitamines, mineralen en vezels verloren.

Een glas met verse ‘aardbeien-sap’ lijkt op het eerste oog gezond, maar bevat dus erg veel geperste aardbeien en daardoor relatief veel suiker. Je kunt daarom beter het fruit in zijn geheel opeten (tenzij de schil niet gegeten kan worden).

  1. Bedenk goed wanneer je gaat sporten

De tweede tip voor een fitte zomer heeft betrekking op je sportgedrag. Iedereen heeft zo zijn of haar voorkeur voor het tijdstip om te gaan sporten. Tijdens de zomer is het echter wel verstandig om rekening te houden met de temperatuur. Ook in Nederland, geloof het of niet, kan het in de zomer wel eens erg warm worden. De combinatie van sporten in de warmte en het onvermogen om de metabole warmte af te geven, kan zorgen voor verschillende hitteaandoeningen: hittekrampen, warmtestuwing en hitteberoerte [2]. Hierbij is zijn de hittekrampen het minst erg (lees hier wat kramp is en wat je er tegen kan doen), maar de beroerte kan levensgevaarlijk zijn. Bij een warmtestuwing kan het cardiovasculaire systeem (hart en bloedvaten) door de uitdroging niet aan de behoeftes van het lichaam voldoen. Bij een hitteberoerte falen de thermoregulatiemechanismen van het lichaam. Bedenk daarom goed wanneer je gaat sporten zodat je, ondanks dat het warm is, toch het maximale uit je training kan halen. Zeker als je graag buiten sport is het verstandig om dit vroeg in de ochtend te doen of juist wat later op de avond, wanneer de temperatuur gedaald is en de zon niet zo sterk meer brandt.

  1. Drink voldoende

Dit is een tip die je eigenlijk altijd moet volgen. Maar als het warmer weer wordt, zweet je automatisch ook meer. Het is van belang dat je in dit soort situaties je vochtbalans goed op peil houdt.

Het Voedingscentrum adviseert om 1,5 tot 2 liter vocht per dag te drinken [3] (afhankelijk van de hoeveelheid vocht dat je verlies). Op warme dagen wordt er geadviseerd om richting de 2 liter vocht te gaan. Wanneer je ook nog eens erg actief bent met hoge temperaturen is het verstandig om meer dan 2 liter water te drinken, aangezien je zeer veel vocht verliest. Let op: te veel water drinken is ook weer niet goed, onze nieren kunnen maximaal 0,7 tot 1 liter vocht per uur verwerken.

Let er wel op wat je drinkt. Suikerhoudende dranken zoals frisdrank bevatten erg veel calorieën en alcohol heeft juist een vochtafdrijvend effect. De beste optie is om water te drinken. Zorg er daarom voor dat je bij uitstapjes en zeker tijdens het fitnessen altijd een flesje water bij de hand hebt.

genoeg water drinken

  1. Geniet op een veilige manier van de zon

11 tips over veilig zonnenEen fitte zomer heeft niet enkel betrekking op je eetpatroon en voldoende beweging. Ook ontspanning hoort erbij! Wie houdt er nou niet van; lekker op het strand genieten in de zon. Maar ook tijdens het zonnebaden moet je er goed op letten dat je je insmeert. Zo is het belangrijk dat je je ruim van te voren insmeert en dit om de 2 uur blijft herhalen. Hoewel teveel zonlicht onschuldig lijkt, kan het erge gevolgen hebben voor je gezondheid. In een eerder artikel schreven we al eens over het belang van zonbescherming. Bekijk onze tips voor veilig zonnen en geniet deze zomer zonder je zorgen te maken en wordt lekker bruin!

  1. Kleed je op het weer

De laatste tip van Voeding-en-fitness.nl voor een gezonde en fitte zomer gaat over je kleding tijdens het sporten. Als het warmer weer wordt is het verstandig om minder/kortere kleren te dragen. Kleren zorgen er voor dat je sneller opwarmt wat voor een groter vochtverlies kan zorgen. Ook de kleur van de kleding kan belangrijk zijn. Zwart absorbeert namelijk zonlicht, hierdoor krijg je het sneller warm dan wanneer je een wit shirt draagt. Als je op een zonnige dag naar buiten gaat draag dan vooral lichte kleren.

Wanneer je tijdens warme dagen buiten gaat trainen let er dan goed op dat je de juiste sportkleding kiest. Kies bij voorkeur voor licht gekleurde kleding en een (korte) broek en shirtje dat ventilerend is. Zo kan je lichaam zijn hitte goed kwijt en draagt bij aan het behouden van goede prestaties. Heb je een lichte huid en verbrand je snel? Zorg er dan wel voor dat je je bovenrug en schouders goed bedekt. Door het zweten is dan kans op verbranden namelijk nog groter.

Lennard Voogd
Volg Lennard

Lennard Voogd

Voeding & Fitness specialist at Voeding-en-fitness.nl
Lennard schrijft reviews en artikelen over voeding, fitness oefeningen, supplementen en gezondheid voor Voeding-en-fitness.nl. Zelf is Lennard een fanatieke sporter en dan ook erg veel bezig met de bijbehorende juiste voeding. Door te schrijven hoopt Lennard verworven kennis, ervaring en informatie te kunnen delen met een ieder die daar behoefte aan heeft
Lennard Voogd
Volg Lennard

Latest posts by Lennard Voogd (see all)

Schrijf je in voor de Voeding-en-fitness.nl nieuwsbrief!

Wil jij op de hoogte blijven van alle gezonde recepten, fitness tips en supplementen reviews? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang tweemaal per maand de beste blogs in je mailbox.

Bronnen:

[1] Voedingscentrum. (z.j.). Vruchtensap. Geraadpleegd op

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vruchtensap.aspx

[2] Wilmore, J.H. Costill, D.L. & Larry Kenney, W. (2013, 2e herziene druk). Inspanning onder warme en kouden omstandigheden. Inspannings- en sportfysiologie.

[3] Voedingscentrum. (z.j.). Vocht en drinken. Geraadpleegd op

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/trefwoord/vocht.aspx

Afbeeldingen: allevents.com, ejocurionline.net, quest.nl & dermahealthinstitute.com

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Lennard Voogd

Lennard schrijft reviews en artikelen over voeding, fitness oefeningen, supplementen en gezondheid voor Voeding-en-fitness.nl. Zelf is Lennard een fanatieke sporter en dan ook erg veel bezig met de bijbehorende juiste voeding. Door te schrijven hoopt Lennard verworven kennis, ervaring en informatie te kunnen delen met een ieder die daar behoefte aan heeft

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *