• XXL Nutrition Pre Shot

5 hardloop tips om het hardlopen langer vol te houden

5 hardloop tipsDe temperatuur gaat langzaam omhoog en de zon laat zich steeds vaker zien. We laten de koude, gure wintermaanden achter ons en naderen de lente en zomer. Met deze weersverandering neemt ook het aantal mensen dat gaat hardlopen toe. Want naast de die-hards die door weer en wind hun rondjes maken, zijn er ook een hoop recreatieve lopers die enkel bij mooi weer de hardloopschoenen aantrekken. Om ervoor te zorgen dat jij jouw plannen om regelmatiger te gaan hardlopen goed vol kan houden vind je hier 5 hardloop tips!

De 5 hardloop tips

Er zijn talloze redenen om te gaan hardlopen. Voor de 1 is het pure noodzaak omdat hij of zij gezonder moet worden en gewicht moet verliezen. Voor de ander is het een plezierig tijdverdrijf dat ontspanning biedt na een drukke werkdag. Ongeacht jouw redenen om meer te gaan hardlopen zijn er een aantal hardloop tips die je kunnen helpen om het hardlopen langer te kunnen volhouden.

1. Bouw het hardlopen rustig op

Een veel gemaakte fout bij het hardlopen is dat men zichzelf geen tijd gunt om te wennen aan de belasting. Wanneer je net begint met hardlopen doe je er goed aan om te luisteren naar je lichaam. Bouw het hardlopen langzaam op. Het is helemaal niet erg om een aantal keer te stoppen onderweg en een stukje te wandelen. Je zult merken dat wanneer jij het hardlopen opbouwt, het uiteindelijk steeds makkelijker gaat. Je zult minder vaak wandelen en langere stukken achter elkaar kunnen lopen.

2. Stel doelen voor jezelf

Eén van de andere nuttige hardloop tips is het stellen van doelen voor jezelf. Wanneer jij voor jezelf bepaalt wat je graag wilt bereiken, dan zal jij gemotiveerder zijn om regelmatig te blijven hardlopen. Zorg er wel voor dat deze doelen realistisch zijn! Wat een geschikt doel is ligt helemaal aan jezelf. Het doel kan zijn om 10 kg af te vallen, maar het kan ook zijn om uiteindelijk 10 km hard te lopen zonder tussendoor te hoeven stoppen.

Een goede methode voor het stellen van doelen is door 1 groot doel te bepalen, dit is jouw uiteindelijke doel voor op de langere termijn. Dit mag best ambitieus zijn, daag jezelf maar uit! Daarna bepaal je kleinere doelen en mijlpalen die je wilt halen onderweg naar het grotere doel. Dit zijn doelstellingen die dichterbij jouw niveau liggen en dus eerder te halen zijn. Hiermee zorg je ervoor dat je je niet blind staart op het grote doel en de moed begint te verliezen wanneer het te lang duurt. Deze kleinere doelen bieden jou toch de nodige succeservaringen die nodig zijn om gemotiveerd te blijven en je vooruitgang te meten.

hardloop doelen

3. Maak een hardloopschema

De volgende hardloop tip gaat over het inplannen van je hardloop sessies. Door een schema te maken houd jij een stok achter de deur. Sommigen mensen hebben dit nodig, omdat zij anders te gemakkelijk een run overslaan. Ook is het vaak lastig om 2 of 3 momenten in de week te vinden waarop je echt de tijd hebt om lekker te gaan lopen. Er kan van alles tussen komen. Door een hardloopschema te maken plan je de momenten als het ware voor je in. Op deze manier kun je rekening houden met het inplannen van andere activiteiten, zodat het hardlopen er niet onder hoeft te lijden. Bovendien wordt het hardlopen op den duur gewoon onderdeel van je wekelijkse routine en voelt het niet meer als een verplichting. Rust is belangrijk voor het herstel, dus zorg er ook zeker voor dat je voldoende rustdagen verwerkt in je schema!

4. Zoek de juiste hardlooppartner

Nummer 4 van deze 5 hardloop tips gaat over het vinden van de juiste hardlooppartner. Niet iedereen kan van uit zichzelf voldoende motivatie halen om regelmatig te blijven hardlopen. Een partner kan dan helpen! Als je afspreekt om samen met iemand anders te gaan hardlopen kun je elkaar stimuleren om te blijven gaan.
Dit maakt het makkelijker om je aan je eigen hardloopschema te houden. Als je nu zelf geen zin hebt, maar je vriend of vriendin wilt wel graag gaan… dan ben je eerder geneigd om toch nog maar even een rondje mee te pakken!

<center<

5. Kies de juiste hardloopschoenen voor jouw voeten

Een andere, zeer belangrijke, tip is het dragen van de juiste hardloopschoenen. Door schoenen te kiezen die passen bij jouw voeten en bij de manier waarop je loopt voorkom je blessures en maak je het hardlopen aangenamer.

Het is goed om na te gaan op welke manier jouw voeten neerkomen tijdens het hardlopen en daarbij de juiste schoenen te kopen. We onderscheiden de volgende manieren (pronaties):

Neutrale pronatie

Een neutrale pronatie herken je aan een S-vormig slijtage patroon op je zolen. Deze loopt van de buitenkant van de hiel naar je grote teen. Dit betekent dat je voet niet naar binnen of buiten kantelt. Een neutrale hardloopschoen met ondersteuning en demping is dan het meest geschikt voor jou. Zoals bijvoorbeeld de Asics Gel Nimbus.

neutrale pronatie

Overpronatie

Bij overpronatie kantelt je voet teveel naar binnen toe. Hierbij komt er dus veel gewicht op de binnenkant van je voeten te staan. Dit herken je door extra slijtage aan de binnenkant van je zool. Hardloop schoenen met extra stabiliteit en demping zijn dan aan te raden.

overpronatie

Onderpronatie

Bij onderpronatie (supinatie) zwikt je voet tijdens het neerkomen naar buiten. Dit zorgt voor grote spanning op je onderbeen. Dit kan uiteindelijk leiden tot overbelasting en blessures. Om dit op te vangen kan een hardloopschoen met extra veel demping wenselijk zijn.

onderpronatie


Deze 5 hardloop tips kunnen je helpen bij het doorzetten van je hardloopplannen. Zo kun je genieten van de voordelen van het hardlopen en het plezier dat dit met zich meebrengt!

Volg Marvin

Marvin

Voedingsadviseur at Voeding-en-fitness.nl
Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!
Volg Marvin

Marvin

Marvin werkt sinds 2014 als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (lekker) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training. Lees hier meer over Marvin!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.