• azenda

Voeding voor spierherstel

Dit onderwerp bevat 1 reactie, heeft 2 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Marvin 3 maanden, 1 week geleden.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    Berichten
  • #7383 Reactie

    Kim

    Hoi,

    Ik ben 18 jaar en ik heb een flinke periode ondergewicht gehad. Hierdoor heb ik niet mogen sporten waardoor mijn spieren behoorlijk zijn afgebroken. Nu wil ik langzaamaan weer aan spieropbouw gaan beginnen maar dit kan pas als mijn spieren zich weer een beetje hebben hersteld. Nu is mijn vraag, wat kan ik het beste eten om mijn spieren weer op te bouwen voordat ik ga beginnen met krachtoefeningen. Dus voor de duidelijkheid: ik ben momenteel nog niet bezig met sporten. Via voeding wil ik mijn spieren eerst weer een beetje energie teruggeven. Op internet kan ik alleen informatie vinden over voeding voor spierherstel na trainingen, maar ik ben dus nog niet bezig met sporten.

    Alvast bedankt!!

    #7385 Reactie

    Marvin
    Keymaster

    Hi Kim!

    Allereerst fijn dat je weer op de juiste weg bent. Om je spieren te herstellen is het goed om te kiezen voor een gezond en gevarieerd eetpatroon dat rijk is aan eiwitten. Eiwitten zijn de bouwstenen van ons lichaam en alle weefsels, dus ook van het spierweefsel. Haal je eiwitten uit vlees, vis, noten, zuivel en eventueel eiwit supplementen. Zorg er daarnaast ook voor dat je genoeg gezonde vetten binnenkrijgt uit ongezouten noten, vette vis (zalm bijvoorbeeld) en oliën. Vul dit aan met complexe koolhydraten uit volkoren producten, rijst of havermout en je bent al goed op weg.

    In principe verschilt zo’n voedingspatroon niet echt met hoe je zou eten als je wel aan het sporten bent. Het enige verschil zit hem dan in de hoeveelheid calorieën die je eet. Omdat je nu nog niet sport heeft je lichaam minder calorieën nodig, dus eet je minder dan wanneer je wel zou sporten. Als je gaat sporten verbruik je meer energie. Dan zal je dus meer moeten gaan eten en het aantal calorieën dat je binnenkrijgt verhogen.

    Je kunt de volgende richtlijnen aanhouden:
    – ongeveer 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht
    – ongeveer 1 gram vet per kilogram lichaamsgewicht
    – de overgebleven benodigde calorieën haal je uit koolhydraten.

    Succes!

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
Reageer op: Voeding voor spierherstel
Mijn informatie:




Comments are closed