• azenda

Dumbbell Side Bend, helpt bij het wegwerken van die love handles!

dumbbell side bend voor obliquesOp weg naar die strakke buikspieren en gevormde sixpack mag je absoluut niet vergeten om je schuine buikspieren te trainen. De schuine buikspieren, oftewel de obliques, vragen andere oefeningen dan enkel sit-ups of swiss ball crunches. De dumbbell side bend is een oefening die zich specifiek richt op de obliques en je kan helpen om die gehate love handles weg te werken. Oké, alleen je buikspieren trainen is natuurlijk niet genoeg om een sixpack te krijgen. Het belangrijkste is het combineren van een goed voedingspatroon met voldoende krachttraining en cardio. Je abs zullen pas echt zichtbaar worden wanneer je droogtraint! Toch zijn de dumbbell side bends belangrijk voor een mooie six-pack. Sterke obliques zorgen er namelijk voor dat je buikje minder uitpuilt, waardoor je slanker oogt en je buik beter onder controle hebt. In deze editie van de Fitness oefening van de Week leer je de juiste uitvoering van de Dumbbell Side Bend!

De Obliques

De obliques (schuine buikspieren) liggen aan beide kanten van je core naast de rechte buikspier, oftewel rectus abdominis. De schuine buikspieren omlijsten als het ware de rechte buikspier. De obliques zijn verantwoordelijk voor rotatie en lateroflexie van de wervelkolom. Tevens ondersteunen ze de rechte buikspier. Bij zware compound oefeningen, zoals de squat of deadlift worden de schuine buikspieren geprikkeld, maar er zijn ook isolatie oefeningen zoals de dumbbell side bend die specifiek te obliques prikkelen.

Dumbbell Side Bend uitvoering

  1. Plaats je voeten op heupbreedte.
  2. Neem een dumbbell in je hand, waarbij je handpalm naar je lichaam wijst, en plaats de andere in je zij of achter je hoofd.
  3. Vervolgens maak je een zijwaartse beweging met je bovenlichaam naar de kant van je lichaam zonder dumbbell.
  4. Hierbij is het belangrijk om je rug recht te houden en recht vooruit te blijven kijken.
  5. Houd een seconde vast en buig nu naar de andere zijkant (niet overdreven ver doorzakken).
  6. Kom gecontroleerd terug naar de beginpositie
  7. Herhaal voor het aantal gewenste reps en wissel daarna van kant.

Zoals je kunt zien is de Dumbbell Side Bend geen gecompliceerde oefening. Toch doen veel mensen hem fout en vaak heeft dit te maken met het gewicht dat ze pakken. De neiging van mensen om teveel gewicht te gebruiken zorgt ervoor dat de juiste vorm ver te zoeken is. Mensen gooien hun hele lichaam opzij, maar hierdoor creëer je niet de optimale spanning op je obliques. Bovendien verliezen ze al gauw de rechte / neutrale houding in hun rug.
Hieronder lees je een aantal tips waarmee je het meeste resultaat kunt halen uit de dumbbell side bend!

dumbbell side bend uitvoering

Dumbbell Side Bend tips

  • Neem slechts 1 dumbbell vast! Wanneer je in je andere hand ook een gewicht vasthoudt heeft de oefening bijna geen nut meer. Op deze manier creëer je namelijk een tegengewicht, dit haalt de focus van de schuine buikspier af die je eigenlijk probeert te trainen. Concentreer je dus op één van de obliques per keer en wissel daarna af!
  • Houd je lichaam in balans. De ideale dumbbell side bend bevat geen voorwaartse of achterwaartse bewegingen. Je voert de oefening uit door enkel zijwaarts te bewegen.
  • Wissel het gewicht en het aantal herhalingen af voor de beste resultaten. Wanneer je de obliques traint met de side bend is het goed om af te wisselen tussen zware sets (6-10 herhalingen) en lichte sets (tot wel 30 reps).

In het filmpje hieronder zie je de correcte uitvoering van de side bend:

Op voeding-en-fitness.nl leer je hoe je het maximale kunt halen uit fitnessoefeningen. Door de tips toe te passen in de Fitness oefening van de Week rubriek voer jij alle oefeningen op de juiste manier uit. Zo boek je meer vooruitgang en voorkom je blessures!


Zoals je weet is het uitvoeren van buikspieroefeningen, zoals de Dumbbell Side Bend, niet genoeg om je sixpack zichtbaar te krijgen. Daarvoor moet je vetpercentage laag genoeg zijn. Supplementen kunnen hierbij helpen. Voeding-en-fitness.nl heeft voor jou de beste supplementen op een rij gezet, zo ook de Top 5 beste fatburners. Hieronder zie je de absolute aanrader van dit moment!

Fat Attack – XXL Nutrition

fat attack xxl beste fatburnersWil je op topsnelheid afrekenen met ongewenst lichaamsvet? Wil je veel gewicht verliezen, of gewoon je lichaam droogtrainen tot aan de laatste gram? Oftewel: zoek je een product dat echt meedogenloos de aanval inzet tegen vet – zelfs het hardnekkige vet? Dan biedt Fat Attack van XXL jou de ultieme oplossing. Met zijn zeer geavanceerde mix van ingrediënten verdwijnt vet als sneeuw voor de zon en helpt het je sneller dan ooit een droge gedefinieerde look te bereiken. En dat op drie krachtige manieren! Het voert je verbranding op, vermindert de vorming van nieuw vet en onderdrukt op veilige wijze het hongergevoel. In strijd tegen vet? Bewapen jezelf dan met Fat Attack!

Bestel 120 capsules voor €34,95 bij XXL Nutrition


Welke oefeningen doe jij voor je buikspieren?

Misschien vind je deze tips ook interessant?

Marvin

Marvin is werkzaam als Voedingsadviseur en is de oprichter van Voeding-en-fitness.nl. Naast krachttraining en (veel) eten houdt hij zich graag bezig met het schrijven over voeding, fitness en supplementen om jullie te informeren. Bovendien helpt hij velen op weg naar hun doelen via Online Personal Training!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *